Gå til innhold

"MÅ" ha objektiv til Canon 350D

Anbefalte innlegg

Har nå kjøpt meg Canon's 350D kit med 18-55 linsa.

Hvilke andre objektiv anbefales?

Et godt portrettobjektiv, en kraftigere zoomlinse (70-200?) og en telelinse (400 eller kraftigere?)

Et macro og vidvinkel er kanskje greit å ha også.

Må være av god kvalitet, både billedmessig og i byggkvalitet.

Ikke i den laveste prisklassen, målet er at de skal overleve kamerahuset og brukes på et bedre kamera senere.

Annet utstyr som anbefales?

Takknemlig for alle råd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette avhenger av:

Hva vil du ta bilde av?

Hvilken kameratype satser du på senere?

350d og 30d kan bruke EF-s som er det 18-55 objektivet du har. Dersom du ønsker å satse på fullframe altså 5d eller 1d, bør du gå på EF objektiv.

Edit: trykket på feil knapp her og postet før jeg var ferdig med å skrive :blush:

Endret av Walter
Lenke til kommentar

Det er nok umulig å sammenfatte alle dine ønsker i ett og samme objektiv, men umiddelbart slår det meg at du kanskje bør titte på L-objektivene til Canon? Det virker som om du er beredt til å legge et par kroner i dette.

Hvis du har litt tid og tålmodighet, kan det kanskje være verdt å vente på det nye Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM objektivet som kommer i mai. Dette forventes å bli et svært bra objektiv. Med dette dekker du omtrent det samme som ditt eksisterende kit-objektiv - men med langt bedre kvalitet.

Ellers vil jeg foreslå disse fra Canon som kan dekke dine behov: (har ikke tatt med Sigma, Tamron og Tokina)

1. Canon EF-S 10-22 mm f/3,5-4,5 USM ca kr 6700

2. Canon EF 24-105mm f/4L IS USM ca kr. 9500 (har denne selv)

3. Canon EF 70-300mm f/4.5-5.6 DO IS USM ca kr. 10350

eller

Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM ca kr. 14300

eller

Canon EF 70-200 f/2.8L IS USM ca kr. 16800

Lenke til kommentar

De lidt billigere alternativer.

Som portræt kan du evt. bruge canon 50 mm f1,8 til omkring 1000. Supergod ikke mindst prisen taget i betragtning.

Som ferie linse er denne en mulighed http://www.cyberphoto.se/sigma/18- 200dc.php (kender den ikke, men nogen er glade for den)

En lidt billigere lysstærk optik end L linserne Tamron 28-75 f 2,8 til omkring 3000 kr. men den har ikke vidvinkel. God og af nogle sammenlignet med L optikkerne.

til sport m.m. var http://www.cyberphoto.se/canon/ef/70-200_4.php en mulighed

til fugle og den slags bruger jeg denne. Der er et ´par lidt billigere alternativer 135-400 og 170-500 der koster lidt over halvdelen af den første. Bemærk de har ikke HSM, der er den hurtigste zoommotor (i stil med canons USM)

Lenke til kommentar

Hei

Her er objektivene jeg har, og som jeg føler dekker mine behov:

Zoom:

Canon EF-s 10-22mm (veldig godt objektiv - like skarpt som et L-objektiv)

Canon EF 24-105 IS 4L (kunne vært litt lyssterkere, men IS veier opp for mye)

Canon EF 70-200 4L (topp telezoom - mer enn 200m har ikke jeg bruk for. Jeg hadde 100-400L IS, men solgte den fordi den ble lite brukt)

Fast:

Canon EF 35mm 1.4L (utrolig)

Canon EF 50mm 1.8 II (ikke noe særlig når du sammenl. den med 35mm-eren)

Canon EF-s 60mm 2.8 macro (flott macro)

Canon EF 85mm 1.8 (fint portrettobjektiv, men brukes lite etter at jeg kjøpte 135mm)

Canon EF 135mm 2.0L (utrolig 2)

80% av tida sitter 35mm-objektivet på. Det og 135mm er uovertrufne på alle måter. Men 24-105mm zoomen er også meget god, og grei å ha med seg på reise.

Tor

Lenke til kommentar

Jeg er enig med nomorebs i at du bør først bytte ut normalzoomen din. Den kommer til å bli lite brukt, hvis du får god teleoptikk eller fastoptikk, og det kommer til å irritere deg. Han forslår noen glimrende, men dyre alternativer. Siden han allerede har dekket de dyrere alternativene, så vil jeg nevne et par billigere.

Jeg lurer selv på å kjøpe Sigmas nye 17-70/2,8-4,5. Den virker helt glimrende til prisen, like under 3k. Et litt dyrere alternativ er 18-50/2,8 fra samme produsent. Også Tamron kommer med en tilsvarende snart. Ulempen dem de to er at du får samme zoomomfang som det du har, så du vil kanskje føle du får mer igjen for pengene hvis du velger 17-70. Derfor blir mitt råd 17-70 fra Sigma. Den gir deg gode optiske ytelser, parret med god lysstyrke på vidvinkel og akseptabel lysstyrke på tele. I tillegg får du en ekstra mm på vidvinkel (det merkes), og 20mm ekstra på tele. Store forskjeller altså, både mht bildekvalitet, brennviddeomfang og lysstyrke. Sammenlignet med zoomene fra Canon så får du litt penger til overs. De kan du spare til en skikkelig tele, eller vidvinkelzoom.

Du kan også bruke de ekstra kronene til en lyssterk 50mm til portretter i dårlig lys. Både 1,8 og 1,4-variantene er gode objektiver.

Du kan også hoppe av hele zoomtoget, og gå til anskaffelse av en skikkelig normal. 28 eller 30mm er optimalt. 35mm går også fint, men da må det være en skikkelig god en, slik som eitp har.

Lenke til kommentar

Enig med GØ her, man må vite budsjettramme. Det er lett å anbefale 85/1.2 II, 70-200/2.8IS og 500/4 IS sammen med 10-22 og 100/2.8 makro, men det er ikke sikkert at du hadde tenkt å brenne av 100 000 i første omgang. :)

Mer realistisk kanskje;

50/1.4

70-200/4L

10-22

100/2.8 makro

400/5.6 eller 300/4 IS og 1,4 konv

Dette tar deg fremdeles til en drøye 30 000 kroner egentlig, det er imidlertid ikke å legge skjul på at teleobjektiver tar en større posjon av de kronene.

Endret av olemm
Lenke til kommentar
målet er at de skal overleve kamerahuset og brukes på et bedre kamera senere

Denne utelukker EF-s...

5657432[/snapback]

IMHO er det ikke så mange reeelle alternativer i 10-16 mm som dekker FF, og de få alternativene som er er enten svake på FF og/eller kostbare. Derfor tror jeg nesten det er like greit å kjøpe supervidvinkel for EF-S og heller bite i det sure eplet når FF-kamera er en realitet.

17-40 er et svært godt alternativ for vidvinkel som tegner FF, skjønt på et 20D er det knappest noen supervidvinkel.

Lenke til kommentar
Av og til trenger man å brenne av 100 000 kroner før man skjønner at det er du og ikke utstyret som er problemet :-)

Denne utelukker EF-s...

5657432[/snapback]

Og det begrunner du med...?

Lenke til kommentar
Det hadde vært fint å vite en slags budsjettramme for dere som spør om råd til objektiver :)

Trådstarter skriver jo at det ikke skal være i den laveste prisklassen, og at objektivene skal være av god kvalitet både billedmessig og byggmessig... dermed har man noen kriterier å gå ut fra.

Lenke til kommentar
Denne utelukker EF-s...

5657432[/snapback]

Og det begrunner du med...?

5659081[/snapback]

At EF-S ikke kan brukes på kamera med 1,3x crop faktor og fullformat. Jeg spår at fullformat vil bli betydelig billigere etterhvert. 5D er nok bare begynnelsen. Synd om han kjøper et dyrt EF-S objektiv som han ikke kan bruke neste gang han kjøper kamera, om dette neste kamera er fullformat eller med 1,3x crop. Endret av Afseth
Lenke til kommentar

Jeg tipper FF vil holde seg ganske godt i det prisleiet de ligger i nå, og at vi neppe kommer til å se en betydelig nedgang i prisene.

Det er ingen grunn til å dumpe prisene på FF så lenge 1,6x crop gir forbrukerne mer enn god nok kvalitet. Proffene betaler jo hva det koster, omtrent uansett. Det er heller ingen grunn til at det ikke kan lages bedre kameraer med 1,6x crop. 1,6x crop vil nok bestå, jfr. lanseringen av nye EF-S objektiv fra Canon (og for ikke å glemme antall solgte kameraer).

1,3x crop tror jeg forsvinner ganske fort.

Endret av nomorebs
Lenke til kommentar

Er enig i at 1,3 crop nok forsvinner etterhvert. 1D mark II var nok siste med dette formatet... neste 1D kommer nok med FF.

Nå er det slik at spesifikasjoner imponerer den jevne forbruker mer enn faktisk kvalitet (se bare på megapixelhysteriet osv...) slik at jeg tror Canon, for å kapre flest mulig kunder fra Nikon og de andre produsentene, lanserer FF for "massene". Kanskje ikke i år, kanskje ikke neste år, men jeg tror det kommer til å bli en realitet etterhvert. Jeg vet jo ikke hva Canon tenker, men jeg vet hva forbrukerne tenker... og de tenker "gi oss FF til under 15.000 NÅ". Og det tror jeg Canon vet også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...