Auberr Skrevet 23. februar 2006 Del Skrevet 23. februar 2006 Har laget ett lite bildegalleri med PHP og mySQL. Har 2 databaser, en som heter kategori og en som heter bilde. Å vise alle bilder som ligger i en kategori, går veldig greit, men har lyst å bare vise ett og ett bilde, altså bruke en neste knapp funksjon. Å limit'e dette går greit, men å lage funksjonen til den knappen er litt verre. (det hadde funket mot bare en tabell). Når man velger en kategori, går det videre til siden bilder.php?kategori_id=$kategori_id, og viser de bildene som ligger i tabellen bilde og som er knyttet mot kategori_id'n, etter limit det første bildet. Neste knappen skal linke videre til kategori_id=$kategori_id, og bilde som er det neste i tabellen som er knyttet sammen til denne kategori_id. Ble litt vanskelig å forklare, men håper noen forstår, og har noen tjuvtriks på lager? Lenke til kommentar
kakkle Skrevet 23. februar 2006 Del Skrevet 23. februar 2006 Hmmm.. Vet ikke helt om jeg skjønte problemet... Kan du ikke bare legge inn en "offset" i linken på neste knappen ? echo "<a href='bilder.php?kategori_id=$kategori_id&offset=$offset+1'>neste</a>"; Også må du seff ta noen sjekker om det er flere biler i databasen (Da skal f.eks. ikke neste linken vises), eller om man ser på det første bildet (da kan f.eks forrige knappen være borte) Og for å hente ut bildet: $kategori_id = $_GET["kategori_id"]; $offset = $_GET["offset"]; $sql = "SELECT * FROM bildegalleri WHERE kategori_id=$kategori_id LIMIT $offset, 1"; // osv... Det bør vel funke det ? Hvis det var slik du mente ? Lenke til kommentar
Auberr Skrevet 23. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2006 tankegangen er sikkert på vei.. men ble ingen umiddelbar suksess.. det største problemet er at jeg ikke klarer å skrive inn noe direkte i url'n som viser bilde med id 2 om jeg derimot setter førstesiden til å være = 2, vises bilde med id 2 direkte.. Lenke til kommentar
kakkle Skrevet 23. februar 2006 Del Skrevet 23. februar 2006 Okei... Nå datt jeg ut her... Bildet vises ikke etter hvilken id bildet har, men etter plassering i kategorien. Har du f.eks 5 bilder i en kategori, og velger å vise det første, så blir offset 1, selv om id'en er 458776. Viser du det andre, blir offset 2... Dette setter du inn i linkene. Skjønner ? Eller er det jeg som ikke skjønner problemet ? Lenke til kommentar
Auberr Skrevet 23. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2006 Skjønte det med offset med litt testing. Så nå har jeg fått det til å virke Det var riktig som du skrev først. Jeg brukte offset til å hente ut hvor limiten skulle starte på en litt annen måte enn get[offset], mulig det spilte inn. Nå går det bra med offset=0 = 1 bilde i kategorien. offset=1 = bilde 2 i kategorien... bilde med id_3 kommer fort i en annen kategori, men offset=2 vil da hente det neste.. jeg takker for hjelpen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå