Gå til innhold

Jeg skriver touch!

goliatmo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Touch er vel det å skrive på tastaturet uten å bevege peikefingrane? For min del skriv eg på tastaturet uten å sjå, brukar alle fingrane mine, men eg bevegear også på peikefingrane.

5658758[/snapback]

Jeg har alltid sett på touch som at man ikke ser på tastaturet når man skriver, men om det er det du sier som er riktig vet jeg faktisk ikke. Synes det er mye enklere å kunne begeve pekefingeren.

Lenke til kommentar

Touch er når man bruker alle fingrene, å se på tastaturet har vel ingen betydning, men poenget er at man skal lære seg å ikke gjøre det.

slik at når du skriver, skal alltid fingrene ligge på asdf og jklø, og så flytter du de raskt dit du vil ha dem.

Desverre skriver jeg mye saktere med touch, da det er så vanskelig å lære seg :( Men det gir mindre belastningsskader, og man skriver mye raskere når man kan det :)

Lenke til kommentar

Har egentlig aldri tenkt over det der. Har ikke sett på tastaturet på mange år, og etterhvert går det også uten problemer selv om jeg ikke ser på skjermen.

Har fingrene plassert riktig, men tror ikke jeg bruker alle. Lillefinger på høyrehånda er temmelig inaktiv, for eksempel. (bruker den til krøllalfa, tho (appletastatur))

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke på at det finnes én touch metode som liksom er den riktige. Alle har sin forskjellige fremgangsmåte, og slik er det bare. Fingrene mine ligger hvertfall ikke på de plassene de "egentlig" skal, men jeg har funnet en metode som passer MEG best. Av og til skriver jeg uten og se, og andre ganger må jeg ta en titt i ny og ne. Tenker ikke stort over det egentlig. Husker vi skulle lære touch på skolen, og det gikk jo åt skogen. Det tar jo en del år og lære seg skikkelig, og ikke et par skoletimer slik vi egentlig skulle ha lært det.

Lenke til kommentar
slik at når du skriver, skal alltid fingrene ligge på asdf og jklø, og så flytter du de raskt dit du vil ha dem.

5659321[/snapback]

Hmm. Da gjør jeg nok noe feil.

Jeg har venstrehånd på shift og awd og høyre på vhjl og space.

Heh..

Lenke til kommentar

Jeg fant ut for noen år siden at jeg kunne jo touch, eller, det vil si, jeg visste så godt hvor alle tastene var at jeg ikke behøvde å se på tastaturet når jeg skrev. Teknisk sett så er det vel ikke 'touch, siden jeg flytter en del på hendene mens jeg skriver, men det går utrolig mye kjappere enn før. Derimot, de par dagene jeg trengte for å vende meg til å ikke se på tastaturet, det gikk temmelig tregt, men det var en glimrende investering.

M.

(Noen år med pianotrening hjalp vel også på fingerferdigheten, spesielt i venstre hånd....)

Lenke til kommentar

Jeg var syk den timen vi gikk gjennom Toutch-skriving på GK Salg og Service, og da jeg spurte læreren om han kunne vise meg dagen etterpå sa han at dersom jeg kunne skrive uten å se på tastaturet trengte jeg det ikke.

Jeg legger en finger på den bokstaven jeg skal begynne med, og på en eller annen koselig måte vet hjernen min hvor alle de andre bokstavene er hen i forhold til den ene bokstaven. Utrolig kjekt og hjelpsomt siden har sekretærfunksjon på jobben :D

Ingen av de eldre damene som har begynt med data i voksen alder, og gått på toutch kurs kan skrive like fort som meg. Treigingene :love:

Om jeg plutselig ble blind hadde sikkert de små dottene på J'en og F'en vært til stor hjelp som referansepunkt. Men om jeg ble blind måtte jeg sikkert lært meg blindeskrift også :thumbdown:

Lenke til kommentar

Toutch er da du ikke tenker over hvordan du skriver lenger, du ser ikke på tastene.

Og det beste av alt, du konsenterer deg ikke ;)

fint med touch, mange av mine venner som fortsatt bruker de 2fingrene. Slipper det :cool:

Vet ikke når jeg begynte, tok egentlig ikke så lang tid tror jeg..

Men fint er det jo, morro er det vel ikke, men fint skal jeg være enig i :)

Lenke til kommentar

Har skrevet "touch" i et år nå. Hadde touch-undervisning i 7.Klasse... Hm.. to år da.

Samma det, det er ikke touch jeg skriver lenger... det er en utvikling av touch. Men i ny variant :p Bruker best pekefingrene. Men har lært tastaturet å kjenne bedre...

Har BTW ikke noe problemet med å skrive touch...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...