Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problem med oppkobling mot trådløst nettverk!


Anbefalte innlegg

Driver å setter opp trådløst nettverk jeg har routeren Netgear WGR614 54Mbs og trådløst USB adapter som fulgte med i pakken.

 

Problemet er at jeg ikke får tilgang til internett på pcen med USB adapteret.

Jeg får signaler på 80-90% og det står at jeg er koblet til routeren, men får ikke opp noe side i Internet Explorer. Har prøvd en god stund nå.

 

Pcen som bruker USB adapteret er en eldre pc med Wondows 98SE, om det skulle ha betydning.

 

Noen som kan forklare hva jeg bør sjekke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken internettleverandør har du?

 

Har du en router eller et modem på WANsiden av trådløsrouteren?

 

Se på evt. PPPOe innstillinger på router, eller om du kjører dobbel routing. I såfall bør du sette en av routerene i bridgemodus.

 

Win98 er heller ikke det enkleste i alle tilfeller. Jeg kjenner dessverre ikke programvaren som følger med netgear kortene, og kan ikke si hvorvidt det fungerer godt med win98

Lenke til kommentar

Dersom Netgearrouteren har mulighet for bridgemodus, setter du den i dette og lar speedtouchen stå som nå.

 

Ellers kan du som Cilleron sier skru av DHCP og evt DNS i netgearen. Deretter kobler du Speedtouchen i en av LANportene på Netgearen. NAT trenger du i såfall ikke bry deg om, siden den bare NATer mellom WAN og LANside.

Lenke til kommentar

speedtouchen står allerede i en av LAN-portene men skal prøve å slå av DHCP.

 

 

skjedde ikke noe mer med DHCP "off". Eneste DNS instilling jeg kan gjøre er å krysse av i en boks for "use dynamic DNS service" den er ikke krysset av.

Endret av Vampyr-Cola
Lenke til kommentar
Dersom Netgearrouteren har mulighet for bridgemodus, setter du den i dette og lar speedtouchen stå som nå.

 

Ellers kan du som Cilleron sier skru av DHCP og evt DNS i netgearen. Deretter kobler du Speedtouchen i en av LANportene på Netgearen. NAT trenger du i såfall ikke bry deg om, siden den bare NATer mellom WAN og LANside.

5654830[/snapback]

 

Hvor setter jeg den i bridgemodus? Har sett på mine nettverkssteder.

Lenke til kommentar

du gir FA*N i bridge-mode, det lager ofte ENDA mer problemer...

 

i tillegg til å skru av DHCP må du sette rett ip på trådløsruteren, dette må være i samsvar med dsl-ruteren din (hvis din dsl-ruter deler ut 10.0.0.x ip-adresser, må du sette acsesspunktet til f.eks 10.0.0.100 eller 10.0.0.150 eller hva du nå måtte ønske, evt ved 192.168.0.x - setter du den til 192.168.0.100, eller...)

 

i tillegg må du på din egen pc:

 

START ->KJØR
cmd (Enter)
ipconfig /release (enter)
ipconfig /renew (enter)
exit(enter)

 

nå vil du ha fått ny ip fra dsl-ruteren din.

Lenke til kommentar

Beklager men har ikke vært noe særlig borti trådløse rutere.

 

Altså må jeg endre IPen i de to røde boksene på bildet.

Har satt den øverste til 192.168.0.100 hvis jeg da har skjønt det riktig så må jeg gjøre om på de 3 under også for å få de til å stemme overens med hverandre.

 

Du kan gjerne skrive inn på tegningen. :yes:

Lenke til kommentar
Driver å setter opp trådløst nettverk jeg har routeren Netgear WGR614 54Mbs og trådløst USB adapter som fulgte med i pakken.

 

Problemet er at jeg ikke får tilgang til internett på pcen med USB adapteret.

Jeg får signaler på 80-90% og det står at jeg er koblet til routeren, men får ikke opp noe side i Internet Explorer. Har prøvd en god stund nå.

 

Pcen som bruker USB adapteret er en eldre pc med Wondows 98SE, om det skulle ha betydning.

 

Noen som kan forklare hva jeg bør sjekke?

5654692[/snapback]

 

Jeg hadde akkurat samme problemet med min netopia og linksys WRT54g. Det første jeg gjorde var å sette statisk ip på den trådløse (utenfor netopiaens dhcp-servers kringkastingsområde (dvs hos meg ble det 10.0.0.100)). Dernest skrudde jeg av dchp-funksjonalitet i den trådløse (kan sikkert gjøre dette i omvendt rekkefølge, siden du må logge inn på nytt når du endrer ip på den trådløse).

 

Så plugget jeg netopiaen i Lan-port, ikke Wan. Og her kom løsningen:

Hos meg var det kabeltype som var problemet - uten at jeg helt forstår hvordan det skal være mulig. Ingenting funket når jeg koblet direkte, stod at jeg var koblet til den trådløse, men kom altså ikke videre derfra.... Helt til jeg koblet netopia i switch og switch i trådløs. du trenger nok ikke en switch... men sjekk iallfall om du bruker riktig kabeltype.. Hvilken som er riktig får noen eksperter ta seg av.

Lenke til kommentar
Det er rart hvis det er kabelen det er noe feil med, sitter jo på nett nå med pcen som er kablet til den trådløse ruteren (ikke den med USB adapter) helt uten problemer.

5655654[/snapback]

 

Dersom du får kablet internett gjennom trådløsrouteren, er alle innstillinger for IPadresser og DHCP etc. riktige.

 

Problemet hos deg ligger nok i trådløsoppsettet.

 

Når du er tilkoblet trådløst, kan du prøve å gå til commandprompt og skrive ipconfig /all. Hva får du da som IPadresse på maskinen, som default gateway og DNS servere?

Lenke til kommentar
Det er rart hvis det er kabelen det er noe feil med, sitter jo på nett nå med pcen som er kablet til den trådløse ruteren (ikke den med USB adapter) helt uten problemer.

5655654[/snapback]

 

Dersom du får kablet internett gjennom trådløsrouteren, er alle innstillinger for IPadresser og DHCP etc. riktige.

 

Problemet hos deg ligger nok i trådløsoppsettet.

 

Når du er tilkoblet trådløst, kan du prøve å gå til commandprompt og skrive ipconfig /all. Hva får du da som IPadresse på maskinen, som default gateway og DNS servere?

5656194[/snapback]

 

Se bilde ledetekst.

Endret av Vampyr-Cola
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...