klilleng Skrevet 24. februar 2006 Del Skrevet 24. februar 2006 Hev kjøpet å få pengene tilbake og så kjøpe et bedre kort for pengene... Edit:Ja du HAR krav på å få pengene tilbake! 5660249[/snapback] Hvis man ber om pengene tilbake kan vel butikken gjøre fratrekk for tiden du har brukt kortet.. Lenke til kommentar
Plast Skrevet 24. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2006 Hmmm... Guru 3D har en test på Point of view 6800GS der de sammenligner det opp imot bl.a 6800GT Ser det er snakk om minimale forskjeller men, jeg synes dette blir en prisnippsak. Ser jo tydelig at 6800GS faktisk ikke yter like bra som et 6800GT kort. Synes det er irriterende å måtte betale for et GT for så å få et GS kort i stedet, ga jo tross alt 3500,- kr for det og da synes jeg det blir litt dumt at jeg får en såkalt billig versjon i stedet. Derfor burde det jo være mulig å få hevet kjøpet eller ? Les testen her: http://www.guru3d.com/article/Videocards/314/ Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 24. februar 2006 Del Skrevet 24. februar 2006 Tror ikke du får heve kjøpet sånn uten videre, men jeg og synes det er urimelig at du får et dårligere kort i bytte! Så du bør ta det opp med dem. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 24. februar 2006 Del Skrevet 24. februar 2006 Et 6800GS AGP har 12 pixel pipelines og kjører på 350/1000 MHz. Et 6800GT har 16 pixel pipelines og kjører på samme frekvens. Det vil jo være en merkbar forskjell, mener jeg. (Husker ikke noen benchmarks jeg har sett akkurat nå da) 5660577[/snapback] 6800GS kjører da på 425mhz og 1100mhz. Eller er det sankk om super nedklokket edition? Men selvfølgelig så er det ALLTID kjiipt å få noe dårligere en man skulle ha. Lenke til kommentar
Big SturL Skrevet 24. februar 2006 Del Skrevet 24. februar 2006 Et 6800GS AGP har 12 pixel pipelines og kjører på 350/1000 MHz. Et 6800GT har 16 pixel pipelines og kjører på samme frekvens. Det vil jo være en merkbar forskjell, mener jeg. (Husker ikke noen benchmarks jeg har sett akkurat nå da) 5660577[/snapback] Ikke i alle tilfeller. De fleste kjører på 400MHz på kjernen. Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 24. februar 2006 Del Skrevet 24. februar 2006 (endret) 6800GS kjører da på 425mhz og 1100mhz. Eller er det sankk om super nedklokket edition?Men selvfølgelig så er det ALLTID kjiipt å få noe dårligere en man skulle ha. 5660863[/snapback] Det er PCIe-versjonen som kjører på 425/1000. AGP kjører på 350/1000. Ikke i alle tilfeller. De fleste kjører på 400MHz på kjernen. Vel, de fleste jeg har sett kjører på 350, men noen produsenter overklokker vel sine. Endret 24. februar 2006 av Smirnoff Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 24. februar 2006 Del Skrevet 24. februar 2006 Så sant det er snakk om agp versjonene av kortene så er det som Smirnoff sier, og: Hvis kortet kjører på 350/1000 så er det vesentlig dårligere enn 6800gt ettersom det har 12 og ikke 16 pipelines. Du bør ikke ha noen problemer med å enten få et 6800gt kort, et 7800gs for agp (det har ca lik ytelse som 6800gt), eller heve kjøpet. Jeg hadde ikke godtatt 6800gs agp som bytte for 6800gt agp, det yter endel dårligere. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 24. februar 2006 Del Skrevet 24. februar 2006 (endret) 6800GS kjører da på 425mhz og 1100mhz. Eller er det sankk om super nedklokket edition?Men selvfølgelig så er det ALLTID kjiipt å få noe dårligere en man skulle ha. 5660863[/snapback] Det er PCIe-versjonen som kjører på 425/1000. AGP kjører på 350/1000. Ikke i alle tilfeller. De fleste kjører på 400MHz på kjernen. Vel, de fleste jeg har sett kjører på 350, men noen produsenter overklokker vel sine. 5660912[/snapback] Du kan jo lese hw.no sin artikkel. http://www.hardware.no/tester/skjermkort/p...6800_gs/23799/2 Men det er nok sant at agp er klokket lavere ja. Jeg tenkte på Pci-e versjonen. Endret 24. februar 2006 av andrull Lenke til kommentar
