Gå til innhold

Velge SATA I/II - HD/kontroller? På gammelt EpoxHK

Fre_ZZe

Anbefalte innlegg

Jeg trenger H J E L P og søker derfor deres "ekspertise" :hmm:

For to dager siden tok min gamle traver Western Digital 80GB kvelden, R.I.P :(

Jeg trenger nå en ny harddisk men som vanlig skorter det både på økonomien og kunnskap om det siste nye inne hardware.

Budsjettet er på +- 1000kr og da har jeg etter litt googling og testlesing kommet fram til følgende alternativer:

1: Hitachi Deskstar T7K250 250GB SATA2 8MB 7200RPM, KR 895

2: Samsung SpinPoint P120S 250GB SATA2 8MB 7200RPM, KR 850

Problemet mitt er at disken må kobles til et gammelt HK. Hovedkortet er et Epox 8KHA+ KT266A Socket A. Dette HK'et har ikke SATA tilkobling så jeg må kjøpe en SATA-kontroller og putte i en ledig pci-slot for så å kople harddisken via det. Prisen på en slik SATA-kontroller varierer fra 300 - 900 kr, se på SATA-kontrollere fra komplett her: SATA-Kontrollere hos Komplett

Det hele koker altså ned til følgende spørsmål:

1: Kan jeg i det hele tatt bruke en SATA disk på mitt gamle HK/Chipsett ?

2: Hvilken SATA-kontroller vil være den beste for meg, pris vs ytelse. Vil jeg feks tape masse ytelse ved å velge en SATA-kontroller istedet for SATA II-kontroller ?

Takknemlig for all hjelp! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvorfor ikke bare kjøpe vanlig gammel IDE-disk?

Du får IDE-utgaven av Hitachi Deskstar 7K250 250 GB til under 900 kr om du tar en titt her.

5666808[/snapback]

Takk for tipset. :D

Men eg ønsker i utgangspunktet en SATA-disk fordi jeg kommer til å oppgradere pc'en etterkvert og da ikke vil sitte igjen med en IDE disk.

Derfor tenkte jeg å kjøpe en SATA-disk + SATA-kontroller å bruke nå frem til jeg får råd til nytt HK...

Derfor er jeg ute etter å høre om folks erfaringer ved bruk av SATA-disk + kontroller. Men etter responsen på tråden å dømme virker det som om folk ikke går for denne løsningen ?? :roll:

Endret av Fre_ZZe
Lenke til kommentar
1: Hitachi Deskstar T7K250 250GB SATA2 8MB 7200RPM, KR 895

Det hele koker altså ned til følgende spørsmål:

1: Kan jeg i det hele tatt bruke en SATA disk på mitt gamle HK/Chipsett ?

2: Hvilken SATA-kontroller vil være den beste for meg, pris vs ytelse. Vil jeg feks tape masse ytelse ved å velge en SATA-kontroller istedet for SATA II-kontroller ?

Den Hitachi disken som det er snakk om er en meget bra disk. Har hatt IDE versjonen i en måned no og er veldig fornøyd. Kjøp den så slipper du SATA problemene :thumbup:

Såvidt jeg veit er det ikke mulig å bruke SATA disker på gamle hovedkort.

Lenke til kommentar
Såvidt jeg veit er det ikke mulig å bruke SATA disker på gamle hovedkort.

5671527[/snapback]

Er derfor trådstarter vurderer en SATA-kontroller (PCI) slik at han kan bruke SATA-disken på framtidige systemer når han evt. oppgraderer til hovedkort som støtter SATA.

Men til trådstarter:

Dersom du kjøper en SATA-kontroller kan du jo legge litt penger i den, ca 500,-, slik at du får en kontroller som varer, og som du kan bruke på framtidige systemer.

Mange hovedkort som støtter SATA støtter jo kun 2 stk SATA-disker. Skal du ha flere SATA-disker må du kjøpe hovedkort med intergrert SATA/RAID-kontrollere, slik at du kan få totalt 6 SATA-disker. Hvorvidt det vil komme hovedkort som støtter 4 SATA-disker uten en intergrert SATA/RAID-kontroller vet jeg ikke.

Kjøper du en egen kvalitetskontroller slipper du å måtte tenke på SATA/RAID-kontroller som et krav når du velger hovedkort i framtiden.

Før du velger en kontroller kan du jo google kandidatene du har valgt, og lese reviews o.l.

Det er masse kontrollere og velge mellom :thumbup:

Ifølge Wikipedia har den mest vanlige PCI-varianten 133 megabytes per sekund båndbredde. (33.33 MHz × 32 bits ÷ 8 bits/byte = 133 MB/s)

Vanlig SATA har 150 MB/s, mens SATA-II har 300 MB/s. Men det betyr ikke at selve disken er i stand til å lese/skrive i disse hastighetene.

Om man tar en titt på hardware.no's egne stortest av harddisker, kan man se at de fleste disker ligger et godt stykke lavere enn 133 MB/s:

hd_tach_gjennomsnittlig_lese_og_skriveytelse.png

De enste ulempene ved å benytte en PCI-basert SATA-kontroller er:

* Om PCI blir faset ut veldig hurtig til fordel for PCI-express, og du ikke lengre kan bruke kontrolleren på nye hovedkort i framtiden. (Dog, jeg tviler litt på at dette skal bli akktuelt i nærmeste framtid)

* Du må installere drivere i opperativsystemet for å få tilgang til disken. I Windows skal dette ikke være noe problem, men om du bruker Linux kan det være en fordel å undersøke om produsenten har utviklet gode Linux-drivere.

* Hastigheten på disken bestemmes av hvor god kontrolleren er.

Jeg vil tro dette er for det meste akktuelt når man kjører RAID-array med 2 eller flere disker, noe jeg antar du ikke har tenkt. Uansett kan det være lurt å lese reviews o.l. før du kjøper.

Lykke til! :)

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Takk for meget informativt svar skag1 !!

Har vært i tenkeboksen i et døgn no. Har vel egentlig bestemt meg for å gå for en IDE disk no. Jeg kommer nok til å gå for en heilt ny pc når jeg skal oppgradere. Nytt hk,cpu,kabinett, disker og skjermkort...

Så den disken eg kjøper no vil bli stående på det gamle HK'et uansett når jeg bygger en ny pc, så jeg egentlig bare kjøre på og kjøpe en IDE disk.

Har vel egentlig bestemt meg for å gå for denne: Samsung SpinPoint P120 SP2514N - harddisk - 250 GB - ATA-133,

http://www.psdata.no/ps.asp?it=112163&mlevel=010400

Med mindre det er noen som meiner jeg bør prøve noe annet ?!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...