Dinsdale Skrevet 23. februar 2006 Del Skrevet 23. februar 2006 Leste et sted her at widescreen er det samme som panorama i fotoverdenen. Ok. Jeg trenger et lite gratis program som kan konvertere alle mine bilder til widescreen-format. Gjerne et program med en knapp som sier "Convert" etter at jeg har merket alle bildene. Er dette å være for optimistisk? Jeg bruker flattv`en til å se på bilder og irriterer meg over at bildene ikke går helt ut i kanten. Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 23. februar 2006 Del Skrevet 23. februar 2006 Leste et sted her at widescreen er det samme som panorama i fotoverdenen. Panorama kan være så mye mer enn Widescreen, men det var ikke det du spurte om. Jeg vet bare om en måte og løse dette problemet på, og det er å bruke Photoshop. Ved hjelp av et verktøy som heter Crop, kan du stille inn cropverdien, f.eks. forholdet 16:9. Du kan selv bestemme størrelsen og flytte denne rektangelen i bildet, og 'croppe' den delen av bildet som du vil ha, så dekker det skjermen din 100%. Du kan også gjøre et opptak, lage en 'Action' i Photoshop, slik at du kan gjøre samme operasjon på et antall bilder, men da får du samme utsnitt på alle bildene. 30 dgr. tryout Lenke til kommentar
Dinsdale Skrevet 23. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2006 Takk for godt svar. Har ikke photoshop og vil ikke investere i det pga dette. Med mindre det finne en strippet gratisversjon må jeg nok finne andre løsninger. Lenke til kommentar
dhjerp Skrevet 23. februar 2006 Del Skrevet 23. februar 2006 Cropping av bildene må du nok gjøre, hvis ikke blir de fordreide. Ta en titt på Gimp som skal være et bra gratisprogram for redigering. Bruker Photoshop selv og har ikke prøvet Gimp, men har hørt det skal funke bra. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 23. februar 2006 Del Skrevet 23. februar 2006 Hvis du bare skal croppe, så holder Picasa i lange baner. Den er også veldig grei til retting av horisontlinje. Når man cropper et jpg-bilde, så får man egentlig et lite tap i kvalitet. Det er fordi det legges til ekstrainformasjon, så vidt jeg forstår. Har personlig aldri sett noen forskjell, men det finnes et gratisprogram som heter cPicture. De hevder at de har "tapsfri" cropping og retting av jpg-bilder. Du finner det lett med google. Lenke til kommentar
Dinsdale Skrevet 23. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2006 Jeg bruker Picasa.....skal prøve å croppe med det. Takk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå