Gå til innhold

Nytt Tvkort med CD digital Kabel Tv

Lars_Olav_N

Anbefalte innlegg

Hei!

Har søkt på forumet etter lignende tråder, men har ikke funnet noe som svarer på nok til det jeg er ute etter.

Jeg har Canal Digital digital TV med Force 315c digital tuner. Jeg har lyst på en DVD opptaker, men har en PC som jeg heller ønsker å bruke til dette formålet. Under følger noen spørsmål jeg har:

1. Når TV-kortet har DVB-T, vil det da si at det tar imot på samme måte som en digital Tuner?

2. Hvis Ja i spm 1, vil det da også si at jeg kan bruke dataen som en dvd opptaker, med funksjoner som Timeshift (med funksjonen at jeg kan ta opp mens jeg ser på) og liknende som vanlige DVD opptakere har?

3. Er det i såfall programvaren som følger med tvkortet som bestemmer disse mulighetene?

4. Er det noen som har noen gode anbefalinger til det bruker jeg beskriver over?

På forhånd takk for hjelp! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

DVB-T er for det nye bakkenettet som kommer om noen år.

Kabel-TV bruker DVB-C (og parabol bruker DVB-S).

Men tviler på at du får et DVB-C kort til å virke på Canal Digital. De er restriktive på hvilke dekodere de tillater brukt. Det er krypteringen som er problemet, ikke selve tuneren.

Lenke til kommentar
DVB-T er for det nye bakkenettet som kommer om noen år.

Kabel-TV bruker DVB-C (og parabol bruker DVB-S).

Men tviler på at du får et DVB-C kort til å virke på Canal Digital. De er restriktive på hvilke dekodere de tillater brukt. Det er krypteringen som er problemet, ikke selve tuneren.

5654639[/snapback]

Takk for svar. Men glemte en vesentlig detalj i stad. Vet at Canal Digital er restriktive på hvilke dekodere de tillater, men det skulle vel ikke bli noe problem hvis jeg kjører signal UT fra Force Dekoder inn på et tvkort som takler digitalt signal?

Lenke til kommentar

ok. Prøvde du da å bruke Tvkortet som en DVD-opptaker? Vet ikke om det finnes noe programvare som gjør dette brukervennlig og gir gode funksjoner?

Det er antakelig slik at for å få inn Canal + osv som kun går over digitalt nett så må jeg ha et TVkort med kortleser slik at de kan bli kodet. Stemmer dette? Det vil vel også i grunn si at det nesten ikke er noe poeng med et TVkort som har DVB-C?

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Veldig mange kabelnett inneholder åpne analoge kanaler, og de kan du naturlig nok se på et vanlig TV kort. Men de krypterte kanalene kan du ikke se.

Her var det dessuten snakk om digital kabeltuner.

5657236[/snapback]

Ja, er med her nå. Det vel som jeg sa i forrige innlegg at det ikke er noe poeng med et Tvkort med digital tuner, da jeg kun vil få inn ukrypterte kanaler som for de fleste er totalt uinteressant. Hvertfall i Norge.

Men du vet ikke noe om opptaksfunksjonene/-mulighetene på Tvkort?

Lenke til kommentar

Selv har jeg bare et gammelt ATI AIW kort, og det er ikke noe å skryte av.

Skulle jeg valgt TV kort i dag tror jeg at jeg ville valgt Hauppauge. http://www.hauppauge.co.uk/pages/products/data_pvr150.html

De har mange forskjellige kort.

Programvaren har også mye å si, det kan være at den som følger med kortet ikke er den beste. Micosoft MediaCenter er vel noe av det bedre du kan ha?

Hvis du bare skal ta opp fra utgangen på tuneren så trenger du egentlig ikke TV kort. Sjekk om skjermkortet ditt har video inngang.

Lenke til kommentar

Har lest endel om kortet som du anbefaler nå og sammenligner det med HVR-1300 kortet. Er det bare det at HVR 1300 har DVB-T støtte slik at den vil takle fremtidig digitalt bakkenettsignal som er forskjellen fra PVR-150?

Fått tak i Windows Media Center Edition også nå, takk for det tipset:)

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
  • 4 måneder senere...

Jeg fant dette interressant fra den avforum linken:

Safenor:

Vel, omsider fikk jeg tak i en pratsom fyr i Sverige fra Happenhauge. Han kunne fortelle at de hadde tidligere hatt en samarbeid med Techotrend, men det var avsluttet nå. Primært sett fordi den hardware config på kortene ikke var støttet i MCE, og derfor ble det mye "jalla" løsninger for å få det til å funke. Dette er jo Budget c-1500 kortet et godt eksempel på...

Han sa videre at alle Digital kort var avhengige av kortleser, om ikke fikk man jo ikke inn noe kanaler. Så de hadde fokusert på å få den ferdig ført. Han sa den nye kortleseren fra Happenhauge blir lansert om en uke eller 2. Så kommer de ut med et nytt kort myntet for Digital Kabel tv. Dette korten vil fungere utmerket med MCE uten mikk makk.. altså kjør inn normale drivere og kortet skal fungere. Dette ville angivelig bli lansert i slutten av August/September.

Så tror det kan være like lurt å vente litt med å bygge den "rene digital kabel tv boksen".

Tror jeg venter å se hva Hauppauge kommer opp med ja...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...