Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Er det OK å slå av brannmur i hardware

Anbefalte innlegg

Jeg har brannmur på SHDSL-modemet mitt. En billion-boks type det de selger på komplett etc. Denne virker helt greit, har blokkert det som har kommet.

Jeg har også brannmur på maskinene bak. Har tre maskiner i nett; 2 macer og en Win med XP.

Alle maskinene har software brannmur som er up to date og velfungerende.

Spørsmålet er: Hvor stor betydning har det hvis jeg kutter brannmuren på ruteren?

Det fungerer greit 98% av tiden med den på, men av og til er det

endel ting som er litt tungvint - så lurte på om risikoen blir veldig mye

større hvis jeg slår den av permanent (driver og slår den av og på etter

behov pr. nå).

Er litt bekymret for Windows-maskina da denne har veldig lett for å plukke

opp forkjølelse og annet jævelskap... Mac'ene går det greit med, OSX er

ganske robust og ikke så utsatt som Windows.

Noen som har råd/tanker om dette?

Endret av steveak
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm... Kanskje jeg satser på at software fikser biffen... hadde vært praktisk å slippe

å konfigurere brannmuren i routeren hele tiden.

Er jo ikke statshemmeligheter jeg har heller da :-)

Så lenge maskinene har softwarebrannmur ser jeg ikke problemet ved å skru av brannmur i modem/ruter.

Er du paranoid så kan du vel alltids la den stå på.

Jeg har selv skrudd av brannmur i ruter og ikke hatt noen problemer.

5654771[/snapback]

Lenke til kommentar
Jeg har brannmur på SHDSL-modemet mitt. En billion-boks type det de selger på komplett etc. Denne virker helt greit, har blokkert det som har kommet.

5654712[/snapback]

Hvordan vet du at den har fungert ?? Etter det jeg kan skjønne må man sette kriterier for brannmuren i hardware ellers lar den alt passere ?

Bruker selv Zonealarm softwarebasert brannmur og selv om jeg har valgt at den kun skal si i fra om ting som ikke er predefinert fra produsenten skriker den stadig om ting. Har en hardware brannmur i min router (Asus wl-500g) som står på men så lenge jeg ikke har definert none kriterier for hva som skal/ikke skal kunne passerer fungerer den ikke. Åpne porter blir vel noe annet.

Lenke til kommentar

Øhh....fordi jeg har satt opp hardwarebrannmuren til å fungere -og til å slippe gjennom trafikk på de portene jeg ønsker skal være åpne - eksempelvis utenfra. Så den har fungert/fungerer bra den,såvidt jeg kan ut i fra loggene i hvertfall.

Men som nevnt innledningsvis har jeg brukt softwarebrannmur i tillegg - det var derfor jeg

lurte på om det var greit å slå av hardwaren da det er endel porter som jeg må drive å åpne og

lukke etter behov i ymse programmer.

5654712[/snapback]

Hvordan vet du at den har fungert ?? Etter det jeg kan skjønne må man sette kriterier for brannmuren i hardware ellers lar den alt passere ?

Bruker selv Zonealarm softwarebasert brannmur og selv om jeg har valgt at den kun skal si i fra om ting som ikke er predefinert fra produsenten skriker den stadig om ting. Har en hardware brannmur i min router (Asus wl-500g) som står på men så lenge jeg ikke har definert none kriterier for hva som skal/ikke skal kunne passerer fungerer den ikke. Åpne porter blir vel noe annet.

5677056[/snapback]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...