Gå til innhold

Nett share kobler ikke ned ordentlig

sjbnil

Anbefalte innlegg

På en av serverne på jobben kjører det hver natt et skript som mapper opp et share på en annen maskin, henter ut noe data og mapper ned igjen. Dette går i 4 av 5 tilfeller greit, helt til serveren slår seg vrang.

Når skriptet skal terminere, og kjører en net use K: /delete /yes kommando, kobler den tilsynelatende ned sharet. Men det vises fremdeles i utforskeren, bare med et rødt kryss over seg. Prøver man å klikke på det, får man feilmelding "K: is not accessible. Access is denied." Prøver man å mappe det opp igjen, får man "System error 85 has occured. The local device name is already in use".

Problemet oppstår jo da når skriptet mitt neste gang skal kjøre, og ikke får mappet opp på samme bokstaven. Da tryner det, data blir ikke hentet ut og uten å gå i detalj har det en del konsekvenser for bedriften.

Server OS er W2K. Jeg kan ikke la oppkoblingen stå permanent, ettersom sikkerhetspolicyen på ekstern maskin lar oppkoblingen gå i timeout etter en stund. Dette sharet vil forsvinne i explorer dersom man restarter server, men det er ikke alltid like praktisk å restarte server når det er en del services som må startes manuelt.

Er det noen som vet hvor Windows lagrer de lokale drivene sine, slik at det evt går an å slette de i registry via skriptet? Er dette et kjent problem som MS har lagt ut en patch for? Er det en vei rundt dette, uten å måtte tanke server på nytt igjen, er vel egentlig det jeg lurer på :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...