Gå til innhold

Informasjon om sertifikat kl. C(E)

Billy Bob

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har alltid hatt lyst til å ta lappen på tung lastebil, spesielt CE. Noen som sitter på informasjon om dette?

Tenker på:

- Hvor mye kan jeg regne med lappen koster?

- Hvordan er det som yrke?

Hvis det er ellers noe, setter jeg pris på innspill. På forhånd takk.

Rune

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du kan iallefall regne med en pris på rundt 35 000 og oppover.

Eller, om du har lyst å ha det som yrke å ta fagbrev så kan du gå på yrkessjåførfaget vk2, der staten sponser det meste.

Men da må du være over 21 år for å begynne på det, siden du i tillegg får buss.

Er selv yrkessjåfør, og stortrives med det. Er ikke så spesielt sosialt, men å være en ensom rytter ute på landeveien er helt herlig:)

Kan anbefales.

Lenke til kommentar

Såpass ja. Tenkte egentlig det, siden noen regner med ca 30k på klasse B-sertifikatet.

Gå videregående igjen, når jeg er rett rundt hjørnet til fagbrev som elektriker, frister ikke særlig. Tenkte kanskje på å ta det i militæret, men den planen falt bort også.

Har vært innom tanken på det sosiale, men til tider skulle jeg ønske at jeg jobbet alene, så det går nok greit. Å kjøre uendelig lenge på landeveien er nok heller ikke et problem.. ;)

*drømme om sin egen vogn med tidenes lengste henger og en skikkelig langtur* :love:

Lenke til kommentar

Vel.. jeg vurderer faktisk å gå tilbake til skolen får å få de sertifikatene jeg trenger :)

Drømmen her er enkelt og greit å sitte bak rattet på en stor "rig" og cruise europa rundt :)

Er jo drømmejobben enkelt og greit :love:

Men ender vel opp med at jeg betaler sertifikatene selv og begynner rett på galskapen :)

Har desverre valgt helt feil og er mindre enn halvveis inne i en lærekontrakt innen IKT :hrm:

Edit: Men E delen er vel bare tilhenger vel? Koster ikke mange tusenlappene å få utvidet til det om jeg ikke husker helt feil..

Derfor tror jeg det lå på ca 25 000 for C og rundt 5 000 for utvidelse til E..

Correct me if i'm wrong :)

Endret av Cultofluna
Lenke til kommentar

Da er vi i samme båt. :)

Jeg tror ikke jeg har valgt feil, men lurer på om jeg vil trives mer i det yrket. Etter å ha sett "Convoy" et sted mellom 40 og 50 ganger, så blir en litt fristet. Min onkel/huseier, driver et transportselskap, så det gjør ikke saken bedre at det står vogner utenfor leiligheten min til tider.

Vil du virkelig gå på VGS igjen? Nærmer meg 23 nå, frister ikke særlig å gå i klasse med en gjeng 18-åringer, ikke noe vondt ment mot folk i den alderen, men blandingen av den alderen og det yrket der, lover ikke bra i forhold til seriøsiteten i klassen.

Fant en annen tråd, https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...0entry3065770 , handler om noe av det samme, kanskje vi skal begynne på Sauda? ;)

Lenke til kommentar

jeg har gått på den linjen på den skolen ( etter at jeg gikk vk1 transportfag , og så har jeg hatt 2 år i lære )

jeg har inget ønske om og sitte i en stor bil lengre , det er underbetalt .

jeg kjørte da buss som lærling og kan ikke si at jeg lærte noe av det jeg burde lært til fagprøven , noe som var surt når jeg strøyk .

uansett lykke til med storbil lappen , for der noe egent med å styre 52T :D

Lenke til kommentar

FtZ- ikke stryk alle over en kam

Det er IKKE underbetalt overalt på stor bil..

Normal lønn for meg ligger på rundt 350 000 + i året, og da er jeg som regel hjemme i helgene.

Det med fagprøve, kommer allt ann på hvor man havner.

Lærlingen har selv en bok han skal gå ut fra for å sjekke at han har lært det han skal lære. Samme har bedriften. Så om du ikke har lært det du skal lære er ikke bare bedriften sin feil.

Lenke til kommentar
Men da må du være over 21 år for å begynne på det, siden du i tillegg får buss.

5663378[/snapback]

Slik var det før, men ikke nå lengre. Man fikk tidligre disp på aldersgrense på CE, mens man måtte vente med å kjøre opp til D/DE til man ble 21 (eller 20?). Nå er jo C1-C1E-C-CE blitt 18 år og D1-D1E-D-DE 20 år.

Uansett er det ingen aldersgrense som sådan på å få begynne på VK2-kurset. Bare på oppkjøringene. Mange steder kjører aetat samme kurset på jobbsøkende, men da uten fellesfagene, bare linjefagene, og det tar da 6 eller 8 mnd såvidt jeg husker.

Til trådstarter: kjør på, du! 30k og oppover høres gjerne mye ut, men det er ugifter til inntekts erhvervelse. Og det er jo ikke sånn at du MÅ kjøre resten av livet heller, om du skulle ombestemme deg ;)

Selv tok jeg C1 som attenåring for ca 1 år siden. Kjørte distribusjon i sommer, og ønsker meg tilbake på veien. Men nå bor jeg i USA og holder på med en annen utdanning, så det får vente. Men jeg skal ta alle sertifikatene når jeg kommer hjem, og kjøre ved siden av, for moro.

Så kjør på!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...