joebush Skrevet 24. februar 2006 Del Skrevet 24. februar 2006 Hev kjøpet å få pengene tilbake og så kjøpe et bedre kort for pengene... Edit:Ja du HAR krav på å få pengene tilbake! 5660249[/snapback] Hvis man ber om pengene tilbake kan vel butikken gjøre fratrekk for tiden du har brukt kortet.. 5660747[/snapback] Det er ikke slik det fungerer. Man har krav paa ny vare dersom ikke det blir urimelig for butikken. I saafall har de to forsoek paa a reparere varen. Da reparasjon ikke er aktuelt i et slikt tilfelle er butikken pliktig til aa erstatte kortet med likt eller bedre kort. Kunden kan saa hevde at bytting ikke blir aktuelt dersom det nye kortet ikke kan brukes pga forskjeller (stroemforbruk, varme, osv). Dette skal selvfoelgelig vaere sanne paastander. Blir resultatet slik at kjoepet heves skal kunden faa hele beloepet igjen, inkl. frakt og andre utgifter. Saann er det bare. Dere som synes dette er urimelig overfor butikken faar klage til de som lager lovene. Lenke til kommentar
Josten Skrevet 25. februar 2006 Del Skrevet 25. februar 2006 Jepp, er rimelig sikker på at joebush har rett. En venn av meg hadde et 9800pro som ble ødelagt etter en god stund. Han fikk da hele kjøpesummen til "disposisjon" og kjøpte seg dermed et x800pro med bare et par hundrelapper i mellomlegg. Sånn sett fikk han en gratis oppgradering. Litt teit at det er slik, i og med at man da kan tjene på å ødelegge utstyret sitt, men er nå slik det fungerer. Lenke til kommentar
qwert Skrevet 25. februar 2006 Del Skrevet 25. februar 2006 (endret) Blir resultatet slik at kjoepet heves skal kunden faa hele beloepet igjen, inkl. frakt og andre utgifter. Saann er det bare. Dere som synes dette er urimelig overfor butikken faar klage til de som lager lovene.Butikken kan faktisk kreve 'rimelig vederlag for vesentlig nytte' forbruker har hatt ved tingen i den perioden han/hun har hatt den. Jfr. Lov om forbrukerkjøp §50. Problemet er at de da blir pliktige til å betale forsinkelsesrenter f.o.m. kjøpsdato. Denne rentekostnaden sammen med ekstrautgiftene forhandler pådrar seg ved å gjennomføre en slik transaksjon gjør at dette sjeldent lønner seg for forhandler ved de beløpene det typisk er snakk om for forbrukerelektronikk. Endret 25. februar 2006 av qwert Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 25. februar 2006 Del Skrevet 25. februar 2006 Det skal i hvertfall ikke skade forbruker at et produkt ryker i garantitiden. Mtp. alt styret det er med retur etc., må man i forvente at erstatningskortet er MINST like bra som det man returnerer. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 25. februar 2006 Del Skrevet 25. februar 2006 Å kreve å få tilbake pengene blir helt urimelig, da har butikken tatt hele prisen for skjermkortet på sin kappe, slik at du har hatt gratis skjermkort et år.Det går ikke. 5659697[/snapback] oppriktig talt. Kjøper jeg et kort som dør i løpet av perioden jeg har det, så har jeg krav på at selger foretar avhjelp. Denne avhjelpen skal ikke bety at jeg får en dårligere vare enn jeg skulle ha. Greier de ikke foreta avhjelp, så må de refundere pengene. ettersom de fleste her har slått fast at et skjermkort skal kunne vare 5 år, så vil bruksfradraget bli noe tilsvarende kjøpesum/forventet levetid. du på din side vil ha krav på renter. Dog, jeg ser ikke noe grunn til heving her egentlig. Butikken har byttet kortet 2 ganger, og neste gang så ville du ha krav på heving Lenke til kommentar
bengh Skrevet 25. februar 2006 Del Skrevet 25. februar 2006 Du sier at du ikke merker stor forskjell, kun på tester. Da ville jeg ikke tatt bryet med å returnere men heller tatt opp med Databutikken om du kunne få noe annet i tillegg for å kompensere for "tapet". Lenke til kommentar
kremt Skrevet 25. februar 2006 Del Skrevet 25. februar 2006 Kanskje en bedre løsning det ja, at du får 300-400 kroner å handle varer der for, + kanskje gratis frakt på en bestilling. Forskjellen er jo ikke enoooorm Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 25. februar 2006 Del Skrevet 25. februar 2006 Å kreve å få tilbake pengene blir helt urimelig, da har butikken tatt hele prisen for skjermkortet på sin kappe, slik at du har hatt gratis skjermkort et år.Det går ikke. 5659697[/snapback] oppriktig talt. Kjøper jeg et kort som dør i løpet av perioden jeg har det, så har jeg krav på at selger foretar avhjelp. Denne avhjelpen skal ikke bety at jeg får en dårligere vare enn jeg skulle ha. Greier de ikke foreta avhjelp, så må de refundere pengene. ettersom de fleste her har slått fast at et skjermkort skal kunne vare 5 år, så vil bruksfradraget bli noe tilsvarende kjøpesum/forventet levetid. du på din side vil ha krav på renter. Dog, jeg ser ikke noe grunn til heving her egentlig. Butikken har byttet kortet 2 ganger, og neste gang så ville du ha krav på heving 5662012[/snapback] Forbrukerkjøpsloven: § 50. Avkastning og rente ved tilbakeføring Heves kjøpet, skal forbrukeren godskrive selgeren avkastning som han eller hun har hatt av tingen, og gi rimelig vederlag for vesentlig nytte han eller hun ellers har hatt av den. Dersom selgeren skal betale kjøpesummen tilbake, plikter selgeren å betale renter etter lov 17. desember 1976 nr. 100 om renter ved forsinket betaling m.m. fra den dag forbrukeren reklamerte på mangelen. Dersom forbrukeren avkreves vederlag for nytten av gjenstanden etter første ledd, plikter selgeren likevel å betale slik rente fra den dag selgeren mottok betalingen. Vet ikke hvor høy rentesatsen er, men hvis den er f.eks. 10% betyr dette 400,- kr per år for et skjermkort til 4000,-. Dersom vi legger til grunn 5 års levetid på kortet, vil ett år brukstid tilsvare 800,- kr. Butikken vil dermed spare 400,- på å gi pengene tilbake medregnet rente og fradrag for brukstid. Hvis man legger til grunn 5 års levetid må dermed renten være minst 20% før det skal være lønnsomt for forretningen å betale tilbake hele beløpet. .. antar jeg. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 25. februar 2006 Del Skrevet 25. februar 2006 Blir resultatet slik at kjoepet heves skal kunden faa hele beloepet igjen, inkl. frakt og andre utgifter. Saann er det bare. Dere som synes dette er urimelig overfor butikken faar klage til de som lager lovene. 5661485[/snapback] Sjekk forbrukerkjøpsloven paragraf 50. Lenke til kommentar
Ulf Isaksen Skrevet 25. februar 2006 Del Skrevet 25. februar 2006 Siden to av kortene hans har gått i stykker har han krav om å heve kjøpet. butikken skal altid få en sjangse til å ordne opp. Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 25. februar 2006 Del Skrevet 25. februar 2006 (endret) Dette har self. ingen ting med heving av kjøpet å gjøre.. Kunden skal enten få produktet reparert,nytt produkt(likt eller tilsvarende) eller pengene igjen vist tilsvarende produkt ikke kan fremskaffes... Hva som blir valgt er opp til selger.. Men selger har IKKE anledning til å gi kjøper et vesentlig dårligere produkt enn utgangspunktet.. Synes du at du har fått et dårligere produkt så klag til selger,fører ikke det frem så ta kontakt med ditt forbrukerkontor... Endret 25. februar 2006 av taz Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 25. februar 2006 Del Skrevet 25. februar 2006 Dette har self. ingen ting med heving av kjøpet å gjøre..Kunden skal enten få produktet reparert,nytt produkt(likt eller tilsvarende) eller pengene igjen vist tilsvarende produkt ikke kan fremskaffes... Hva som blir valgt er opp til selger.. Dokumentasjon, takk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå