Gå til innhold

Sensory substitution; sjette sans!

Anbefalte innlegg

Hey alle sammen!

Vet ikke hvor stor interessen her er, men ta et søk på google etter "sensory substitution". Synes dette er veldig interessant og lurer på om noen har noe meninger rundt dette.

Et av de største problemene protesebrukere møter er at de ikke har noen følelse i protesen. Med sensory substitution ville man f.eks. plassert en trykkfølsom bryter i fingertuppen på protesen, som styrte en vibrator plassert et sted på brukerens hud (armen, ryggen, hvor som helst egentlig). Når noe trykker på fingertuppen kjenner protesebrukeren dette som vibrasjoner et sted på kroppen. Jo hardere trykket på protesens finger, jo mer intens vibrasjon.

Dette er et veeeldig enkelt eksempel og er ikke vanskelig å lage. Det jeg ikke forstår er hvorfor dette ikke bygges inn i hånd/arm-proteser og denslags! Ei amerikansk venninde av meg spurte meg om tips til et "science project" og virket veldig interessert i et prosjekt rundt dette med proteser og feedback gjennom hud. Skal bli moro å se hva hu får til.

En forsker ved navn Bach-y-Rita har drevet med forskning på dette feltet i mange, mange år og har blandt annet laget et system som kalles TvSS. Der bruker han et elektrodearray på tungen til å representere et bilde. Verken tunga eller huden kommer i nærheten av å ha samme informasjonabåndbredde som den optiske nerven, men enkelheten i å lage noe som dette får meg til å lure på hvorfor det ikke er utbredt i det heletatt... Jeg ville tro forskjellen mellom inget syn og 20x20 punks svart/hvitt er ganske voldsom.

Mange lurer sikkert på hvordan dette går ann, men Bach-y-Rita og hans team, og flere andre team har bevist at selv den voksne hjernen tilpasser seg. Selv hos brukere som er født blinde viser MRI-skanninger at visuell informasjon representert på huden eller på tunga aktiverer syns-senteret i hjernen.

Har testet ved å lage et 3x3 array med punkter jeg plasserer på tunga. Hvert punkt er koblet til en lysfølsom motstand og disse er plassert i et 3x3 arrray som tilsvarer det på tungen. Kan ikke påstå jeg kan se, men om jeg beveger et lys forran fotomotstandene kan jeg føle hvilken rettning lyset beveger seg, og det er med så få punkter! (har faktisk bare koblet opp 2x3 punkter så langt :p)

Dersom noen faktisk gidder å i det heletatt lese hele denne posten kan jeg godt se om jeg finner linker til noen av sidene jeg har lest på. Kan vel også ta et bilde eller to av det testgreiene mine om noen mot formodning skulle være interessert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fasinerende.... Spørsmålet er jo hvor mye klarer hjernen å tilpasse seg.

USA er jo så gla i å utstyre soldatene sine med HiTec utstyr, kunne hatt sensorer som registrerer bevegelse og sender info til slikt utstyr. Da kunne jo i teorien soldaten ha ett 360 graders "bevegelse syn" og i tillegg kunne bruke synet som normalt.

Hva utstyr har du brukt når du tester dette? Kan du legge opp noe tegninger og bilder?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...