Muffinman Skrevet 23. februar 2006 Del Skrevet 23. februar 2006 Har modellen i emnet. Disse har problemer med at parklyspærene ryker hele tiden av en eller annen grunn. Pærene er av typen H6W, som er en liten 6watts halogenpære på størrelse med en lommelyktpære. Disse koster nesten kr. 100,-/stk, og er litt vanskelig å skifte. Når du snakker med mekanikere hos forhandleren har de ikke hørt om andre som har problemet, men snakker du med en kamerat av samme mekaniker får du høre at det er tvert motsatt - uansett, nok om det. Det er ihvertfall ingen tvil om at jeg og samtlige andre jeg har snakket med som har samme årsmodell har samme problem, derfor søker jeg nå å løse problemet på egenhånd da det er lite hjelp å få fra forhandlernett/importør. Kom over disse hos dioder.no, og de kan se ut til å passe. Noen som har en anelse om disse går i samme sokkel som ovennevnte pæretype? Og til dere som har prøvd disse produktene, hvordan er lysintensiteten? De skal jo helst ikke blende noen... Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 26. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2006 (endret) Da er diodene er på vei i posten. Disse har "ørene", om man kan kalle dem det, rett overfor hverandre på sokkelen, mens disse små halogenpærene har kanskje 175 grader mellom dem istedet for 180...så det blir nok litt modding. Får prøve å slipe bort ene knotten med dremel, regner med at det går greit å låse diodepære i sokkelen med kun ene øra. EDIT: Diodene er kommet på plass, passet ikke 100% de ørene men deg gikk ved å lage en av ørene skrå slik at jeg fikk trykket dem på plass i sokkelen. Diodene gir kraftig lys rett fram, men omtrent ingenting til sidene slik at lysutbyttet i akkurat denne typen lykt ikke blir veldig bra. Men skitt au, slipper forhåpentligvis å bytte halogenpærer i ett kjør framover nå da. Skal tenke litt på om det er en måte å spre lyset fra diodene noe, i så fall vil resultatet måtte bli bra. Endret 27. februar 2006 av Muffinman Lenke til kommentar
frakk2000 Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 (endret) Høres ut som en reklamasjonssak, hvis det er dioder (LED), så skal det ganske mye til for at de skal ryke, og de skal ha mye lengre levetid enn vanlige pærer. Dette burde verkstedet/butikken sjekke ut ? Endret 28. februar 2006 av frakk2000 Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 28. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2006 (endret) Ingen tvil om at det er reklamasjonssak, men det som skjer er at de bare bytter pærene som er defekte og så er det lys noen dager og i beste fall noen uker. Det ser ut som det er varmen som tar pærene, for en av de jeg tok ut nå hadde stått i tre uker og var til dels svart. Liten vilje hos forhandleren til å løse problemet. En kjenning har en like gammel c5 som taxi, og denne er vel gått ca. 80.000 mot mine 16.000....han har byttet flere pærer enn meg, også der er det liten vilje til problemløsning selv om han har en annen forhandler. Nå har det i tillegg blitt dårlig kontakt i pæreholderen (slitasje ), slik at hele greia har smeltet og hele frontlyktinnsatsen må byttes på garanti. Kjenner enda et par til som har problemer med parklyspærene på denne modellen. Irriterende at det skal være sånne små dritt-ting som ødelegger inntrykket av en bil med gode egenskaper på de fleste områder. Men nok om det, back to topic: Det gir som nevnt ikke spesielt godt lys i denne typen lykter med laserdioder som lyser veldig sterkt framover men lite til sidene, så jeg vrir hodet for å finne en måte å spre lyset på. Kanskje male halve "tuppen" med sølvlakk? Noen ideer? Endret 28. februar 2006 av Muffinman Lenke til kommentar
Mirtonos Skrevet 1. mars 2006 Del Skrevet 1. mars 2006 Prøv å puss den med fint sandpapir, da vil du få en matt overflate som sprer lyset alle veier. Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 1. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2006 Ikke dumt! Kanskje det fungerer, selv om de har en linse som skal samle lyset. Takk for tipset, det skal prøves i løpet av dagen. ...det er slik man har ferie til. Lenke til kommentar
Mr_Transam Skrevet 1. mars 2006 Del Skrevet 1. mars 2006 Det er corvette du har? lyst til å poste noen bilder eller? Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 1. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2006 (endret) :!: Men med tanke på nick`et ditt - så har jeg faktisk vært eier av en Trans Am for noen år siden...men det hører ikke hjemme i denne tråden. EDIT: ...med tanke på at jeg skriver lenger oppe i tråden at jeg har en bekjent som har likedan bil som taxi er jo dette litt morsomt da. Endret 1. mars 2006 av Muffinman Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 1. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2006 Har slipt overflaten på laserled`ene og testet nå, og kan konstantere at lysutbyttet ble betraktelig bedre. Ikke på høyde med originalpærene, men nok til at jeg vil godkjenne det. Lyset er veldig hvitt, så det vises dårlig i skarpt dagslys men bra når det blir mørkt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå