Gå til innhold

HD problem - read error

lonoy

Anbefalte innlegg

Jeg har fått et problem med harddisken. Under oppstart ved "Verifying DMI Pool Data" får jeg feilmeldingen "disk read error". En sjelden gang kommer den forbi dette punktet jeg får opp en "blå-skjerm" med meldingen "Unmountable_Boot_Volume". Er hard-disken ødelagt eller er det bare NTFS/FAT32 som er ødelagt? Vil i så tilfelle en re-installasjon av backup av C-partisjonen være tilstrekkelig for å gjenopprette den? Dersom C-partisjonen er ødelagt,kan jeg i så tilfelle redde data fra de andre partisjonene?

Kan også opplyse om at jeg har kjørt et diskdiagnoseringsprogram fra Western Digital. Den finner feil på disken. Den rapporterer at feilen har blitt reparert. Etter en mer inngående test rapporterer den imidlertid kode 0257 som betyr "Error Correction Code. Between two to nine errors have been detected. ECC is a hardware correction technique that corrects errors. If ECC occurs, use Data Lifeguard repair option for additional error correction. Please re-test the drive with Data Lifeguard." Jeg har retestet minst 10 ganger og hver gang skjer det samme som angitt over.

Det er også verdt å nevne at jeg begynte Data Lifeguard programmet ved å starte Quick Test, jeg fikk da beskjed om at jeg hadde feil som kunne repareres, og at jeg måtte ta en Etx. Test for å evt. fikse disse. Dette gjordet jeg. Men da, ca. 10 % uti sjekken av harddisken stopper den. Ved C(ycle?)10706 (forandres til 10705 og 10707 for hver gang) og gir følgende melding: Final Code 0257

Jeg prøvde også å starte opp med Drive Image fra Powerquest, den rapporterte alle diskene som de skulle, utenom C, den var ifølge DC 100% full, noe som ikke er riktig.

Under oppstart av PCen med diskdiagnoseringsdisken får jeg beskjed om at den ikke finner en gyldig FAT.

Noen som kan gi meg noen råd?

Takker!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for forslaget. Det førte til at jeg kom en god del videre. Håper noen også kan gi meg råd videre.

Fant ikke scandisk, men CHKDSK.exe (det er vel det samme vil jeg tro). Programmet fant feil som den rettet opp. Jeg kommer nå forbi stedet hvor det stoppet tidligere. Ved oppstart av Windows fikk jeg så melding om noen filer som manglet, og PCen stoppet opp igjen. Jeg har nå kopiert over de filene som manglet (noen filer i WINNT/SYSTEM32; kan nå lese filer på alle partisjoner). Det som nå skjer er at PCen restarter automatisk etter å ha kommet godt i gang med oppstart av Windows.

Forslaget med å bygge opp en ny boot-sektor - er det fortsatt like relevant med de problemene jeg nå har? Jeg har nå muligheter å kopiere filer fra kommando-linje så jeg vil helst ikke gjøre noe som evt. ødelegger muligheten for å kopiere ut en del viktige data.

Lenke til kommentar

anbefaler deg å kjøpe deg en ny disk, helst en som er større enn den du har nå.

installer os på den nye disken. kopier ut alt du kan i fra den gamle. regn med at den må kaseres (bosses)

hvor gammel er disken? størrelse?

har du utsatt den for høye tempratuerer? hatt den for nærmt andre hd'er? har du flyttet på disken?

ønsker deg lykke til med operasjonen, selv om dette som regel går veldig greit

Lenke til kommentar

Disken er ca. 2 år gammel - 60 MB. Om den har vært utsatt for høye temperaturer vet jeg ikke, men jeg har tre kraftige vifter i kabinettet. Har 2 hard disker. De står i to nærliggende spor. Kabinettet (og disken) har aldri vært flyttet på. Etter det jeg forstår av svaret er det mest sannsynlig en fysisk feil på hard disken?

Lenke til kommentar

Har nå kjøpt meg en 80GB Western Digital med 8 MB cache. Har fått den partisjonert, har kopiert tilbake en 6 uker gammel backup av C. Holder nå på med å kopiere over data fra de andre partisjonene. Så langt har alt blitt kopiert tilbake uten problemer, så det er tydelig at størstedelen av harddisken fortsatt fungerer.

Jeg lurte på å bruke den gamle, korrupte hard disken som en FTP server, slik at jeg kan frigi plass på de "friske" diskene. Dette er data (MP3) som jeg likevel har brent på CD, så en ny crash skulle ikke bety noe tap av data. Er det noe spesielt jeg bør tenke på i den forbindelse (reformattering, overskrive med nuller, eller annet) eller noen som har noen kommentarer til dette?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...