Gå til innhold

Billedstørrelse og Photoshop Elements 3.0

Anbefalte innlegg

Hei!

I Photoshop Elements 3.0 kan ein endre billedstorleiken. Men når eg skal behalde pixler og forandre billedstorleiken står det" To change the print dimentions and resolutions without changing the total pixles in the image, deselect the Resample image." Så langt er alt greitt, men når eg skal endre høgda uten å endre bredda tilsvarande står det"Press the shift key to change units separately." Når eg prøver denne funksjonen, virkar ikkje tastaturet. Eg må sleppe opp Shift-tasten for å skrive.

Kan nokon gi meg ei løysing på dette problemet? :ermm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje du prøver på en 'umulig' endring?

Du sier "når eg skal endre høgda uten å endre bredda" så prøver du på å endre bildet i bare EN dimensjon, og ikke begge samtidig. Det går nok ikke med Resample-verktøyet tror jeg?

Med andre verktøy er dette mulig.

Lenke til kommentar

Hei!

Eg kan kanskje forklare meg litt tydelegare. Eg har t.d. eit bilete 15x20cm. Dette vil eg endre til 16x20cm og samstundes behalde pixlane.For å få dette til må eg altså halde nede skifttasten og skrive inn verdiane. Men når skifttasten er nede går det ikkje an å skrive. :(

Lenke til kommentar

Det er 'Units' som du skifter på den måten, ikke målene.

Men jeg skal forklare deg hvordan du kan gå frem:

Du må strekke det opprinnelige bildet i en retning.

Ta opp bilde. Så trykker du 'F' for å få god plass til bildet.

Deretter >Image >Canvas Size. Så utvider du canvas i f.eks. vertikal retning, slik at det blir et hvitt felt over og under bildet. Så bruker du 'Rectangular Marqee Tool' ved å trykke 'M'. Merk bildet med det verktøyet.

Gå deretter til >Edit >Transform >Skew. Så drar du bildet midt på toppen i et punkt, til det blir høyere.

Deretter bruker du Cropverktøyet 'C' til beskjære bildet slik du vil ha det.

Bildet bli mao noe forvrengt, men du vil ikke se det med mindre det er snakk om arkitektur eller andre regelmessigheter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...