steveak Skrevet 23. februar 2006 Del Skrevet 23. februar 2006 (endret) Jeg har brannmur på SHDSL-modemet mitt. En billion-boks type det de selger på komplett etc. Denne virker helt greit, har blokkert det som har kommet. Jeg har også brannmur på maskinene bak. Har tre maskiner i nett; 2 macer og en Win med XP. Alle maskinene har software brannmur som er up to date og velfungerende. Spørsmålet er: Hvor stor betydning har det hvis jeg kutter brannmuren på ruteren? Det fungerer greit 98% av tiden med den på, men av og til er det endel ting som er litt tungvint - så lurte på om risikoen blir veldig mye større hvis jeg slår den av permanent (driver og slår den av og på etter behov pr. nå). Er litt bekymret for Windows-maskina da denne har veldig lett for å plukke opp forkjølelse og annet jævelskap... Mac'ene går det greit med, OSX er ganske robust og ikke så utsatt som Windows. Noen som har råd/tanker om dette? Endret 23. februar 2006 av steveak Lenke til kommentar
:chribruu Skrevet 23. februar 2006 Del Skrevet 23. februar 2006 Så lenge maskinene har softwarebrannmur ser jeg ikke problemet ved å skru av brannmur i modem/ruter. Er du paranoid så kan du vel alltids la den stå på. Jeg har selv skrudd av brannmur i ruter og ikke hatt noen problemer. Lenke til kommentar
steveak Skrevet 23. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2006 Hmm... Kanskje jeg satser på at software fikser biffen... hadde vært praktisk å slippe å konfigurere brannmuren i routeren hele tiden. Er jo ikke statshemmeligheter jeg har heller da :-) Så lenge maskinene har softwarebrannmur ser jeg ikke problemet ved å skru av brannmur i modem/ruter. Er du paranoid så kan du vel alltids la den stå på. Jeg har selv skrudd av brannmur i ruter og ikke hatt noen problemer. 5654771[/snapback] Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 27. februar 2006 Del Skrevet 27. februar 2006 Hvis du kjører NAT på ruteren, så har en brannmur der. Lenke til kommentar
steveak Skrevet 27. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2006 Jepp, NAT er det - så det gir jo en viss beskyttelse. Men foreløpig ser det ut som softwaren holder stand :!: Hvis du kjører NAT på ruteren, så har en brannmur der. 5675863[/snapback] Lenke til kommentar
bengh Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 Jeg har brannmur på SHDSL-modemet mitt. En billion-boks type det de selger på komplett etc. Denne virker helt greit, har blokkert det som har kommet. 5654712[/snapback] Hvordan vet du at den har fungert ?? Etter det jeg kan skjønne må man sette kriterier for brannmuren i hardware ellers lar den alt passere ? Bruker selv Zonealarm softwarebasert brannmur og selv om jeg har valgt at den kun skal si i fra om ting som ikke er predefinert fra produsenten skriker den stadig om ting. Har en hardware brannmur i min router (Asus wl-500g) som står på men så lenge jeg ikke har definert none kriterier for hva som skal/ikke skal kunne passerer fungerer den ikke. Åpne porter blir vel noe annet. Lenke til kommentar
steveak Skrevet 28. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2006 Øhh....fordi jeg har satt opp hardwarebrannmuren til å fungere -og til å slippe gjennom trafikk på de portene jeg ønsker skal være åpne - eksempelvis utenfra. Så den har fungert/fungerer bra den,såvidt jeg kan ut i fra loggene i hvertfall. Men som nevnt innledningsvis har jeg brukt softwarebrannmur i tillegg - det var derfor jeg lurte på om det var greit å slå av hardwaren da det er endel porter som jeg må drive å åpne og lukke etter behov i ymse programmer. 5654712[/snapback] Hvordan vet du at den har fungert ?? Etter det jeg kan skjønne må man sette kriterier for brannmuren i hardware ellers lar den alt passere ? Bruker selv Zonealarm softwarebasert brannmur og selv om jeg har valgt at den kun skal si i fra om ting som ikke er predefinert fra produsenten skriker den stadig om ting. Har en hardware brannmur i min router (Asus wl-500g) som står på men så lenge jeg ikke har definert none kriterier for hva som skal/ikke skal kunne passerer fungerer den ikke. Åpne porter blir vel noe annet. 5677056[/snapback] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå