storken Skrevet 24. februar 2006 Del Skrevet 24. februar 2006 hei. jeg har tenkt å bruke 20 slike Led's for å lyse opp en basskasse. i basskassa er det pleksiglass som er UV reaktivt. her sitter jeg fast: hvor mange motstander trenger jeg for å få en spenning på så nær 5 V som mulig? spenningen som brukes i førstningen er 240V og det er det Led'ene skal kobles på. her er bilde over koblinga så langt: Lenke til kommentar
alexkl Skrevet 24. februar 2006 Del Skrevet 24. februar 2006 hei. jeg har tenkt å bruke 20 slike Led's for å lyse opp en basskasse. i basskassa er det pleksiglass som er UV reaktivt. her sitter jeg fast: hvor mange motstander trenger jeg for å få en spenning på så nær 5 V som mulig? spenningen som brukes i førstningen er 240V og det er det Led'ene skal kobles på. her er bilde over koblinga så langt: 5659915[/snapback] du må bruke ohms lov til og regne ut dettet: U=R*I, u er spenning, i er strøm og r er motstand.. Husker ikke helt hvordan resten gjøres, beklager prøvde ihvertfall, hvis det er til hjelp Lenke til kommentar
storken Skrevet 24. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2006 (endret) hmm... på microplex står det: Vf=5 VDC. If=7.4 mA. Ved tilkobling til 12VDC seriekobles en ¼W motstand på 1000 ohm (medfølger ikke). men betyr det att en lcd bruker halvparten av 7.4 mA? noen som vet hvordan men kan halvere 240V til 120V? Edit: U=R*I 240V=R blir motstand da.. og I er Amper? Endret 24. februar 2006 av storken Lenke til kommentar
Sweet Skrevet 24. februar 2006 Del Skrevet 24. februar 2006 ehm? LED på AC ?? funker vel dårlig det?? Lenke til kommentar
Sweet Skrevet 24. februar 2006 Del Skrevet 24. februar 2006 1: LED funker ikke på vekselstrøm.. du må ha en likeretter isåfall for at diodene skal få pluss på anoden og minus på katoden (eller omvendt, husker ikke) MEN en høyttaler vil jo ikke funke på likestrøm. sååå litt problem.. kan være jeg surrer nå men mener det er sånn.. Lenke til kommentar
storken Skrevet 24. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2006 1: LED funker ikke på vekselstrøm.. du må ha en likeretter isåfall for at diodene skal få pluss på anoden og minus på katoden (eller omvendt, husker ikke) MEN en høyttaler vil jo ikke funke på likestrøm. sååå litt problem.. kan være jeg surrer nå men mener det er sånn.. 5660862[/snapback] du har en ting rett og en ting feil : som du sier så funker selvsagt ikke leds'ene på AC men forsterkerne forandrer Ac til Dc men det er til høytalern og ikke leds'ene. noen som vet om en transformator som gir deg Dc 120V fra 240 Ac? Lenke til kommentar
storken Skrevet 24. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2006 har en ide har nå... sitter her med ett adapter fra en borremaskinlader og dette er specs: input: 230V~50hz output: 12V = 400mA 4.8Va (hva står 4.8Va for?) men jeg tenker meg att jeg skal bruke denne til å sette ledene på osv... Lenke til kommentar
Nilsen Skrevet 27. februar 2006 Del Skrevet 27. februar 2006 Jeg annbefaler deg å bruke en ekstern strømkilde, eller lage en likeretterbro selv. Som ekstern strømkilde kan du bruke en gammel PSU fra en maskin du har stående. Montern en motstand på 1kohm i serie med hver enkelt diode, og kobl det hele på en 12V rail. 1/4W eller 1/2W bør holde. 20dioder.bmp Lenke til kommentar
storken Skrevet 27. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2006 takker for svar men jeg har en trafo som har blitt brukt til å lade opp en borremaskin som jeg bruker nå. har koblingsskjema tror jeg de rosa tingene er motstand på 270 ohm Lenke til kommentar
Nuhvok Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 Det er ikke korekt at LED ikke virker på AC. AC svinger jo fra positiv til negative hele tiden, man kan dermed benytte seg av bare de negative, eller bare de positive periodene. Dette vil ikke gi like godt lys men det virker, og virker det så kan det gjennomføres, selv om jeg vil anbefalle å sette en liten diode i serie med LED. Lenke til kommentar
Nilsen Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 Med andre ord, dioden vil blinke 25 ganger i sekundet. Baksiden av dette er at levetiden på dioden faller. Lenke til kommentar
Nuhvok Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 Det medfører korekt. Lenke til kommentar
storken Skrevet 1. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2006 men trafoen min er Dc så hvorfor diskuterer dere det? Lenke til kommentar
Nuhvok Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 Bare få frem at man KAN kjøre LED på AC. Men sats på trafoen du, kan jo bygge en simpel VU krets og for å få ledsene til å blinke med musikken. Lenke til kommentar
storken Skrevet 2. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2006 Bare få frem at man KAN kjøre LED på AC.Men sats på trafoen du, kan jo bygge en simpel VU krets og for å få ledsene til å blinke med musikken. 5686400[/snapback] hvordan gjør jeg det? forvrenger det isåfall noe av musikken? kan du tengne opp koblingsskjema? Lenke til kommentar
Nuhvok Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 (endret) Fungerer som en ekstra høyttaler, kan du si. Endret 2. mars 2006 av Nuhvok Lenke til kommentar
Nilsen Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 Hmm, hvorfor har du valgt å sette fire motstander i serie mot jord, framfor en totalresistans? Lenke til kommentar
Nuhvok Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 Hmm, hvorfor har du valgt å sette fire motstander i serie mot jord, framfor en totalresistans? 5689762[/snapback] For å få 1v inn på opampen istedetfor 5v, dette gjør at du ikke må spille så fryktelig høyt for å få utslag på LEDsene. Spenningen fordeler seg med 1v over hver av de 5 motstandene. Lenke til kommentar
storken Skrevet 2. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2006 her er hele koblingsnettet så hvor vil det blinkende lyset ta plass her? Lenke til kommentar
Nuhvok Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 Noe sånt tenker jeg. Håper du overlever at jeg er verdensmester i paint. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå