Itw Skrevet 24. februar 2006 Del Skrevet 24. februar 2006 (endret) Heisann. Har GB nettverk her hjemme mellom 2 maskiner, med en D-link DGL-4300 i mellom, men jeg får aldri full ytelse, sant og si ikke nærheten engang... Er aldri over 20%... Hva kommer dette av? Noe jeg kan gjøre for og forbedre det? Mvh ITW <Skrivefeil i tittel fikset av moderator> Endret 27. februar 2006 av Simen1 Lenke til kommentar
Brutalix Skrevet 24. februar 2006 Del Skrevet 24. februar 2006 Tja det kan være mange faktorer i bildet. Hva slags disker du bruker , og om du bruker ftp eller bare fil overføring via Windows(ftp er kjappest og det beste til å måle nettverket.) Hva slags nettverkskort, marvell er ikke de beste på ytelse, og mange andre faktorer. Har du cat 5e eller bedre kabler? Brutalix Lenke til kommentar
Itw Skrevet 24. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2006 Hmm hvordan kabler det er... Er kabler som fulgte med routern, og modemet, + noen jeg har hatt ligende.. Av nettverks kort så er det ene intregert i hovedkortet, ett MSI hvovedkort, det andre nettverkskortet husker jeg ikke hva het, men de kosta ikke så mye i så fall. Men brukte tiligere det nettverkskortet som var intregert i hovedkortet på dennan maskinen også av type DFI, men var ikke noe kjappera da heller:( Bruker windows til og overføre med ja.. Når du sier bedre kabler hva tenker vi på da? Og hvor får man tak i det? Lenke til kommentar
Ulkesh Skrevet 24. februar 2006 Del Skrevet 24. februar 2006 (endret) Dersom du har to maskiner, med en harddisk hver som overfører til hverandre, vil du aldri få full bruk av Gigabit nettverk. Jeg kan ta feil her med tall her nå, men gitt at gigabit nettverk er 1000 MBps (eksempel), og en vanlig harddrive takler 100 MBps (eksempel), vil du aldri få høyere hastigheter enn dette. : edit , fjernet et utsagn som var litt overkill grunnet mine glimrende kunnskaper... Endret 24. februar 2006 av Ulkesh Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 24. februar 2006 Del Skrevet 24. februar 2006 (endret) Dersom du har to maskiner, med en harddisk hver som overfører til hverandre, vil du aldri få full bruk av Gigabit nettverk. Jeg kan ta feil her med tall her nå, men gitt at gigabit nettverk er 1000 Mbps, og en vanlig harddrive takler omlag 133 Mbps, vil du aldri få høyere hastigheter enn dette. 5661240[/snapback] 133mbps er vell den teoretiske hastigheten. Vil anta rundt 40megabyte i sekundet er realistisk med vanlig hd, vanlig kabler og et vanlig gigabit nettverkskort. Endret 24. februar 2006 av andrull Lenke til kommentar
Explorer Skrevet 24. februar 2006 Del Skrevet 24. februar 2006 Dersom du har to maskiner, med en harddisk hver som overfører til hverandre, vil du aldri få full bruk av Gigabit nettverk. Jeg kan ta feil her med tall her nå, men gitt at gigabit nettverk er 1000 Mbps, og en vanlig harddrive takler omlag 133 Mbps, vil du aldri få høyere hastigheter enn dette. 5661240[/snapback] Nei, det blir feil. En harddisk's ytelse måles i MiB/sec, ikke Mb/sec. Deler du tallet 1000 på 8 så får du de i samme formater... Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 24. februar 2006 Del Skrevet 24. februar 2006 For bruk av gigabitnettverk kreves følgende: - Nettverkskort med støtte for gbit, switch/router o.l. med gbitstøtte og ikke minst - kabler som duger! Cat5E eller Cat6. Cat5E er billigere og er sertifisert for gbit-nettverk. Nettverk: 1000mbit/s = 125MB/s Harddisk: 133MB/s (ATA133) / 150MB/s (S-ATAv1) = hhv 1064mbit/s og 1200mbit/s Viktig å skille mellom forskjellene Lenke til kommentar
Brutalix Skrevet 24. februar 2006 Del Skrevet 24. februar 2006 (endret) hehe det virker som det er litt sent og folk ikke tenker klart. Hold styr på nettverks hastigheter og harddisk hastigheter. 1000Mbit gir 125 Mbyte/s ... max hastighet på pata bus er 133 Mbyte/s Mens det er få disker som greier mer en rundt 40-50 Mbyte/s Men det vil fremdeles være over de 20% du klager på. Brutalix edit ARGH... jeg var for sein-... Endret 24. februar 2006 av Brutalix Lenke til kommentar
Ulkesh Skrevet 24. februar 2006 Del Skrevet 24. februar 2006 Hm, går litt i sur med stor og små bokstaver her. Jeg *sa* jeg kunne ta feil.... Lenke til kommentar
Brutalix Skrevet 24. februar 2006 Del Skrevet 24. februar 2006 Jo fort gjort det Men sjekk at du har gode kabler, det står gjerne skrevet på utsiden av kablen hva slags type det er. Og hvis du har bare brukt windows, og bare overført filer via delte resurser(delte mapper) så taper man noen % der også Brutalix Lenke til kommentar
Ulkesh Skrevet 24. februar 2006 Del Skrevet 24. februar 2006 Okay, men gitt at Gigabit er 125 MByte/s, og en disk vil klare 40 MByte/s max (muligens ned mot 30 MByte/s ved mange småfiler) havner vi fortsatt på kun 25 % utnyttelse av nettverket, noe som ikke er langt fra trådstarters situasjon, og som nesten høres normalt ut. Lenke til kommentar
Brutalix Skrevet 24. februar 2006 Del Skrevet 24. februar 2006 Tja problemet er bare når man overfører store filer, så blir ofte hardisken brukt i buffered mode, og da skal den greie mer enn 40Mbyte/s Men det letteste er nok bare å laste ned PC wizard 2006 og sjekk diskene og så kan man se ut fra det. Brutalix Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 24. februar 2006 Del Skrevet 24. februar 2006 (endret) Du vil aldri nå maks uansett, samme hvilken protokoll du bruker. I ett nettverk med Cat5 100mbit vil du sannsynligvis aldri se to-sifret overføringshastighet. Overhead, søke/lese/skrivetid, diverse packet-loss o.l. må påberegnes. Bugatti Veyron er god for over 4000 hestekrefter, men kun 1001 blir tatt ut i realiteten pga tap i forskjellige ledd. En sentralstøvsuger mister opptil 15% sugeevne i hvert albueledd. Det er så utrolig mange faktorer å ta hensyn til, så teoretiske hastigheter må forbli teoretiske. En overføring av 1000 filer på totalt 50MB vil ta lengre tid å overføre enn en overføring av én fil på 100MB. *edit* Leif Endret 24. februar 2006 av oysfaerg Lenke til kommentar
Brutalix Skrevet 24. februar 2006 Del Skrevet 24. februar 2006 (endret) Nåja, men synes nok at 20% ikke kan beskrives som at det skal være noe teoretisk. Dessuten skulle han ha packetloss på nettet sitt er det noe seriøst feil, og på 100mbit så regner man med at man mister et sted mellom 10-25% av hastigheten ved å bruke windows filoverføring, i forhold til bruk av FTP protokoll. Brutalix hehe mye leifer her i kveld... Endret 24. februar 2006 av Brutalix Lenke til kommentar
Itw Skrevet 24. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2006 (endret) Ok ble noe klokere, og noe mere spørsmåls tegn:) Men anyway så skjønner jeg att kabler er tingen:) Så skal studere kablene + sette opp ftp:) Så skal jeg se om resultane blir bedre da.. Men f.eks i ste så overførte jeg en dvd5 film i mdf format mellom maskinene og da brukte den 7% av GB nettverket i følge task manager.. Er jo ikke rare greia det da.. Meste jeg kan huske og ha hatt er vell 14%... btw: Har tiligere testet med 100mb på samme nettverket, men til en maskin som bare hadde 100mb nettverkskort, og da klarte man 60-70% av 100mb nettverke.. Endret 24. februar 2006 av Itw Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 24. februar 2006 Del Skrevet 24. februar 2006 Ikke stol på task-manager alltid. Sett opp FTP og les hva transfer-rate'n er der. Mye bedre. (urk, hørtes ut som hu dama i reklamen for Zon smertestillende) Lenke til kommentar
Spirre Skrevet 24. februar 2006 Del Skrevet 24. februar 2006 på gbit nettet jeg er en del av når jeg er på lan så får vi ca 350mbit i følge total commander. men ting som mengden filer og sånt kan ha invirkning. vi prøvde nemlig å overføre mellom to raptor disker på sammen nett og da gikk ytelsen ned til 280mbit. og jeg tror hastighetene stemmer, da det gikk ca 3-4 ganger raskere å over føre filer enn med 100mbit nett Lenke til kommentar
Itw Skrevet 25. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2006 Kan man bruke total comander som ett suplimang (vist det er ordet) til windows eller blir det samme ulla? Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 25. februar 2006 Del Skrevet 25. februar 2006 60-70% av 100mbit er det samme som 6-7% av 1000mbit Høres forresten ut som om du kjører 100mbit, ikke gigabit, ettersom du får hastigheter som er typisk for 100mbit.. Lenke til kommentar
Itw Skrevet 25. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2006 (endret) Men de sier gbit nettverk på begge maskina... Ok testa nå med totalcomander, og da fikk jeg 12-15% ved overføring av en 180mb stor film fil... Endret 25. februar 2006 av Itw Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå