euroshopper Skrevet 24. februar 2006 Del Skrevet 24. februar 2006 (endret) Verken du eller jeg er skapt for å sitte stille forran skjermen flere timer i strekk. Det er derfor musearm er ferd med å bli den nye folkesykdommen. For å unngå sykdom og skader er det veldig viktig å ta pauser og kanskje gjøre noen øvelser. Derfor så har jeg samlet noen øvelser og web lenker for info om forebgygging. Noen øvelser (PDF) ovelser_small.pdf [Edit Ny link] ITpro.no Hvordan forebygge musesyke http://itpro.no/art/3517.html Hver tredje PC-bruker har opplevd plager relatert til PC-bruken. http://www.lommelegen.no/art/art2245.asp Mange sliter foran PC'en: 20.000 musesyke hver dag http://www.aftenposten.no/helse/article676493.ece Aktivlivsstil.no - Øvelser http://www.aktivlivsstil.no/t2.asp?p=57652&x=1&a=145780 Endret 14. mars 2007 av euroshopper Lenke til kommentar
b-real Skrevet 24. februar 2006 Del Skrevet 24. februar 2006 Enig så enig, dette er virkelig ikke noe å fnyse bort. Hadde en periode jeg var SYKT plaget med nakken, men begynte å trene og dette probleme forsvant heldigvis. Dog, nå som jeg ikke har trent på ei stund (har begynt nå da...) og jeg merker at samme symptomene kommer tilbake. Lenke til kommentar
Togo Skrevet 24. februar 2006 Del Skrevet 24. februar 2006 (endret) Mon tro om det ikke er noen flere faktorer da, som f.eks: Høyde fra stolen opp til pulten Hvor god stol man har Hvilken mus man bruker Hvor skjermen er i forhold til hodet. Om stolen har armlener, osv. Disse faktorene høres kanskje banale ut, men hos meg så spiller de stor rolle. Be om ny mus på arbeidsplassen er kanskje ingen dum ting, utrolig stor forskjell fra crappy standard factory mus fra dell og en G5. Endret 24. februar 2006 av Togo Lenke til kommentar
Propaganda Skrevet 24. februar 2006 Del Skrevet 24. februar 2006 trur Togo har ett poeng her, kommer nok litt ann på oppsettet også, men jeg trur det er noe alle kan få, uavhengig av oppsett, det er vel egentlig bare snakk om når. Lenke til kommentar
SKAÐI Skrevet 24. februar 2006 Del Skrevet 24. februar 2006 Hvis jeg sitter en dag foran dataen, klikker avogtil fingrene mine, det gjør rett og slett vondt og f.eks scrolle, syns dette er litt skremmende... På tide og bli litt mindre avhengig av dataen ? Men fingrene er eneste prob, og stiv nakke men det har jeg alltid hatt...Men vil si når jeg har lær meg og skrive touch har dette faktisk kommet seg endel... Jeg har delig lenestol, med armlene som er like høyt som databordet Lenke til kommentar
mikk- Skrevet 24. februar 2006 Del Skrevet 24. februar 2006 Jeg tror det har litt med musematte å gjøre. Man må da bli mer sliten av en crappy standardmus rett på skrivebordsoverflata, enn av en god mus på en skikkelig musematte. Selv har jeg en fUNC som fungerer veldig bra. Kan blåse musa (mx500) bortover uten særlig kraft. Lenke til kommentar
euroshopper Skrevet 14. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2007 Bumper denne tråden for en god sak Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 14. mars 2007 Del Skrevet 14. mars 2007 Yes, dette er viktig. Har selv tre forskjellige stoler på kontoret og tøyer og beveger meg en del på jobb. Det jeg har veldig tro på i den sammenheng er vibrasjonstrening. Jeg testet forleden dag en VibroGym (har arbeidet en del for han som driver med det i Norge, så jeg fikk muligheten) og jeg tror en slik sak kan være temmelig nyttig for større firmaer som sliter med sykefravær relatert til slitasjeskader av denne typen. Jeg reagerer også litt på at alle har lært å sitte rett i ryggen, for det er faktisk ikke korrekt. Man skal sitte temmelig tilbakelent, uten å belaste korsrygg. Det er det optimale. Jeg har faktisk aldri hatt musesyke og det er rart. Lenke til kommentar
different Skrevet 14. mars 2007 Del Skrevet 14. mars 2007 Yes, dette er viktig. Har selv tre forskjellige stoler på kontoret og tøyer og beveger Jeg reagerer også litt på at alle har lært å sitte rett i ryggen, for det er faktisk ikke korrekt. Man skal sitte temmelig tilbakelent, uten å belaste korsrygg. Det er det optimale. Jeg har faktisk aldri hatt musesyke og det er rart. 8152817[/snapback] Jepp. Jeg har alltid sittet tilbakelent, og har aldri hatt noen ryggproblem. Leste på Dagbladet.no for noen mnd siden at noen hadde forsket på akkurat dette, og resultatet var som du sier, tilbakelent er best. Dog, om du sier dette til en gammel gymlærer, vil han nok ta deg for en idiot. Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 14. mars 2007 Del Skrevet 14. mars 2007 Bank i bordet, men jeg har enda ikke hatt noen plager med det å sitte foran dataen! Ikke noe finger-greier eller noen ting. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå