kense Skrevet 24. februar 2006 Del Skrevet 24. februar 2006 Hei Hvilke høyttalere spiller bra og med kontroll uten dedikert forsterker. Har prøvd noen coaxial 165 høyttalereer men disse hadde null kontroll på basselementet sammen med en sony s2250 spiller. Brukte 4m 0,75mm høttalerlednig til hver høyttaler. Har og sett det er ulike membranmaterial, PP, HOP..etc. noen forskjell her? Slik jeg tror, er det vel viktig at bassmembranen er lett når man ikke bruker ekstra forsterker? Lenke til kommentar
Trainman Skrevet 24. februar 2006 Del Skrevet 24. februar 2006 Ingen høyttalere i bil spiller høyt og kontrollert med den innebygde forsterkeren i spilleren. Det er nok ikke noe galt med høyttalerne dine, problemet ligger i at forst. er for liten. Regelen er: Jo større forsterker jo bedre kontroll! Skal du ha noenlunde kontroll på coax`ene din må du ha en ekstra forsterker. Gjerne en stor en. Vekten på membranet er ingen ting du trenger å tenke mye på, men forskjellige typer membranmateriale gir forskjellige egenskaper. Pappmembran er nok det som er lettest og gir høyest følsomhet, men PolyPropylen, kevlar, aluminium, magnesium, TPX, glassfiber er også mye brukt. Metallmembraner gir generellt litt lavere følsomhet, men låter svært bra da de er svært stive har stempellignende bevegelser. Metallmembraner krever også mer oppmerksomhet i delefilteret pga oppbrytninger ved høyere frekvenser. Kevlar har noen av de samme egenskapene som metallmembraner. Resten av de nevnte typer er forholdsvis enkle å ha med å gjøre, og spiller også bra. Magnetstørrelse, spolediameter, kurv og stivhet i oppheng/bølge, er også ting som i høyeste grad påvirker egenskapene til høyttaleren. Om et høyttalerelement, f.eks en 6,5", på papiret har høy følsomhet er det ikke alltid en fordel. Som regel er følsomheten målt ved ca 1000Hz, men de fleste høytt. har en stigning i frekvenskurven opp mot 1-2 KHz. Det fører til at bassen blir overdøvet av mellomtonen. For å kompensere for dette bruker man en delefilterspole i serie med høyttalerelementet for å "dra ned" stigningen i frekvenskurven å få en flat frekvensgang. Dette fører til at følsomheten reduseres med kanskje så mye som 6dB, men bassen vil bli mer fremtredende. Dette er nok ting bilstereoindustrien ikke legger mest vekt på da svære basshøyttalere tar seg av bassen. Lenke til kommentar
kense Skrevet 24. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2006 Takk for fyldig svar. Nå er det slik at jeg ikke hadde tenkt å styre med forsterker, kabling etc. Men må jeg så må jeg... Er litt uenig i at man må ha forsterker for å få det til å låte godt. Vel viss man skal ha skikkelig fet lyd, men mitt mål er bra/ok lyd. Har prøvd ulike spiller i originale annlegg og der låter det knall. Så å si full kontroll på membraner og god og klar lyd. I disse sitter det for det meste dual cone pappmembraner. Er dette det eneste som fungerer med forsterkerne i spillere. Synest og disse låter mer behagelig enn metal domene til billige coax høyttalere. De skriker litt i ørene og har lett for å bli lyse i lyden med kun integrert forsterker. Fint viss noen kunne anbefalt noen lettdrevne høyttalere som funker fett med spillerens forsterker. I første omgang. Lenke til kommentar
Poolish Skrevet 25. februar 2006 Del Skrevet 25. februar 2006 (endret) Skal du ha en billig å bra forsterker til å drive frontsette med. da ville jeg sett etter en brukt Denon dca 800. Har denne selv og skal bruke den i oppsette mitt. Har testet den endel sammen med jbl power 6 x 9. Låter veldigt bra. hvis du brokobler denne så vil du få masse krafft til å drive frontsettet + du vil enno ha en kanal igjen til sub hvis du en gang skulle ønske å bruke det Prisen vil nokk ligge på rundt 1.000 kr. Ny lå den vell på ca 6.000 kr Det å legge opp kabler å slikt er jo ikke så veldigt mye arbeid vil jeg påstå. Endret 25. februar 2006 av Poolish Lenke til kommentar
pndjo Skrevet 26. februar 2006 Del Skrevet 26. februar 2006 trainman: vekten på menbran er faktisk viktig.... større vekt krever mer kontrol fra forsterkeren dvs stor dempnigns faktor, da menbranen vil forsette å vandre -pga newtons lover- men da skal forstekeren ha nok strøm til å stoppe bevegelsen.... metal gir ikke en "perfekt stemple bevegelse" siden den får forkjellige resonanser i høyere frekvenser og her går de på kompromiser og lydpreferanser faktisk. ellers er jeg veldig enig med deg!! ellers må jeg si at den Dennon ampen er et røver kjøp for 1000kr!! en makan skal monteres i en "old school" anlegg med Boston Pro 6.3 og 2x boston Pro 10.5 subber. Lyden på den er litt mørk og "rund" men veldig detaljer. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 26. februar 2006 Del Skrevet 26. februar 2006 Det er ikke rare forsterkeren man trenger for å få bedre lyd enn det man får med forsterkeren i spilleren. Er sikker på at selv en billig Biltema-forsterker spiller i fra mange innebygde forsterkere. Kjøper du noe rimelig brukt noe så er jeg sikker på at du vil få veldig bra lyd i forhold til før. Lenke til kommentar
Poolish Skrevet 26. februar 2006 Del Skrevet 26. februar 2006 (endret) Det er ikke rare forsterkeren man trenger for å få bedre lyd enn det man får med forsterkeren i spilleren. Er sikker på at selv en billig Biltema-forsterker spiller i fra mange innebygde forsterkere. Kjøper du noe rimelig brukt noe så er jeg sikker på at du vil få veldig bra lyd i forhold til før. 5668802[/snapback] Tror neppe du vil få så veldigt mye glede av en bltema forsterker eller mye av det andre billigutstyret som er på markedet i dag. Denne Denon Dca 550 forsterkeren vil nokk kunne funke kjempe bra til å drive et frontsett med. Kjøper du ny forsterker. Så vil du hverfal ikke ikke finne noe som kommer i nærheten av denne en gang for den prisen. Her har du jo også med kabler. Så hvis du leter etter et bra alternativ til en billig penge. Da vil nokk denne vær perfekkt Hvis du vil han en forsterker med litt mer krafft og utbyggningsmuligheter. Så kan du jo prøve å få tak i en dca 800 som jeg nevnte tidligere. tror ikke det skal være så vanskeligt å få tak i den til rundt 1000 kr. selv betalte jeg 1100 for min Endret 26. februar 2006 av Poolish Lenke til kommentar
Poolish Skrevet 26. februar 2006 Del Skrevet 26. februar 2006 (endret) ............................................................ Endret 26. februar 2006 av Poolish Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 26. februar 2006 Del Skrevet 26. februar 2006 Tror neppe du vil få så veldigt mye glede av en bltema forsterker eller mye av det andre billigutstyret som er på markedet i dag.5670416[/snapback] Kommer som sagt an på hva du sammenligner med. Har selv hatt en Biltema effektforsterker og lydforbedringen var enorm i forhold til den innebygde spilleren. (Drev da ett frontsett og en 8" subb). Men i forhold til f.eks. den Denonen så vil nok Biltema'n suge. Lenke til kommentar
Trainman Skrevet 27. februar 2006 Del Skrevet 27. februar 2006 trainman: vekten på menbran er faktisk viktig.... større vekt krever mer kontrol fra forsterkeren dvs stor dempnigns faktor, da menbranen vil forsette å vandre -pga newtons lover- men da skal forstekeren ha nok strøm til å stoppe bevegelsen.... metal gir ikke en "perfekt stemple bevegelse" siden den får forkjellige resonanser i høyere frekvenser og her går de på kompromiser og lydpreferanser faktisk. ellers er jeg veldig enig med deg!! ellers må jeg si at den Dennon ampen er et røver kjøp for 1000kr!! en makan skal monteres i en "old school" anlegg med Boston Pro 6.3 og 2x boston Pro 10.5 subber. Lyden på den er litt mørk og "rund" men veldig detaljer. 5668739[/snapback] Jo selvfølgelig er membranvekten viktig. Men som kunde er det ikke noe man bør tenke på da membranvekten nok er så lav som mulig uten at det går utover egenskapene til materialet. Men kjøper man høytt. med metallmembram kan man ikke forvente seg seg høy følsomhet, nettopp fordi membranet er tyngere. Litt dårlig formulert i innlegget mitt. Jeg skrev vel også at metallmembraner bryter opp ved høye frekvenser når membranresonans-frekvensen nærmer seg. Men opptil dit beveger membranet seg mer som et stempel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå