magnekd Skrevet 23. februar 2006 Del Skrevet 23. februar 2006 1. Ved overklokking av RAM har jeg forstått det er to ting som står sentralt. Timings, og frekvens. Henger disse sammen? Vil du øke frekvensen ved å sette lavere timings? Jeg finner nemlig ikke noe sted i BIOS jeg kan forandre på RAM frekvensen, bare timingsene. 2. Bør jeg klare å sette timingsene lavere på Corsair XMS2 5400 DDR2, 1024MB PC5400? Standard er 4-4-4-12. Uansett hvilke av disse tallene jeg prøver å sette 1 lavere, vil ikke maskinen starte. 3. Har kjøling mye å si for overklokking av RAM? Vet at CPU, GPU blir varmere av overklokking, gjelder dette også for RAM? Takk for svar! Lenke til kommentar
mr_lf Skrevet 24. februar 2006 Del Skrevet 24. februar 2006 (endret) 1. Ved overklokking av RAM har jeg forstått det er to ting som står sentralt. Timings, og frekvens. Henger disse sammen? Vil du øke frekvensen ved å sette lavere timings? Jeg finner nemlig ikke noe sted i BIOS jeg kan forandre på RAM frekvensen, bare timingsene. 2. Bør jeg klare å sette timingsene lavere på Corsair XMS2 5400 DDR2, 1024MB PC5400? Standard er 4-4-4-12. Uansett hvilke av disse tallene jeg prøver å sette 1 lavere, vil ikke maskinen starte. 3. Har kjøling mye å si for overklokking av RAM? Vet at CPU, GPU blir varmere av overklokking, gjelder dette også for RAM? Takk for svar! 5653042[/snapback] 1. Høyere frekvens krever at du setter slakkere timings. Frekvensen økes ved at FSB økes, da øker hastigheten på prosessoren, minnet og AGP/PCIe. Du må sette lock på AGP/PCIe, ellers stopper klokkinga di fort. 2. Kjenner ikke til rammen din 3. Ja, særlig hvis du øker strømstyrken til rammen. Du kan tjene litt på å plasere en vifte foran/over ram-slottene. Edit: Slakkere, ikke lavere. My mistake. Endret 1. mars 2006 av mr_lf Lenke til kommentar
magnekd Skrevet 28. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2006 (endret) Aha... så når jeg har satt flyttet FSB fra 200mhz, til 240mhz så har jeg ikke påvirket rammen, for den har jo 667/2, altså 333? Isåfall må jeg klokke CPU'en min som opprinnelig er 3.0 ghz (15x200) til 5000 (!!?) før den "drar med seg" rammen? Dette vil jo av naturlige årsaker ikke skje med det første. Har jeg misforstått 100% her? Eller har jeg bare misforstått litt? edit: evt. sette multiplier lavere men den ser ut til å være låst? Endret 28. februar 2006 av magnekd Lenke til kommentar
Zabre777 Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 Det finnes såkalte dividere som setter forholdet mellom FSB og RAM. Hvis du kjører med forhold 1/1, så vil RAM'en kjøre med samme hastighet som FSB. 200MHz FSB vil gi 200MHZ på RAM'en (400MHz DDR). Setter du dividern til f.eks. 1/2 vil RAM'en ligge på halve hastigheten av FSB'en, osv... Det hjelper om du oppgir hvilket hovedkort og RAM du har. Det er sikkert folk her som har kjennskap til utstyret ditt. Peace Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 Det mr if sier er rett og slett feil. I beste fall er det bare dårlig formulert Når du øker frekvensen må du som regel øke timings også. Grunnen til dette er at når frekvensen øker så tar hver klokkesyklus mindre tid. Feks ved 200mhz så betyr timings 2-2-2-5 10ns-10ns-10ns-25ns. Dersom du øker frekvensen til 300mhz så blir det 7,5ns-7,5ns-7,5ns-18,75ns. Da må du øke timings slik at tiden blir omtrent den samme, dvs 3-3-3-8, ellers rekker rett og slett ikkje transistorene i chippene å reagere fort nok. Om minnet i det hele tatt klarer en 50% økning er en annen sak Dersom maskinen din ikkje starter når du prøver å stramme inn timings så kan du ikkje gjøre det. Når det gjelder overklokking så er det ingenting som heter bør klare. Du klarer det du klarer med din hardware, hverken mer eller mindre. Andre kan oppnå helt andre resultater med tilsvarende komponenter, men det er ingen garanti for at alle klarer det samme. Hastigheten på ram er ett forholdstall i forhold til FSB. Det vil si at dersom fbs økes så blir hastigheten på ram økt tilsvarende. Dersom du har 333mhz FSB og 333mhz på ram så går ram 1:1 i forhold til fsb. Øker du da hastigheten på FSB til 400mhz må ram også kjøre 400mhz. Dersom ram ikkje klarer så høy hastighet så må du sette ram på en lavere divider, slik at hastigheten blir lavere. Lenke til kommentar
magnekd Skrevet 1. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2006 Akkurat! Takk for de to siste innleggene. De klarte opp veldig bra! Et siste spørsmål: Å øke volt kan gjøre at man klarer høyere frekvens, ikke sant? Vil det gjøre det lettere å sette stramme timings? Og hva gir mest "effekt" stramme timings, eller høy frekvens? Sikkert litt for genrelle spørsmål, men all tankespinning rundt dette er bra for forståelsen Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 1. mars 2006 Del Skrevet 1. mars 2006 Å øke spenning kan gjøre at enkelte typer minne klarer høyere frekvens og/eller lavere timings. Men det er slett ikkje sikkert at det hjelper på din type minne. Du må nesten bare søke på forskjellige overklokkingsforum og se kva andre annbefaler. Noen typer minne har en sweet spot på en viss spenning, andre typer minne yter bedre jo høyere spenning du bruker. Men ved høy spenning og høy frekvens blir aktiv kjøling på minnet helt nødvendig. Når det gjelder timings vs frekvens så er det helt generellt slik at P4 yter bedre jo høyere frekvensen på minnet er selv om latency er dårlig, mens Athlon 64 liker seg best med lave tilgangstider, der betyr ikkje frekvensen så mye. Lenke til kommentar
2 Fast 4 Biltema Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 Her er en overklokkings test av de Ram-brikkene. Link Last ned CPU-Z der kan du se hvilken hastighet og timings minne har. Link Du kan også laste ned SiSoft Sandra, SuperPI eller andre Benchmark programmer som kan teste minne, slik at du kan finne ut hva som fungerer best på ditt system. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå