Capt. Chaos Skrevet 23. februar 2006 Del Skrevet 23. februar 2006 Hei! Er ute etter et nytt DV-kamera. Jeg har vel ca 15.000 kr å brenne til dette. Jeg ønsker et kamera som har ekte 16:9 oppløsning, og jeg vil gjerne ha en modell med 3 ccd brikker eller noe annet med høy billedkvalitet. Billedkvalitet er i fokus, så jeg kan sikkert strekke meg til 17.000.- men håper å komme under 15.000,- Håper noen kan hjelpe. Lenke til kommentar
LWI Skrevet 23. februar 2006 Del Skrevet 23. februar 2006 Med ditt pristak og ønske om god videokvalitet, har du bare to alternativer som jeg ser det. Det billigste er Panasonics NV-GS500 til litt over 9K. Det har ekte 16:9, 3CCD og topp kvalitet så lenge lyset er bra. Det andre alternativet er Sony HDR-HC1 som kan ta opp med HD oppløsning. Dette koster litt over 13K og har bare en brikke, uten at det ser ut til å være noen ulempe. Da det ikke finnes mye hardware utenom selve kameraet som kan gjengi videoene, vil det nok gå en liten stund før du kan få opptakene over på egnede plater. En kraftig PC bør du også ha med tanke på redigering. En nedskalering til vanlig DV er mulig, men da er jo mye av poenget med kameraet borte. HC1 kan selvsagt heller ikke konkurrere med semiprofesionelle kameraer med tanke på lysfølsomhet. Uansett har begge kameraene bedre lysfølsomhet enn de kameraene folk flest kjøper. Hvis du bare er interessert i topp DV-kvalitet hadde jeg gått for panasonicen, da den nok er litt bedre på manuell kontroll. Da kan du jo bruke resten av pengene til ei vidvinkellinse, ekstra batteri og et greitt stativ. Lenke til kommentar
Capt. Chaos Skrevet 23. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2006 Hei og takk for tipsene. Det var faktisk disse 2 jeg hadde blinket ut selv som klare kandidater. Har litt lyst på HD kompabilitet da. Vet du om man kan velge i kamera at man skal kunne kjøre std billedstørrelse slik som 720*540 ? Greit å kunne sette oppløsning i selve kamera, så slipper man å omkonvertere i Premiere. Jeg har kun sett Sony's modell på bilde. Denne virker noe stor? Er det et annet "kjent" kamera som størrelsesmessig kan sammenlignes med denne? MVH Chaos Lenke til kommentar
LWI Skrevet 23. februar 2006 Del Skrevet 23. februar 2006 Hvis du kjøper HC1 vil det fornuftigste være å filme i HD oppløsning. Når du overfører til PC kan du velge om signalet skal være HD, eller om signalet skal være konverteres fortløpende i kameraet til DV standard, i Europa er det PAL med oppløsning 720x576. Ved å overføre DV standard, slipper du å konvertere i premiere. Skal du brenne det du har redigert til DVD plater kommer du ikke forbi en konvertering til en DVD kompatibel MPEG2. Fordelen med å ta opp i HD er at du om noen år til, når blueray og HD DVD er kommet, PCene er blitt kraftigere og du har en HD skjerm, kan du plukke fram opptakene du gjorde i 2006 og redigere på nytt i HD. Ulempen er jo at det blir dobbeltjobb, først redigere i DV-standard nå, og siden på nytt i HD. Hvis du filmer mer en noen timer i året, vil det bli et stort tiltak å komme igang med redigering av "gamle" opptak. Når det gjelder størrelsen på HC1 er det nok noe større enn standard kamera, men uansett ikke så stort som kameraene fra Hi8/ S-vhs-C tiden. Det er også bekreftet at Sony snart kommer med etterfølgeren til HC1 som heter HC3. Dette kameraet er fysisk mindre, og er et mer typisk point and shoot kamera. Bildekvaliteten vil jeg tro er den samme, og hvis du ikke legger vekt på manuell kontroll kan det jo være verdt å vente på. Tipper det blir billigere uansett. Noen lenker til HC1 (som du sikkert har sett allerede) http://www.camcorderinfo.com/content/Sony-HCR-HC1-Review.htm http://digitalproducer.com/articles/viewarticle.jsp?id=33546 http://www.slashcam.de/artikel/Test/Sony-HDR-HC1.html (tysk) http://dvspot.pricegrabber.com/rating_getp...1d947ddf14a3787 (brukererfaringer) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå