Gå til innhold

Hjelp til kjøp av ny pc. (ca.25 000,-)

Anbefalte innlegg

Kom gjerne med innspill eller tips :thumbup:

Forhåpninger: Stille,Kraftig,fremtidsrettet,kvalitet,stabilitet!

Har nå valgt å gå bort fra først tiltenkt vannkjølingsystem, og heller legge penger i en ny 2005FPW skjerm fra Dell :wow:

Opdatert liste over komponenter (26/2-05).

* Hovedkort:

Asus A8R32-MVP Deluxe, RD580+ULI M1575, Socket-939, Crossfire XP3200, PCI-Ex16

(1687,-)

* Cpu/Prosessor:

AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2GHz Socket 939 2MB, BOXED m/vifte

(4192,-)

* Minne/Ram:

OCZ 2048MB Dual Channel Platinum Edition PC-3200 2x1024MB (2-3-2-5) 400Mhz E.L.

(2350,-)

* Skjermkort:

Sapphire Radeon X1900XT 512MB GDDR3, PCI-Express,ViVo,Dual-DVI-I,Full-Retai

(4724,-)

* Harddisker:

Western Digital Raptor 74GB SATA 8MB 10000RPM

(1406,-)

Seagate Barracuda 7200.9 250GB SATA2 8MB 7200RPM

(880,-)

* Dvdbrenner/floppy:

NEC DVD-brenner ND-3550 IDE Black OEM DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer)

(378,-)

Sony Diskettstasjon 3,5" 1,44MB Sort Floppydisk Intern

(65,-)

* Skjerm:

Dell 2005FPW

(5025,-)

* Kabinett:

Lian Li Miditower, Aluminium, Sort (PC6277B)

(1795,-)

* Strømforsyning:

Hiper Type-R 580W Blå, 2 Vifter, Silent 18db, 4xSATA, ATX, SLI, 20/24pin HPU-4B580

(851,-)

*Lyd:

Creative Sound Blaster X-Fi Fatal1ty FPS

(1845,-)

Logitech Z-5500

(2545,-)

* Div.tilbehør:

Lian Li drevramme, 5.25 til 3.5", sort

(95,-)

Lian Li frontdeksel, Aluminium, Sort ( 2 stk.)

(170,-)

Lian Li frontdeksel, Aluminium, Sort (floppy)

(65,-)

Sum : 27.523,-++

Takk for et bra og lærerikt forum :thumbup:

Ha en fin dag alle sammen!

Endret av archongamer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg ville gått for en 300GB harddisk istedet for 250GB til lagring, jeg er klar over at 250GB er billigere i antall kr/GB, men det tar jo plass også, samt at det varmer, og prisforskjellen er ikke så stor der.

derimot anngående raptordisken, så vil jeg anta at en av de nyere på ca 150GB er raskere enn de på 73GB med tanke på datatetthet på platene, og de snurre jo like fort også.

er du sikker på at du trenger diskettstasjon?

kan du ikke bare bruke din gamle?

det som dette vil koste ekstra, hvis noen andre kan bekrefte at det jeg sier er riktig, kan du ta tilbake litt ved velge bort lysene, og kanskje viftestyringa, hvis du ikke skal ha for mange vifter...

men ellers så ser det ut som et helt greit system, det skjermkortet skal visst være ganske godt å overklokke også :thumbup:

Lenke til kommentar

Hehe.. Ja de lysene var vel mest for gøy.

Tviler vel egentlig på at jeg vil bruke alt, men kjekt å ha om man skulle få lyst en vakker dag. Om de vil blir med til syvende og sist får man se på :)

Ang. "raptoren" så er det nesten 1000,- forskjell i pris,

og på min nåværende pc har jeg klart meg fint med en 40Gb C: disk.

Valget av 250Gb kommer vel mest av at jeg alltid har hatt WD disker, og sikkert innbiller meg at disse skal være så bra.

Lyden er også ganske viktig, og der er vel ikke WD kjent for å være best i klassen?

Noen forslag til andre "stillere" og gjerne med mer plass?

Noen som har erfaringer med denne Zalman hd kjøleren?

Floppy har jeg aldri hatt på min pc, eller dvs. den har aldri virket.

Dette fant jeg smertelig ut da biosen min ble syk, og jeg ikke fikk til å lage bootdisk på cd. Ble mye Oslo sporveier før det problemet var løst, så nå vil jeg bare ha en som funker om den skulle trenges.

Alt skal seff være svart av dvd,floppy osv, så min skitne hvite hadde nok ikke gjort seg uansett ;)

Slik som viftestyring blir litt å kjøpe seg muligheter mens man har sjansen.

Spørs vel om jeg ikke får handleforbud en liten periode ihvertfall :innocent:

edit: var floppy og ikke harddisk jeg aldri hadde hatt.

Endret av archongamer
Lenke til kommentar
Tør jeg spørre hvorfor i all verden du kjøper deg en så gammel DVD Brenner?

Hvorfor tar du ikke f. eks denne:

Plextor DVD-brenner PX-755A/T3 Retail 

16x/8x/16x Hvit/Sort m/Nero Express 6SE

Nå har jeg aldri brent en dvd før, og ser generellt lite på film/tv.

Ser jo helt klart fordelen med å ha en slik brenner, men er det så stor forskjell på disse to at en som meg trenger den? Er det mye forskjellig bortsett fra 12x og 16x?

Minnet du har funnet deg skal være bra, men siden det er snakk om overklokking så gå heller for minne på 500MHz (pc4000).

Har lurt litt på det der jeg også, og har tenkt endel frem og tilbake.

Nå er jeg på ingen måte noen erfaren eller dyktig klokker, og ut i fra det jeg har forstått vil de jeg har valgt være et greit sett om jeg skulle få lyst til å gå tilbake til scratch og la den kjøre uten klokking. Vil i første omgang ha mulighet til å lære av mine feil uten å svi for mange komponenter underveis. hehe

Bare så jeg ikke har misforstått:

De minnebrikkene jeg har valgt er mulig å klokke noe om ønskelig?

Takk for gode tips så langt :w00t:

Lenke til kommentar

Komplett

Asus A8R32-MVP Deluxe, RD580+ULI M1575, Socket-939, Crossfire XP3200, PCI-Ex16 1749 kr

Corsair TWINX2048-4000PT DDR-DIMM 2048MB Kit w/two matched CMX1024-4000PT CL3 DIM 2279

Seagate Barracuda 7200.9 250GB SATA2 8MB 7200RPPM 895

Western Digital Raptor 74GB SATA 8MB 10000RPM 1450

PowerColor Radeon X1900XT 512MB GDDR3, PCI-Express, ViVo, Dual-DVI-I, 5295

Cooler Master Stacker Kabinett Black/Silver (Uten Strømforsyning) 1298

Fortron Source Epsilon 700W, Blå Vifte, Active PFC, ATX/EPS, SLI, 20/24pin 1398

AMD Opteron 165, 1.8GHz, Socket 939, 2MB, BOXED m/vifte 2995

Thermalright XP-120 CPU-Kjøler Socket 478/754/939, (uten vifte) 449

PAPST Vifte 120x120x25mm (16,5db) 159

NEC DVD-brenner ND-3550 IDE Black OEM DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer) 395

Sony Diskettstasjon 3,5" 1,44MB Sort Floppydisk Intern 79

Ramme for 3,5" diskettstasjon i 5,25" 68.76

PAPST Vifte 80x80x25mm (19db) 2 ttk 278

Totalt: 18787.76

- Klokkevillig HK for Crossfire

- klokkevillig ram

- Klokkevennlig cpu

- God strømforsyning (flere andre alternativer)

- Solid kabinett (har det selv)

- Det er gummioppheng til HD slik at raptoren ikke bråker så mye

- Mye vifter for god sirkulasjon av luft

Dette er iallefall ett alternativ :)

Endret av kasol
Lenke til kommentar

Er det store forskjeller på Asus A8N32-SLI Deluxe og Asus A8R32-MVP Deluxe bortsett fra Crossfire?

Hadde opprinnelig tenkt å gå for et 7800gt kort og derav mitt hovedkortvalg.

Når jeg nå har valgt og slå på stortromma, og går for for x1900xt, ville det jo kanskje vært lurt å finne et med utvidelsespotensial i fremtiden.

Er kun vant med Asus kort selv, og har inntrykk av at majoriteten bruker, og er fornøyd med disse?

Vil Zalman Reserator 1 Plus fungere på A8R32-MVP Deluxe kortet?

Lenke til kommentar

Jeg antar at du har en eldre skjerm av stygg årgang :) Dessuten nevner du at du har kjæreste. Rene lnjer og smakfull løsning er med andre ord viktig.

Jeg hadde uten tvil (!) innvistert i en 20" LCD skjerm fra Dell eller Samsung. Tror nesten jeg personlig hadde gått for en 24".

Deretter hadde jeg ikke satt sammen noen high end gamer PC som enkelte her, men valgt utstyr midt på treet.

f.eks denne PC (da uten skjermen)

http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=27660

(jeg bygger ny til høsten og går for en 27" skjerm jeg vet kommer da)

Endret av oivind_dahle
Lenke til kommentar
Jeg antar at du har en eldre skjerm av stygg årgang :) Dessuten nevner du at du har kjæreste. Rene lnjer og smakfull løsning er med andre ord viktig.

Jeg hadde uten tvil (!) innvistert i en 20" LCD skjerm fra Dell eller Samsung. Tror nesten jeg personlig hadde gått for en 24".

Rene linjer og smakfull løsning er vel så viktig for meg som for henne du, og det enste hun bryr seg om er at den skal bli mer lydløs enn den jeg har nå.

Hun lærte først igår her at kabinett og harddisk er to forskjellige ting :thumbup:

Har aldri hørt en maskin som suser mer enn den her, men det er ikke lenge siden den var "midt på treet" den også og dro det meste. Det varte ikke spesiellt lenge og om du ikke skal bruke all din tid (les: har dame ;) ) på å undersøke hva man kan tyne en midt på treet pc til å gjøre er det fristende å legge i litt ekstra så du har en maskin som holder mål en stund til enda.

Har for øyeblikket 1 stk LG Flatron L1915S 12ms, og jeg vet den ikke er av de beste. Men vet om en her som gjerne ser at jeg erstatter min Sony vega 32" med noe flatt, før jeg skal begynne å kjøpe ny skjerm også. Skulle gjerne hatt DVI inngang da :(

Lenke til kommentar

Ser poenget ditt, men for 12k har du cpu,ram og skjermkortet+.

Det er for meg utelukket å gå for noe annet enn dualcore, og alt har med hva man selv føler verdt å prioritere. Hadde jeg ikke trodd bedre må jeg innrømme du virket til å ville selge meg skjermer på første svaret, og du har tydeligvis en stor interesse for det.

Jeg har nettopp fått min 19" etter å ha slitt en 15" crt i flere år, og jeg blir fortsatt imponert av den i visse øyeblikk. Sikkert fordi jeg ikke er vant til bedre :roll:

Som sagt har et av kriteriene for å få grønt lys til dette vært å fokusere på at man skal høre minst mulig, mens jeg gir f... og vil ha mest mulig power :dribble:

Det går noen tusenlapper om man er litt uerfaren med vannkjøling, og man velger det settet som virker best til ditt behov/ønsker desverre.

Endret av archongamer
Lenke til kommentar

Fremfor den foreslåtte Plextorbrenneren ville jeg valgt en BenQ DW1650 Sort til halve prisen - og minst like god kvalitet, om ikke enda bedre.

Av stillegående disker kan jeg anbefale Samsung 250gb S-ATA. Har en tilsvarende i IDE som har fungert ypperlig - og helt lydløs (hører de vanlige viftene i kabinettet, men ikke disken), den er heller ikke spesielt varm. Har nettopp mottatt en S-ATA, kan ikke se at den støyer noe mer. Absolutt å anbefale. :)

Lenke til kommentar
Fremfor den foreslåtte Plextorbrenneren ville jeg valgt en BenQ DW1650 Sort til halve prisen - og minst like god kvalitet, om ikke enda bedre.

Den er en mulighet ja...

Har en Plextor dvd rom som virker meget godt her nå, så for litt kosmetiske, og litt magefølelse valgte jeg Plextor til litt mere kr.

Av stillegående disker kan jeg anbefale Samsung 250gb S-ATA. Har en tilsvarende i IDE som har fungert ypperlig - og helt lydløs (hører de vanlige viftene i kabinettet, men ikke disken), den er heller ikke spesielt varm. Har nettopp mottatt en S-ATA, kan ikke se at den støyer noe mer.  Absolutt å anbefale.  :)

5657639[/snapback]

Så jo grei ut den.

Nå er jo WD 250gb med 16mb cache, mens den hadde 8mb.

Vil dette ha noen merkbar forskjell på ytelsen?

Ut ifra det jeg har lest om Zalman hd kjøleren, var den bedre til å dempe lyden enn til å kjøle med nesten. Tenkte å ta en slik til hver disk og forhåpentlig vil støynivået bli minimalt fra dem. Noen erfaringer?

Lenke til kommentar

Når det gjelder forskjell i cachestørrelse så tør jeg ikke uttale meg om hvorvidt det er noen merkbar forskjell. Jeg bruker diskene til musikk og film, og følgelig blir det endel overføring av store datamengder. Selv synes jeg at diskene er veldig kjappe, men det er klart at 15000rpm scsi-disker i raid er raskere. Spørsmålet er om det egentlig er noe poeng i å ha det. :)

Støy fra diskene er som sagt heller ikke noe problem, mine nye 12db papstvifter lager veldig mye mere "støy" enn diskene. Viftene kan jeg tross alt høre. Hvis jeg legger øret på samsungdiskene kan det hende at jeg vil høre litt, men til normalt bruk er det nok ikke anbefalt å ha ørene tett inntil harddiskene. Kjøling er nok også en ikke-issue, med mindre du legger en hel haug disker oppå hverandre. :)

Lenke til kommentar

Skal lese litt rundt om den hd du anbefaler.

Har skjønt at Raptor disken kan lage noe støy om den ikke blir montert med gummioppheng eller lignende, og kanskje den Samsung disken er et bedre alternativ både i pris og lydnivå enn WD 250gb.

Er det noen som vet om WD 250 gb 16mb bråker mer enn denne Samsung disken?

Om så er forskjellen veldig stor, eller knapt hørbar?

Lenke til kommentar
Selg den skjermen du har, kjøp deg Dell 20" 2005FPW på tilbud (4600, kommer nok snart på tilbud igjen)Og så går du for Abit KN8 SLI, 7800GT, Opteron 165, Samsung 250GB S-ATA, BenQ 1650.

thumbup.gif

Har noen en ide om hva jeg kan få for skjermen min da? (LG Flatron L1915S, 12ms)

Etter at tydeligvis veldig mye har skjedd på skjermfronten siden sist jeg fulgte med, må jeg innrømme at jeg ble litt fristet av den Dell skjermen.

Men nå i første omgang blir det pc jeg går til innkjøp av, så får vi slå til på et bra skjermtilbud etterhvert.

Er Dell sine skjermer billige for kvaliteten, eller får man billigere merker som gjør like bra, eller bedre jobb?

Har nok mer eller mindre bestemt meg for x1900xt, da dette virker mest heftig og fremtidsrettet pr.dags dato.

Skulle jeg begynne å ønske mer får man utnytte crossfire, men tror nok jeg skal kunne glede meg over kortet en god stund ihvertfall.

Skulle gjerne hatt noen tips til bra H.kort m/crossfire :ermm:

Søkt rundt etter info om dette Asus A8R32-MVP Deluxe, men ut ifra det jeg kan forstå er det veldig få som i det hele tatt har sett dette kortet enda.

Ser Komplett har 7 stk, men liker å i det minste se et bilde av kortet og høre flere sin erfaringer med dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...