Gå til innhold

Informasjon om sertifikat kl. C(E)

Billy Bob

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Hei. Har nett tatt fagbrevet som yrkessjåfør etter å ha køyrt tung bil i over 5 år,i tillegg til buss. Køyrde semi før,men nå er det bil+henger.

Einaste minuset,et ganske stort et,vil eg påstå er alle tullingane en møter langs veien,spesielt om vinteren. Det er et problem! Holder ikkje sida si,stopper ikkje opp osv osv...... Men ellers et fint yrke vil eg påstå. Men en må være seriøs og ikkje ta for lett på oppgåva. Er ikkje alltid lett å korrigere feil en gjør med noe som er 18,75meter og opptil 50tonn :nei:

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Men da må du være over 21 år for å begynne på det, siden du i tillegg får buss.

5663378[/snapback]

Slik var det før, men ikke nå lengre. Man fikk tidligre disp på aldersgrense på CE, mens man måtte vente med å kjøre opp til D/DE til man ble 21 (eller 20?). Nå er jo C1-C1E-C-CE blitt 18 år og D1-D1E-D-DE 20 år.

Uansett er det ingen aldersgrense som sådan på å få begynne på VK2-kurset. Bare på oppkjøringene. Mange steder kjører aetat samme kurset på jobbsøkende, men da uten fellesfagene, bare linjefagene, og det tar da 6 eller 8 mnd såvidt jeg husker.

Til trådstarter: kjør på, du! 30k og oppover høres gjerne mye ut, men det er ugifter til inntekts erhvervelse. Og det er jo ikke sånn at du MÅ kjøre resten av livet heller, om du skulle ombestemme deg ;)

Selv tok jeg C1 som attenåring for ca 1 år siden. Kjørte distribusjon i sommer, og ønsker meg tilbake på veien. Men nå bor jeg i USA og holder på med en annen utdanning, så det får vente. Men jeg skal ta alle sertifikatene når jeg kommer hjem, og kjøre ved siden av, for moro.

Så kjør på!

5718864[/snapback]

Man må være 21 for å kunne ta D -DE- D1-D1E Ifølge trafikkportalen.no

Bare for opplysningens skyld ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...