Gå til innhold

Over 50 nye bilder fra Windows Vista

Anbefalte innlegg

WIndows Vista BUild 5308

Her:

Microsoft har lansert sin andre betaversjon av Windows Vista. Amerikanske PC Magazine har testet den nye versjonen og tatt 53 skjermdumper fra operativsystemet. Alt fra installasjonsguiden til den nye mediespilleren er tatt med, skriver Mikrodatorn.

En av nyhetene som utmerker seg er Sidebar som kan sammenlignes med OS X Dashboard. Ved å trykke på en knapp får du tilgang til flere programmer. Disse kalles gadgets av Microsofts, men vil bli oversatt til "miniprogrammer" på norsk.

Miniprogrammer

Som "widgets" i Mac OS X og Yahoo, skal Vistas miniprogrammer gjøre småjobber som for eksempel å vise værmeldinger, klokker eller en RSS-feed fra din favorittavis. I motsetning til widgets kan ikke Vistas miniprogrammer flyte fritt på desktoppen din.

Microsoft har vist frem miniprogrammene tidligere, men disse funksjonene var da ikke ennå inkludert i noen testversjoner. 

En annen nyhet er Welcome Center som dukker opp første gang du starter opp Vista. Welcome Center er en guide som lar deg konfigurere de siste detaljene ved slutten av Vista-installasjonen.

Det ser jo bedre ut.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er det med Vista som gjør at alle gleder seg slik til dette når en vet at MS har gått langt for å glede RIAA, MPA, Sony & co. Ved å implementere mer og mer DRM og diverse systemer for å kontrollere brukeren.

Windows Vista kan bli et stort skritt mot da vi mister mer og mer retten til å styre over vår pc og våre data.

Se for øvrig mitt innlegg her: Den uoffisielle Vista-tråden

Lenke til kommentar
Du kan jo bare la vær å kjøpe ting med DRM hvis du ikke liker det.

5662718[/snapback]

Selvsagt kan jeg forsøke å unngå det. I det omfanget som Microsoft her vil "presentere" det i Vista er det enkelt. Dog tror jeg nok at noen vil finne en vei utenom, og Vista da kan bli aktuelt for meg. Men litt surt at en må vente på piratene før en eventuelt kjøper seg et produkt :hrm: . Det som irriterer meg litt er at de ikke innformerer godt nok om dette. Løsningen deres, når de fikk mye negativ kritikk, var å endre navnet :dontgetit:

Men DRM i seg selv er vanskelig å komme bort fra. Jeg er ikke nødvendigvis imot DRM i seg selv. Det avhenger av i hvilken grad de gjør det gjeldene og via vilke midler. De kan t.d. via det nye systemet som kommer i Vista, kryptere musikken du kjøper via nettet slik at den bare kan spilles av på din pc.

Jeg vil t.d. påstå at det skal mye til, for ikke å si at det er umulig, å hindre at noen skal kunne kopiere filmer/dvder, musikk, programvare osv. Jeg har riktignok er forståelse for at de vil beskytte sitt produkt, men dette må ikke gå ut over de som er lovlydige.

Noen eksempler:

- Sonys rootkit (linker til en av flere artikkler hos programmer.no)

Her har riktignok Sony tatt til fornuften, men ikke før de har rotet det hele til med forsøk på oppdateringer, dårlige avinstallasjonsprogram osv.

Dette har desverre ikke ført til at bransjen har tatt poenget, Tysk DVD-film med rootkit.

Det de oppnådde her var å irritere de som faktisk kjøper CD platene, de som piratkopierer laster ned musikken via nettet. Det er ikke privatpersonene som sitter og kopierer cdplater i store volum for deling via nettet. Dette står i større grad egne nettverk for.

- Begrensinger musikk kjøpt på nettet (se også: Kronikk: Musikkbransjen og DRM

Her er det store svingninger mellom de forskjellige leverandørene. Men de har sperringer på hvor mange ganger du kan brenne musikken til cd, hvilke avspillere du kan bruke (avhenger også av format) osv. Hvorfor betale penger for noe som blir begrenset så mye. Personlig synes jeg for øvrig at prisen er for høy sammenlignet med kvaliteten (dvs. kvaliteten på filen kontra den du får ved kjøp av CD, prisforskjellen er ikke stor nok til å forsvare dette).

- Ødelegger, hindrer bruk av lovlig kjøpt produkt

Det finnes flere tilfeller hvor du kan ha kjøpt deg en CD i butikken, men får store problemer med å spille av denne t.d. i bilen, dvdspilleren osv. Har også lest om noen som mener spilleren har blitt ødelagt av dette, men jeg må der si jeg stiller meg litt skeptisk. I disse iPod tider hvor flere og flere kjøper seg bærbare avspiller med større og størr plass, som de gjerne bruker som jukbox (se bare alt tilbehøret til iPod), kan det være en utfordring å få kopiert over din lovlig anskaffede cdplate. Nå har også RIAA gått ut og sagt at du heller ikke skal ha lov til dette, ref. RIAA hevder ripping er ulovlig

osv. osv. osv.

Hva er egentlig DRM?Noe sikkerhetstiltak bastert på hardware/software samarbeid eller?

5662754[/snapback]

DRM = Digital Rights Management

Du finner en liste over diverse sider ved å søke på define:drm på google

Det som er nytt fra og med Vista er større vekt på dette i form av sammensmelting av DRM beskyttelse i software og hardware. Intel har allerede lansert hovedkort/prosessorer med denne teknologien (var en artikkel på hardware om det, mener jeg). Du finner for øvrig mer i innlegget jeg linker til, for ikke å glemme om du søker etter Next Generation Secure Computing Base (NGSCB) tidligere kalt Palladium. Wikipedia har også en del informasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...