Gå til innhold

Stille PC med passiv kjøling!


SmoPe

Anbefalte innlegg

Hei, begynner å bli lei støyen fra pcen min. Har tenkt å bytte ut vifta i PSUen og sette på passiv kjøling på skjermkort og cpu

 

Jeg har Chieftec dragon tower med chieftec 360W psu,

Asus P4pe hk(vifteløs)

P4 2.66ghz

GF3 TI200 skjermkort.

 

Trenger hjelp til hvor mye luft vifta jeg setter i psu må flytte.

Og hva slags passiv kjøler jeg kan sette på cpuen.

 

Skjermkortet er ikke så farlig om går fløyten så der skal jeg eksprimentere litt tenkte jeg, men har dere noen anbefalinger der og så er det bare å komme med de.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har også et chieftec dragon kabinett. Ettersom jeg hadde bare en harddisk så tok jeg vekk harddisk skuffene satte på en Zalman passiv harddisk-kjøler. Tok av frontpanelet ok klippet til hull for 2 papst 120mm vifter, modde di til 7volt, satte også inn 2 80mm enermax vifter i bakenden på laveste hastighet (regulertbart via potmeter på ledning)

og bytta ut min PSU med en Seasonic S12 600watter. Vet den er litt overkill ihvertfall til mitt bruk, men dess mindre power du dreger ut eller for å si det sånn dess mindre du belaster PSUEN dess mindre skal den jo bråke. bruker fortsatt original A64 kjøler men hk har innebygget regulator så den går ikke fortere enn 2200rmp. Når jeg har besøk nå ser er det ingen som trur jeg har maskina på.... Bare så synd at når man først er bitt av bassilen så begynner alle lyder å bli høye... man finner altid noe som lager for mye lyd.... Synes nå mine nær lydløse Enermax vifter bråker som F###.

Lenke til kommentar

Vannkjøling er det ultimate da, å bruke en litt stor radiator uten vifter på. Men da "må" du nesten få PSUen veldig stille, å jeg kan live deg at støyen blir redusert. Men du MÅ passe på å få vekk støyen fra hardisken(e). De bråker veldig, det merkes når du har alt stillle ellers. Men hvis du fikser vannkjøling, å støydemper disken(e) + og bytte vifte i PSUen så kan det bli rolig...

Lenke til kommentar
Vannkjøling er det ultimate da, å bruke en litt stor radiator uten vifter på. Men da "må" du nesten få PSUen veldig stille, å jeg kan live deg at støyen blir redusert. Men du MÅ passe på å få vekk støyen fra hardisken(e). De bråker veldig, det merkes når du har alt stillle ellers. Men hvis du fikser vannkjøling, å støydemper disken(e) + og bytte vifte i PSUen så kan det bli rolig...

5665819[/snapback]

 

 

Hvilke vifteløse radiator er det som funker bra?

Lenke til kommentar
Men du MÅ passe på å få vekk støyen fra hardisken(e). De bråker veldig, det merkes når du har alt stillle ellers.

5665819[/snapback]

Akkurat det erfarte jeg også, etter å ha montert vannkjøling og byttet vifte i PSU'en. Nå er det harddiskene som støyer :whistle:

 

Og når det kommer til bytting av vifte i PSU. Jeg har byttet til en vifte som er utrolig stille. 14dB kanskje. Og det i en 600W PSU. Ikke blir PSU noe varm heller :)

Endret av Cola-boks
Lenke til kommentar

Ser mange sverger til vannavkjøling, det har jeg ikke prøvd. Så jeg har kunn kunnskap om viftekjøling.

 

PSU:

Den beste jeg har vært borti til dags dato er Microplex sin MIST. Den er sykt stille, og topp kvalitet. www.microplex.no

 

Mener det skal være en test på hw.no på dette, og der mener jeg at MIST fikk mye skryt. Eller var best ...

 

Skjermkort:

Passivt kjølt skjermkort er absolutt tingen. Zalman sin dings for dette er absolutt værdt det, selv om mna må benytte den ekstra viften.

 

CPU:

Zalman. Eneste jeg har noenlunde god erfaring med. Finns sikkert andre.

 

Harddisker:

Disse har jeg dårlig erfaring med å lydisolere. Det er rett og slett ikke særlig lett. Men jeg har byttet alle diskene mine over til Samsung, og det har blitt helt suverent. Idag så finnes kanskje andre merker som har blitt stille, men det finnes få eller ingen tester på dette. Seagate er alternativet til Samsung.

 

Har idag en pc som jeg har alt dette i. Nå har jeg problem med å finne ut om pc'en står på eller har slått seg av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...