twotoneblue Skrevet 23. februar 2006 Del Skrevet 23. februar 2006 Hei Jeg lager denne posten til forskjell fra den andre tråden der diskusjonens mer relevante panel er TN... her vil jeg snakke om andre paneler. Jeg tenker på 20" til pc og tv bruk. Jeg spør fordi jeg ikke har noe særlig erfaring med nyere gode lcdpanel. Er på CRT fremdeles... men den har begynt å pipe og ja........ Jeg driver med 3dsmax og litt kjemimodellering, og trenger sRGB palette og DVI kontakt Jeg liker å se film, og skal bruke den som tv... Er ikke allverdens opptatt av responstid siden jeg for det meste spiller adventure spill og slikt. Men etterslep i film er ikke noe gøy... Men i høy grad er jeg opptatt av komfort for øynene(mye tid foran skjerm) Jeg har sett på forskjellig S-IPS panel og sett litt på de nyere S-PVA panelene men er nesten overbevist om at S-IPS er best for meg. Jeg har budsjett +/- 9000 kr Skjermer jeg har sett på er: NEC 2080UX+ og 2080UXi evt 2180UX, Eizo L887 og S2110W, Dell 2005FPW og 2405FPW. så har vi noen å referere til. Etter mitt skjønn er 2080UX+ en god skjerm, bedre enn den nyere broren, men er vel litt gammel nå. Eizo er fantastisk, men siden jeg aldri har fått se dem i levende live og har lite erfaring med S-IPS paneler på 20ms sort/hvit, kan jeg ikke kjenne meg sikker på om Matrix og diverse samuraifilmer vil ghoste/følgeskygge/etterslepe så mye at det blir ubehagelig å se på film. Det var synd med de overdriveproblemene på S2110W, siden den hadde både bra farger og sortnivå(0.2cd/m2@5000K) Dell skjermene har disse baklysproblemene... Jaja, hvis noen har noen gode forslag eller kan spå litt inn i framtiden for S-IPS og S-PVA/MVA er jeg veldig takknemlig og interessert i å høre. takk takk Canakas Lenke til kommentar
John Deere Skrevet 24. februar 2006 Del Skrevet 24. februar 2006 (endret) Denne har jeg tenkt å prøve ut bare den kommer på lager. Test på DIN SIDE Endret 24. februar 2006 av Alcoholiday Lenke til kommentar
daffyd Skrevet 25. februar 2006 Del Skrevet 25. februar 2006 Denne har jeg tenkt å prøve ut bare den kommer på lager. Test på DIN SIDE 5660706[/snapback] Hvilken oppløsning har denne skjermen egentlig? (Fant ikke noe om det på testen.) Kjøpte forøvirg LaCie Photon 20 vision II (eller noe slikt) til min samboer for en tid siden. Sitter selv med en 21" Sony CRT. Og gjett om jeg har lyst til å bytte! Jeg kommer til å kjøpe meg en LCD selv, snart, og med mindre det er kommet noen veldig bra alternativ siden sist jeg sjekket går jeg for LaCie'en. Den er ufattelig god å bruke! (Har bare så vidt prøvd å spille og se film på den, men jeg fant ingenting å utsette på det heller...) Lenke til kommentar
twotoneblue Skrevet 26. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2006 (endret) Takk for svar folkens. Jeg leser med interesse. Denne skjermen kjører 16:10 format på 1680 x 1050 og er et S-IPS panel... det er jo hvertfall bra!! Jeg håper bare noen der ute sitter med Eizo skjerm L885/L887 eller de nyere S2110W/S2410W og kunne dele noen erfaringer... og dere der ute som har NEC 2080UX+, det var jo en prisbelønt skjerm for etpar år siden, holder den fremdeles imot de nyere skjermene? Tusen takk c. Endret 26. februar 2006 av canakas Lenke til kommentar
daffyd Skrevet 26. februar 2006 Del Skrevet 26. februar 2006 Forresten, til ditt bruk så tror jeg det er ganske mange som for 6 måneder siden ville anbefalt LaCie skjermen. Hva som har skjedd i senere tid aner jeg ikke, så jeg vet ikke om det er kommet noen nye skjermer som er bedre på fargegjengivelse og den slags. Til film har jeg ingen ting å utsette på den, klarte ikke å se antydningen til etterslep. Men jeg har ikke sett mer enn 10 minutter totalt... Om du søker på tester av den LaCie skjermen så finner du vel ut mer (hw.no har f.eks. en test av den.). Har forøvrig sammenlignet den med Samsung 214T (eller hva den nå heter) og LaCie skjermen er vesentlig bedre. Lenke til kommentar
twotoneblue Skrevet 26. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2006 Hei, den fikk gode kritikker den. Ser du noe til denne twinkling effekten som de sier at 10bits dithering gir? er vel noe blinkende/strålende artifakter det snakkes om... Den koster bare 7000 hos DEAL... men nye butikker er alltid mistenkelige... heia c. Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 1. mars 2006 Del Skrevet 1. mars 2006 Denne har jeg tenkt å prøve ut bare den kommer på lager. Test på DIN SIDE 5660706[/snapback] Jepp, den har jeg også tenkt til å kjøpe! Den koster "bare" 5100kr på amentio nå og de har 72 på lager, så det blir nok ikke så altfor lenge til jeg kjøper den . Den ser i hvert fall ufattelig fin ut til spill, og nå er jeg drit lei den her crt-skjermen jeg sitter på med bare 1024x768! Lenke til kommentar
Boye Skrevet 1. mars 2006 Del Skrevet 1. mars 2006 LaCie har også denne "twinkling" effekten, men av en uforklarlig grunn er den mest tydelig i starten når skjermen er kald. For å være ærlig tror jeg det har mer med tilvenning enn oppvarming, men 10-bit dithering er det og "twinkling" er tydelig på filmer eller spill som Myst : Revelations Faktisk er dette noe kanskje jeg kunne filmet ? Ikke sikkert kameraet vil kunne plukke dette opp, men kan forsøke hvis noen ønsker det. Effekten minner om støy. Lenke til kommentar
CAT-scan Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 Finnes det noen ordentelige tester av den NEC-skjermen? DinSide-testen er vel omtrent så intetsigende som den får blitt. Lenke til kommentar
EasyRaider Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 http://www.behardware.com/articles/610-1/n...-a-2-ms-tn.html Lenke til kommentar
twotoneblue Skrevet 2. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2006 Faktisk er dette noe kanskje jeg kunne filmet ? Ikke sikkert kameraet vil kunne plukke dette opp, men kan forsøke hvis noen ønsker det. Effekten minner om støy. 5685897[/snapback] Heisann, Glimrende at diskusjonen er igang. Du, det ville jeg satt veldig stor pris på om du gjorde... jeg er meget interessert i å se dette "S-PVA med overdrive" twinklingfenomenet med egne øyne! alt av formater er fett.... Er svært få flexscan skjermer utstilt her i oslo desverre... Profil data har bare coloregde seriene på utstilling... takker og bukker canakas. Lenke til kommentar
Olenr1 Skrevet 4. mars 2006 Del Skrevet 4. mars 2006 Bestilte denne på Netshop sine time tilbud igår(fredag) skal gi rapport så fort den har ankommet, så for meg ut som en mektig fet skjerm...men det gjenstår å bruke den daglig...kanskje det blir no annet... Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 4. mars 2006 Del Skrevet 4. mars 2006 Bestilte denne på Netshop sine time tilbud igår(fredag) skal gi rapport så fort den har ankommet, så for meg ut som en mektig fet skjerm...men det gjenstår å bruke den daglig...kanskje det blir no annet... 5698399[/snapback] Jeg bestilte også på netshops tilbud. Regner med å få den på mandag kanskje? Lenke til kommentar
Vighilicious Skrevet 4. mars 2006 Del Skrevet 4. mars 2006 Den NEC skjermen frister enormt.. Hvorfor sa ingen til meg at netshop hadde tilbud på den?! Hvor mye var tilbudet på egentlig? Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 4. mars 2006 Del Skrevet 4. mars 2006 Den NEC skjermen frister enormt.. Hvorfor sa ingen til meg at netshop hadde tilbud på den?! Hvor mye var tilbudet på egentlig? 5699349[/snapback] 4999kr. Så den koster bare litt over 100kr mer på amentio feks. Lenke til kommentar
Vighilicious Skrevet 4. mars 2006 Del Skrevet 4. mars 2006 Det var jo bra. Men tror jeg venter litt med å kjøpe skjermen, må se hva de andre på forumet sier om den først. 5k+ er mye penger for en 18 åring. Lenke til kommentar
Boye Skrevet 4. mars 2006 Del Skrevet 4. mars 2006 (endret) Forsøkte fortvilt å ta videocapture av "twinkling" / støy fenomenet! Men det gikk rett og slett ikke, jeg fant ikke riktig materiale til det. Jeg skal forsøke litt til senere, men det spørs om jeg ikke må installere Myst:Revelations for å finne det (og det orker jeg ikke nå...sorry, er helt skutt ). Endret 4. mars 2006 av Boye Lenke til kommentar
twotoneblue Skrevet 5. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2006 Forsøkte fortvilt å ta videocapture av "twinkling" / støy fenomenet! Men det gikk rett og slett ikke, jeg fant ikke riktig materiale til det. Jeg skal forsøke litt til senere, men det spørs om jeg ikke må installere Myst:Revelations for å finne det (og det orker jeg ikke nå...sorry, er helt skutt ). 5699874[/snapback] Helt i orden. Bare ta det hvis du får tid. c. Lenke til kommentar
Vighilicious Skrevet 8. mars 2006 Del Skrevet 8. mars 2006 Ja det var noen tidligere i tråden som sa de hadde bestilt Nec MultiSync 20WGX². Dere har ikke tilfeldigivis fått den enda og visst det, åssen er første intrykket? Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 8. mars 2006 Del Skrevet 8. mars 2006 Ja det var noen tidligere i tråden som sa de hadde bestilt Nec MultiSync 20WGX². Dere har ikke tilfeldigivis fått den enda og visst det, åssen er første intrykket? 5722883[/snapback] Jeg har postet litt i den posten her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=532693&st=150 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå