Gå til innhold

liten vits med toppkort ved oppløsning 1280*1024?

Longinus

Anbefalte innlegg

Lest flere steder her på forumet at det er liten vits i å oppgradere fra 7800gt til f.eks 1900xtx, hvis man ikke bruker høyere oppløsning enn 1280*1024.

For meg virker det som om det er en sannhet med, store eller små, modifikasjoner.

Etter hva jeg har erfart, selv om andre sikkert sitter på sine erfaringer, vil man oppleve en stor ytelsesforbedring også ved "lavere" oppløsninger som 1024*768 og 1280*1024. Hvis man i tillegg ikke er beskjeden med AA og AF, vil et toppkort som 7800gtx 512 og 1900xtx kunne holde koken, og levere i både pose og sekk. I motsetning til et kort lavere ned på stamtreet.

Er det da "bortkastet" å oppgradere til et toppkort selv om man ikke spiller på høyere enn 1280*1024?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, et 'toppkort' øker jo ytelsen uavhengig av oppløsning. Men hvis programvaren ikke krever mer av grafikken enn at et middels kort klarer å holde følge så er det ingenting å hente.

Det kan jo variere mye mellom forskjellige spill hvor godt de kan utnytte kraftige grafikkort. Så din erfaring høres riktig ut.

Lenke til kommentar

Ja, det er bare tull...

I 1280x1024 så er ytelsen hovedsakelig CPU begrenset, og du vil neppe merke særlig forskjell på et 7800GT og et x1900xtx

Kanskje det i noen spill blir litt forskjell med AA of AF på fult, men det retferdiggjør ikke prisen du må ut med for et toppkort. Et 7800GT kort svetter ikke i 1280x1024 med AA og AF på.

Hvis du absulutt skal oppdatere noe anbefaler jeg deg heller og oppgradere RAM til 2GB

Lenke til kommentar

7800gt drar de fleste spill greit i 1280*1024 selv med noe AA/AF slått på. unntaket er sålangt Q4 og fear som jeg vet om.

men det er litt unødvendig å oppgradere til da nevte x1900xtx med mindre du må ha max grafikk, AA og AF i alle spill.

2gb ram eller en kraftigere cpu er nok mer fornuftig dersom en eller begge delene ikke strekker til

det beste vil nok være å kanskje bare kjøpe et 7800gt kort til dersom du har mulighet for SLI. det gir bra ytelses økning og da har du et grafikkoppsett som holder veldig lenge.

edit: litt ironisk at jeg anbefaler sli system nå, da jeg var motstander av det i fjor. jeg har vel endra mening mest fordi 7800gt er blitt såpass billig og de yter veldig bra i sli

Endret av Spirre
Lenke til kommentar
det beste vil nok være å kanskje bare kjøpe et 7800gt kort til dersom du har mulighet for SLI. det gir bra ytelses økning og da har du et grafikkoppsett som holder veldig lenge.

edit: litt ironisk at jeg anbefaler sli system nå, da jeg var motstander av det i fjor. jeg har vel endra mening mest fordi 7800gt er blitt såpass billig og de yter veldig bra i sli

5657598[/snapback]

Å kjøpe et ekstra 7800GT kort vil nok ikke bli så mye rimligere enn å selge det ene kortet han har nå og heller kjøpe et X1900XT kort, så det er ikke noe jeg ville anbefale.

Lenke til kommentar
7800GT SLI gruser x1900xt.

5660483[/snapback]

Ikke alltid.

http://www.hardware.fr/articles/605-1/rade...sfire-test.html

X1900XT har en fordel i shader intensive situasjoner, en fordel som vil øke med tiden, spesielt med bruk av dynamic branching. Større framebuffer er også en fordel for fremtiden, samt man har da også mulighet til å bygge ut med crossfire. Så jeg antar det kommer ann på om man er ute etter en langvarig løsning eller ikke.

Edit: Det smarteste vil nok være å vente på G80 eller R6xx, eller generellt når man syns man trenger mer ytelse.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar

Om man sitter med en LCD skjerm som topper ut paa 1280x1024 med 60HZ kan man begynne aa lure, men opploesning er ikke alt. Et TV signal med ca. 720x480 har ikke rare opploesninga men ser mer realistisk ut enn de fleste dataspill i 1600x1200... Avanserte pixel shadere, antialiasing, stoerre og bedre textures og andre ting enn opploesning kommer til aa gi bedre kvalitet enn stadig vekk jag etter hoyere opploesning som er kompensering for mangel av dette.

Naa er kanskje ikke GF7800 til R1900 den store forskjellen og MistaPi har et poeng i at det er greit aa vente til neste generasjon som virkelig gir noe mere. Om du hadde et eldre kort med PS2.0 eller 1.0 ville et nyere og mere avansert skjermkort som kan kjoere PS3.0, AA og alle effekter i 1280x1024 i konstante 60fps vil gi en bedre spill opplevelse i spill som utnytter det.

Min mening ihvertfall :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...