Sephirot Skrevet 24. februar 2006 Del Skrevet 24. februar 2006 Jeg sitter med en urgammel HD (169mb) med Win95 jeg gjerne skulle hentet ut noen dokumenter fra, men når jeg booter fra disken så får jeg en CMOS-feil eller noe slikt, og alt stopper opp (AV8 HK). Jeg får heller ikke satt disken som slave og boota fra min egentlig HD (WD 70gb, WinXP), da jeg ikke får satt jumpers til at den gamle disken skal være slave (kjøpt med brukt maskin for lenge siden, uten manualer, og mangler sånne dingser til å sette på jumpersene.) Det jeg lurer på, er hvordan jeg kan få tilgang til denne gamle disken, og kopiert ut filene til f.eks. en usb-disk. Jeg har ikke floppy eller internett hjemme, så jeg tenkte på om det var mulig å lage en slags boot-disk til USBen som samtidig tillater meg å kopiere filer fra den gamle HDen til USB-disken?` Eller noen andre som har noen gode ideer til hvordan jeg kan få hentet ut disse dataene fra en urgammel disk som er litt kranglevoren? Om noe er uklart kan jeg forklare nærmere ved behov. Litt vanskelig å forklare alt uten at posten blir milelang. Takker for alle innspill! Lenke til kommentar
flat Skrevet 24. februar 2006 Del Skrevet 24. februar 2006 kjøpe ett eksternt usbkabinett å bruke det? Lenke til kommentar
Sephirot Skrevet 24. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2006 Hva mente du med usb-kabinett? Jeg har usb på HK og memstick (256) hvis det var det du mente? Lurer bare på hvordan jeg kan boote fra memsticken min, om det er mulig? Lenke til kommentar
DidzisK Skrevet 24. februar 2006 Del Skrevet 24. februar 2006 Hvis du "mangler sånne dingser til å sette på jumpersene", kan du bare ta de fra en annen harddisk, hovedkort, CD-spiller eller lignende (fra annet utstyr som ikke skal brukes akkurat da). Så setter du de tilbake når du er ferdig. CMOS error kan korrigeres ved at du resetter CMOS til opprinnelige instillinger ved hjelp av en jumper ved siden av batteriet eller BIOS ROM brikken. Eller at du tar ut batteriet til 5-10 minutter. Så setter du opp BIOSen når du starter maskinen på nytt. Alternativt kan du bare sette den gamle harddisken inn i nye maskinen din. Du har sikkert en hovedharddisk i den og en CD- eller DVD-ROM. Hvis de sitter på samme IDE, bruk IDE port to til gamle harddisken, hvis CD-ROM er på IDE-2, så erstatter du den med den gamle harddisken. Lenke til kommentar
Sephirot Skrevet 24. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2006 Takker for svar! Siden det ikke er noen anvisninger på den gamle HDen om hvordan jumpersettings skal være, så sliter jeg litt med å stille jumpers (aner ikke hvordan jeg skal sette dem, og har ikke manualen). Så jeg kan prøve alt. 2. Jeg har hovedHD på en IDE kontakt og to CD/DVD på den andre IDE kontakten. Mener du at hvis jeg har HovedHD og gammelHD på hver sin IDE-kontakt, så slipper jeg å styre med jumpersettings og slikt, og at jeg kan boote fra hovedHD? Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 24. februar 2006 Del Skrevet 24. februar 2006 så slipper jeg å styre med jumpersettings og slikt, og at jeg kan boote fra hovedHD? 5658906[/snapback] Ja Da er det bare å prøve seg frem med jumpere vist den ikke funker uten... Lenke til kommentar
Sephirot Skrevet 24. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2006 Ok, da krysser jeg fingre og prøver det. Tusen takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå