Gå til innhold

Lage runde/myke kanter rundt et div element

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvis du synes dette blir mye jobb, kan du også lage et bakgrunnsbilde med runde hjørner og heller bruke padding i CSS for å få teksten innenfor. :)

5661249[/snapback]

Ja det hørtes bra ut :thumbup: .det ble litt surr når jeg prøvde bare css fordi det funka ikke like bra på firefox som på internett Explorer!

Syns det er lurt med bilder, lurer åssen gjør jeg det? :hmm: fins det ferdige eksempler / koder for å gjøre det ?

Lenke til kommentar

Om du lager et bilde av en boks, så styler du overskriften i boksen (som står øverst i boksen) til å bruke bakgrunnsbilde av toppen til boksen. Den nederste biten med informasjon i boksen kan du style til å bruke bakgrunnsbilde av den nederste biten av boksen. Pass på å sette riktig width på alt. Også bruker du bare 1px høyt bilde som repeterer nedover i div-boksen din.

Lenke til kommentar
Om du lager et bilde av en boks, så styler du overskriften i boksen (som står øverst i boksen) til å bruke bakgrunnsbilde av toppen til boksen. Den nederste biten med informasjon i boksen kan du style til å bruke bakgrunnsbilde av den nederste biten av boksen. Pass på å sette riktig width på alt. Også bruker du bare 1px høyt bilde som repeterer nedover i div-boksen din.

5666550[/snapback]

Ettersom jeg har kjønt det så blir det noe slikt: post-81752-1140951149_thumb.jpg

men problemet er at når jeg bruker " #body {background-image: url(img/contentbg.bmp); } " da er det mulig å ha kunn et bilde per div( eneste jeg veit) .. åssen blir css koden hvis jeg vil ha 3 bilder som bakgrunn ( topp , innhold og bunn) ?

Endret av xox
Lenke til kommentar
men problemet er at når jeg bruker "   #body {background-image: url(img/contentbg.bmp); } " da er det mulig å ha kunn et bilde per div( eneste jeg veit) .. åssen blir css koden hvis jeg vil ha 3 bilder som bakgrunn ( topp , innhold  og bunn) ?

5667046[/snapback]

css:

.topp{
   background-image: url(top.gif) no-repeat;
}
.innhold{
   background-image: url(de_to_strekene.gif) repeat-y;
}
.bunn{
   background-image: url(bunn.gif) no-repeat;
}

i .innhold legger du også inn all annen styling som du måtte ha.

html:

<div class="topp"></div>
<div class="innhold">...bla bla bla bla.. masse tekst</div>
<div class="bunn"></div>

Endret av qualbeen
Lenke til kommentar

Det er linka til to forskjellige måter der.

Den første bruker javascript for å legge til de ekstra div'ene (så man slipper å knote med uoversiktlige mengder div'er). Og for de uten Javascript gir man et pent ikke-avrunda hjørner alternativ.

Den andre metoden jeg linker til er EGENTLIG den samme, men der putter man div'ene rett i kilden istedet for å bruke javascript til det.

Fungerer for alle, men en del mer rotete kildekode.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...