migestian Skrevet 23. februar 2006 Del Skrevet 23. februar 2006 Går det ann å opphøye noe i mente? en kompis av meg sier det hele tiden når noe drastisk skjer. f.eks ved en bluescreen i windows xp kom gullkornet: Jeg fikk bluescreen opphøyd i mente. Er det teoretisk mulig å opphøye noe i mente? Lenke til kommentar
Nexctus Skrevet 23. februar 2006 Del Skrevet 23. februar 2006 Teoretisk er det helt sikkert mulig, men hvor praktisk det er vet jeg ikke. hvis vi summerer 5+6 så får vi 1 i mente og det er ikke noe i veien for at vi kan opphøye noe annet i dette? men hva vis vi har flere siffer og får flere mente overføringer. Hvilken skal vi da bruke? Skal vi bruke den siste eller kanskje summen av menten'e? 55 +66 +55 +66 ----- Summerer de bakerste siffrene får 2 + 2 i mente som vi overfører til første siffer. får da 4 + 2 i mente som overføres frem og får summen 242 Her har vi hatt to mente "tall" hvilken skal vi opphøye i eller skal vi summere det? Uansett jeg tror ikke det "ordtaket" du nevner har noe referanse til virkelig bruk. Mere en avart av "jeg er dobbelt så smart som du uansett hva du sier" som jeg jo husker å ha brukt mye i barndommen:) Lenke til kommentar
Gaston Skrevet 23. februar 2006 Del Skrevet 23. februar 2006 (endret) Ditt regnestykket: 22 --- I mente siden 5+6+5+6 = 22 (2 ganger) ..2 nede og 2 oppe 55 66 55 +66 ------- 242 Du har alltid det siste tallet i et siffer i mente...22, da er 2 i mente. 452, da er 2 i mente. 22 skal i mente...er ganske enkelt egentlig da... Tilbake til spm. om praksis bruk av opphøyd i mente. Jeg forstår det som: eks: 10^6+5...der 1 er i mente. Du kan si opphøyd i mente, men relativt unødvendig og det går ikke i praksis. Endret 23. februar 2006 av Gaston Lenke til kommentar
migestian Skrevet 23. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2006 Jeg sier bare LOL jeg! I allefall... så fikk vi bluescreen opphøyd i mente her istad Lenke til kommentar
gaardern Skrevet 23. februar 2006 Del Skrevet 23. februar 2006 Ditt regnestykket: 22 --- I mente siden 5+6+5+6 = 22 (2 ganger) ..2 nede og 2 oppe 55 66 55 +66 ------- 242 Du har alltid det siste tallet i et siffer i mente...22, da er 2 i mente. 452, da er 2 i mente. 22 skal i mente...er ganske enkelt egentlig da... Tilbake til spm. om praksis bruk av opphøyd i mente. Jeg forstår det som: eks: 10^6+5...der 1 er i mente. Du kan si opphøyd i mente, men relativt unødvendig og det går ikke i praksis. 5654018[/snapback] Det er de første sifferet i et tall som skal i mente. mente.bmp OnTopic: Man burde jo egentlig si opphøyd i n'te (ennte) hvis det skal ha noe matematisk sammenheng. Ettersom det er vanlig å uttrykke f.eks en rekke på den måten. 2^1 + 2^2 + 2^3 + ... + 2^n. Det med mente i summering av tall er jo bare en "hjelpe-størrelse" som gjør det mer oversiktelig å summere tall. 15+19=34 uansett om man bruker "mente-regning" eller ikke. Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 23. februar 2006 Del Skrevet 23. februar 2006 Han bruker det nok feil, siden det skal være "opphøyd i n'te", som tidligere nevnt. Det å opphøye noe i n'te gjør det veldig stort, uten at n trenger å være så veldig stor. Lenke til kommentar
Gaston Skrevet 24. februar 2006 Del Skrevet 24. februar 2006 Ditt regnestykket: 22 --- I mente siden 5+6+5+6 = 22 (2 ganger) ..2 nede og 2 oppe 55 66 55 +66 ------- 242 Du har alltid det siste tallet i et siffer i mente...22, da er 2 i mente. 452, da er 2 i mente. 22 skal i mente...er ganske enkelt egentlig da... Tilbake til spm. om praksis bruk av opphøyd i mente. Jeg forstår det som: eks: 10^6+5...der 1 er i mente. Du kan si opphøyd i mente, men relativt unødvendig og det går ikke i praksis. 5654018[/snapback] Det er de første sifferet i et tall som skal i mente. mente.bmp OnTopic: Man burde jo egentlig si opphøyd i n'te (ennte) hvis det skal ha noe matematisk sammenheng. Ettersom det er vanlig å uttrykke f.eks en rekke på den måten. 2^1 + 2^2 + 2^3 + ... + 2^n. Det med mente i summering av tall er jo bare en "hjelpe-størrelse" som gjør det mer oversiktelig å summere tall. 15+19=34 uansett om man bruker "mente-regning" eller ikke. 5654284[/snapback] Ja, det første tallet... Jeg er også enig i at det burde hete i ente...x^t-1.. ----- Siste forklaring: - At et tall er i mente betyr at man bruker f. eks pluss eller minus og får et tall som er større enn 9, da må det første tallet plasseres over det neste taller i rekken (på toppen). - At et tall er opphøyd i noe betyr hvor mange ganger det er ganget med seg selv. F. eks: 10^4, betyr at 10 er ganget med seg selv 4 ganger (10*10*10*10). -At et tall er opphøyd i mente er noe som egentlig ikke går matematisk. Det er også særdeles unødvendig når du ikke trenger slike regne operasjoner eller de kan figuere i sine egne måter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå