ar156 Skrevet 24. februar 2006 Del Skrevet 24. februar 2006 Hei, Jeg skjønner ikke bæret av hva som skjer, men hverken ny eller gammel disk blir gjenkjent av systemet (og dermed ingen boot) når jeg setter den nye "etter" den gamle. Har prøvd å deaktivere den nye, men den gamle gjenkjennes fortsatt ikke. Hvis jeg derimot bytter om gjenkjenner systemet de to diskene, men da får jeg ikke bootet. Kan deaktivere den nye og da starter maskinen opp. Så hva skal jeg gjøre? Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 24. februar 2006 Del Skrevet 24. februar 2006 skjønte ikke forklaringa di helt jeg... før og etter, som i master/slave da eller? prøv å forklare bedre så kan jeg sikkert hjelpe deg Lenke til kommentar
ar156 Skrevet 24. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2006 gjør et forsøk på å forklare.... med rekkefølge så refererte jeg kun til rekkefølge ihht plassering i maskinen og hva som av oppsettet er identifisert som Harddisk 0 og Harddisk 1. Ser også at "ledningen" er merket med disk1 og disk2/zip. Håper du ble litt klokere for dette har ingen dypere mer avansert betydning. Og som jeg sa så kan jeg ikke skjønne hvorfor diskene blir gjenkjent med den ene rekkefølgen men ikke med den andre. Trodde først det bare var dårlig kontakt eller noe sånt. bruker xp home hvis det er av betydning og når jeg snakker om gjenkjent så snakker jeg om systemet før Windows starter opp. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 24. februar 2006 Del Skrevet 24. februar 2006 Er det snakk om IDE-harddiksker? - Henger de på samme kabel? Er de satt opp som master, slave ellr cabel select. - er de på hver sin kabel? Er de alene på kablene (og igjen er de satt som master, slave eller cabel select)? Hvis det er snakk om SATA-harddisker eksisterer ikke master/slave begrepet og bare en enhet kan være på hver kabel. Lenke til kommentar
ar156 Skrevet 24. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2006 (endret) Hei igjen, Ja det er IDE disker... er ikke så moderne av meg... og de henger på samme kabel, ja. Må bytte fysisk plass på de to for å bytte rekkefølge. Det er på denne merket med disk1 og disk2/zip hvorav disk1 sitter på enden av kabelen. Kjenner dessverre ikke til master/slave begrepet så det kan nok tenkes at det er her det ligger et eller annet som må gjøres. Jeg er nemlig ingen datanerd, som bevist forlengst, og trodde i min enkle verden at det bare var å smokke inn den nye hd og vips så var kapasiteten 3doblet. Endret 24. februar 2006 av ar156 Lenke til kommentar
Pels Skrevet 24. februar 2006 Del Skrevet 24. februar 2006 Hvordan er jumper'ne satt ? På kabelen pleier den fargede delene å være master, så der skal master disken stå i. Lenke til kommentar
ar156 Skrevet 24. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2006 oki, det fulgte ikke med noen innstallasjons informasjon, så jeg skjønner nå at det er her svaret ligger. så jeg spør mer enn å svare: 1) gammel 120GB med operativ-systemet på selvsagt, ny 250GB, så hva bør/må oppsettet være? Ville tippe på Master (or single) på gammel og slave på den nye. Men samtidig så kunne det jo være like greit å sette cable select på begge, eller? 2) helt ny/nytt sak/spørsmål hva må evt. gjøres for å siden å legge operativsystemet over på den nye? reinstallere eller er det mulig å kopiere? takker for hjelpen! Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 25. februar 2006 Del Skrevet 25. februar 2006 1) gamle skal være master, ny skal være slave... da burde det funke. 2) reinstall er det som gjelder der, men vil anbefale å ha OS på minste disken Lenke til kommentar
ar156 Skrevet 25. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2006 Takker for all hjelp! Nå virker det, meeeen dessverre havner jeg visst rett oppi en annen klassiker her... med begrenset diskgjenkjennelse.... og etter hva jeg skjønner så ser det ut til at det er disk-kontrolleren som det er problemer med.... Manglende harddiskplass og diskrelatert ting i Win såååå to be continued... på den tråden der Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå