Gå til innhold

Forslag på STILLE 2,5" disk i bærbar

6502

Anbefalte innlegg

Min 2 år gamle Toshiba disk har begynt å gi fra seg lyder som ikke låter betryggende..

Må vel se meg om etter en ny disk, men vil ha det stilleste som finnes ;)

Lyder fra lesehodet kan jeg leve med, men ikke lyd fram motoren som driver platene rundt..

Forslag?

På 3,5" har jeg stort sett bare hatt Quantum, Maxtor og de siste har vært veldig kurrante...

Riktignok ble siste disk en Samsung etter å ha lest i dette forum. Grei den også på lyd, for tidlig å si noe om hvor bra den er over tid..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Min 2 år gamle Toshiba disk har begynt å gi fra seg lyder som ikke låter betryggende..

Må vel se meg om etter en ny disk, men vil ha det stilleste som finnes ;)

Lyder fra lesehodet kan jeg leve med, men ikke lyd fram motoren som driver platene rundt..

Forslag?

5659005[/snapback]

Jeg vil da anta at det du ser etter er en 5400rpm eller kanskje sågar 4200rpm disk, da lavere rotasjonshastighet også betyr at motoren jobber mindre. Men, du hiver jo samtidig ytelsen på dynga.

Personlig sitter jeg med en 100GB 7200rpm disk fra IBM, og jeg er ikke plaget med lyder fra denne. Men, nå har jo jeg dårlig hørsel også, så det kan godt være at andre synes denne hyler :)

Lenke til kommentar
Kjøpte meg en Samsung Spinpoint M60 120 GB disk nå, og den er stille som bare det.

5659663[/snapback]

Enig, Samsung Spinpoint M*-serien er veldig stille og gir lite vibrasjoner. Jeg benytter disse diskene også i stasjonære maskiner hvor stillhet er viktig.

Det er tull at du kaster "all ytelse" på båten med en slik disk. Moderne 5400rpm-disker er ikke det samme som den quantum-disken du kjøpte i 1999. Selvsagt er de endel tregere enn 7200rpm-disker, men RAM vil utgjøre en større forskjell i brukeropplevelse på en typisk bærbar maskin.

Lenke til kommentar

Støtter deg der Jib, merker ikke noe spess til at det bare er en 5400RPM disk.

Men nå er jeg ikke opptatt av benchmark osv på den bærbare. Den brukes som en bærbar, på skolen og til å surfe på internett. Samme F... om jeg har en 7200 RPM eller en 5400 RPM disk da.

Og faktisk bruker vel 5400 RPM disken mindre strøm i teorien?

Lenke til kommentar
Det er tull at du kaster "all ytelse" på båten med en slik disk. Moderne 5400rpm-disker er ikke det samme som den quantum-disken du kjøpte i 1999. Selvsagt er de endel tregere enn 7200rpm-disker, men RAM vil utgjøre en større forskjell i brukeropplevelse på en typisk bærbar maskin.

5667131[/snapback]

Vel, det spørs kanskje hva du bruker PCen til også. Kjører du enkle office-applikasjoner så er det klart at du ikke merker allverdens til den forbedrede søketiden på 7200-rpm applikasjoner. Men for meg som bruker mye disintensiv programvare er det faktisk totalt uholdbart å bruke 5400 rpm disker. Det er et hav av forskjell. Og hvis noen lurer på hva jeg burker, så kan Virtual PC, Virtual Server og VMWare være tre stikkord. (Ingen er egentlig spesielt godt egnet for bærbare PCer).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...