Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Aldri over 50% ytelse på GB nettverk..

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kunne du sagt hva de to maskinene besto av? Hadde vært greiere å se om det var noe spesielt i hardwaren som bremset opp nettverket litt.

Har samme router som deg og husker at jeg lå på alt fra 17MB/s til nesten 30MB/s i visse tilfeller. Hadde vært fint om du sa noe om kabellengden mellom de to pcene og routeren også.

hva med mellomleddene? (routeren)

er den sertifisert til gigabit?

5661855[/snapback]

Ja, den er sertifisert for gigabit: D-Link DGL 4300

Test fra hw.no her dersom noen er interesserte

Endret av Zipman
Lenke til kommentar

Ok begynner med maskin 1:

Amd xp 3200

1024mb ram

DFI nf2 400sgh

radeon 9800pro

WD120gb s-ata

WD200gb s-ata

WD320gb ide

WD36gb s-ata Raptor

Maskin 2:

Intel celeron 2.6

msi hk

760mb minne

Maxtor 40gb ide

maxtor 20gb ide

Av kabel lengde så er det vell 1meter fra hver maskin og til routern..

De står rett ved siden av hverandre så.

VAr vell det viktigste, og som nevnt over så er det en GB router..

Skal teste med det programet Brutalix:)

Lenke til kommentar
Maxtor 40gb ide

maxtor 20gb ide

5662578[/snapback]

Fint om du kunne ha funnet ut hvor fort disse diskene spinner(Noen 40 og 20 GB hardisker har kun 5400rpm), samt hvilken disk du skriver til og hvilken disk du leser fra når du tester nettverket. Siden en disk leser fortere enn hva den skriver vil det nok gå fortere å overføre filer fra maskinen med dårligst/eldst hardware til den maskinen med den beste/nyeste hardwaren.

Endret av Zipman
Lenke til kommentar

Ok, saken er att maskin 2 er den jeg alltid overfører i fra.

Og sant og si så er jeg usikker på rpm'n på 40gb, men 20gb er såppas gammel att den er nokk 5400rpm

Kablene som blir brukt er ata 133 skal jeg mene..

Skal ettervert sette 120gb s-ata sisken i den maskinen så kan jo hende fara går noe opp da..

Når jeg overfører er det som oftes fra 40gb maxtor disken og til en av de på maskin 1 som alle er av nyere dato..

Det er vell ikke noen måte og se hvor fort de spinner uten og lukke opp og kikke?

For maskin 2 står godt gjømt under pc bordet...

Lenke til kommentar

Ok var og kikket i maskin 2 nå, for og se om jeg kunne se hvilke kabler det var, men stod ikke noe på dem..

Men kan legge til att kablene og den 40gb maxtor hdd kommer i fra en Dell Dimension 4600 2.6 celeron

Klarte heller ikke og se hvor hurtigt hdd spinner for de står så tøvete til inni kabinettet, og maskina driver og jobber med noe nå, så kan ikke skru den av heller ennå..

Så intil videre er det all informasjon jeg har og gi...

Lenke til kommentar
om kablene er ata33 eller ata133 kan du se på antall ledere, og hvor grove de er...

er kabelen "lik" kabelen til diskettstasjonen, bare litt bredere (80 ledere?), er det ata33, hvis det er tynnere ledere og mange fler (160 leder?) er det ata133

5663806[/snapback]

Syns 160 ledere var litt mye. Kjøpte for lenge siden en WD 13,7GB hd med 7200rpm og ata 133 tror jeg det var. Var ganske heftig, men husker da at for å få ata133 måtte jeg ha 80pins kabel, så det er nok 80 ledere på 133 og 40 på ata33.

Lenke til kommentar

wd har aldri levert ide disker med ata 133...

men du ser lett forskjell på ata 33/66 og ata 100/133 kabler. ata 33/66 er veldig myke og har færre ledninger ved siden av hverandre. ata 100/133 er stivere og har flere mindre ledninger ved siden av hverandre.

Lenke til kommentar

Syns 160 ledere var litt mye. Kjøpte for lenge siden en WD 13,7GB hd med 7200rpm og ata 133 tror jeg det var. Var ganske heftig, men husker da at for å få ata133 måtte jeg ha 80pins kabel, så det er nok 80 ledere på 133 og 40 på ata33.

5663922[/snapback]

sorry, min leif, jeg blanda med SCSI....tallene som gjelder er 40 leder for ata33 og 80 ledere for ata133. begge har 40 pin connector.

Lenke til kommentar
I går så overførte jeg ca 8-9 GB fra en pc til en annen pc over lokalnettverket, tok ikke mange minuttene det da...

5672490[/snapback]

Definér "ikke mange minuttene" da... 10mbit/s? 100mbit/s? 1Gbit/s?

Sett at du overførte 8500MB, én fil, uten tap og kollisjoner noe sted over 100mbit/s-nettverk, da blir regnestykket som følger:

100mbit/s = 12,5MB/s

8500MB / 12,5MB/s = 680s

680s / 60 = 11,3333s = 11min 20sek.

Hvis du derimot regner at det er flere filer og at du i snitt (typisk) har 7,5MB/s blir det:

8500MB / 7,5MB/s = 1133,33s

1133,33s / 60 = 18,89 = 18min53sek

"noen minutter" er vel og bra det, men under forutsetning av hva? Det nytter ikke å komme med en slik påstand og si at "jamen jamen". Du må oppgi hvilke forutsetninger som er brukt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...