Gå til innhold

Hva er galt med denne komandoen?

Anbefalte innlegg

Jeg er nybegynner innen c++. Jeg fant et eksempel i en bok, men når jeg skal kompliere det så kommer det opp en sånn rød greie over linje nummer to. Jeg anntar at det er noe galt med komandoen.

Den er som følger:

Main ()

{

printf ("How much money did you make last year? ");

scanf ("%f", &salary);

taxowed = salary * .95;

printf ("This is how much tax you owe = %8.2f", taxowed);

}

Jeg bruker Bloodshed Dev-C++..... Hva er galt og hvordan kan jeg rette den?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hmm, stor M i main(), også har du ikke definert variablene.

salary, ganges det med et desimaltall, eller en integer?

#include <iostream>

int main()
{
    int salary, taxowed;

std::cout << "How much money did you make last year? ";
    std::cin >> salary;
    taxowed = salary * 95              // Vet ikke hva det skulle være
    std::cout << taxowed << std::endl;
    return 0;
}

5657910[/snapback]

Tusen takk! :yes:

Lenke til kommentar

Koden du skrev, miig, er C

Koden prog master skrev er C++, men med mangel for alt som heter komma, så avrundingene er antakelig litt merkelige.

I teorien skulle egentlig taxowed ha blitt opprettet i det den variabelen ble initialisert, altså

double taxowed = salary * 0.95

(selv om 95% er mye skatt)

men jeg synes prog masters kode er mer oversiktlig ;)

Bare nevner mulighetene...

Lenke til kommentar
Koden du skrev, miig, er C

Koden prog master skrev er C++, men med mangel for alt som heter komma, så avrundingene er antakelig litt merkelige.

I teorien skulle egentlig taxowed ha blitt opprettet i det den variabelen ble initialisert, altså

double taxowed = salary * 0.95

(selv om 95% er mye skatt)

men jeg synes prog masters kode er mer oversiktlig ;)

Bare nevner mulighetene...

5658805[/snapback]

Takk skal du ha! :thumbup:

Lenke til kommentar