Gå til innhold

elektronisk støy fra Mist 500w (gamle mod)

Anbefalte innlegg

Merka det ikke i begynnelsen, men i går kveld hørte jeg en slags "elektronisk" lyd, a'la summingen fra trafostasjoner. dog i mindre skala. Dette var hørbart på flere meters avstand og jeg hørte det etter at jeg hadde slått av maskina.

dette kan da ikke være rett? har ikke hørt slike lyder fra andre psuer. noen som har lignende erfaringer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sitat fra support forum til Microplex.

Aktive PFC skal korrigere effektfaktoren for den effekten PSUen trekker. Det du hører er høyst sannsynlig aktive PFC som skrur seg av og på. Dette kan skje når effekten som PSU trekker fra nettet er veldig lav.

Hovedkortet trekker litt effekt (typisk 0.5-2.5W) fra PSU via +5Vsb selv om PCen er avskrudd. I tillegg har alle PSUer såkalte tomgangstap som noe forenklet er tap som er tilstede uansett om PSU belastes eller ikke.

Når det gjelder MIST så er tomgangstapene så lave så den trekker den kun 0.03-0.05A når PCen er avskrudd, med andre ord en veldig liten belastning for aktiv PFC.

Hvorfor det kun er enkelte MISTer som er slik vet jeg ikke. Vi har kun fått 6-7 stk klager, dvs det er mindre enn 1% som klager. Om du har en slik MIST kan du sende MISTen tilbake til oss så får du en ny. De MISTene som har en slik lyd selger vi ut igjen (se under "Demovarer") så det er ingen funksjonsmessig feil på dem. De fleste vil aldri høre lyden fordi PCen må være av, du må ha øret ganske nær PSU og det må være ganske stille i rommet for å høre lyden.

Hvorfor du ikke hører slike lyder fra Q-Tec? Vel, aktiv PFC øker prisen for PSU med 5-10% så du finner det kun på dyrere PSUer. Q-Tec og de fleste andre PSUer har ikke aktiv PFC, de har passiv PFC som er en enklere (og dårligere) løsning. I Norge er det også solgt en del PSUer uten hverken aktiv eller passiv PFC tiltross for at PFC er påbudt. Siden ingen av disse har aktiv PFC vil du naturlig nok ikke høre aktiv PFC lyd fra dem:-)

PFC, aktiv eller passiv, er som sagt påbudt i EU området og Norge. Aktiv PFC har en del lavere tap og er å foretrekke på PSUer som skal være støysvake.

Hvis du søker på Google så ser du det er flere PSUer med aktive PFC (Tagan, OCZ med flere, bl.a. Zalman tror jeg) som kan gi fra seg en slik lyd ved liten PSU belastning.

Lenke til kommentar

fornuftig svar. får høre med support hos microplex da. (menne, jeg tror jaggu jeg kjøpte den hos netshop :/)

og roglia, støyen høres bare når psu/maskina er av. jeg tror ikke den høres ellers men det kan være vanskelig å si sikkert pga støy fra harddisken.

Lenke til kommentar
fornuftig svar. får høre med support hos microplex da. (menne, jeg tror jaggu jeg kjøpte den hos netshop :/)

og roglia, støyen høres bare når psu/maskina er av. jeg tror ikke den høres ellers men det kan være vanskelig å si sikkert pga støy fra harddisken.

5676366[/snapback]

Ok takk!! Strømforsyningen vart noe forsinket så eg har ikke fått prøvd den enda... :mad:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...