tek Skrevet 23. februar 2006 Del Skrevet 23. februar 2006 Jeg driver og setter opp statiske ip-er til noen pc-er med forskjellig operativsystem. For å være sikker på at det ikke blir problemer med fildelingsprogrammene setter jeg opp statiske ip-er for disse. Bruker telenor som bare gir dynamiske ip-adresser. Spørsmålet er som følger, når jeg setter opp en statisk ip på en maskin gjelder det bare for den maskinen, eller gjelder den statiske ip-en for alle maskinene?? Sagt enkelt ,bør jeg sette opp statisk ip for hver enkelt pc eller blir det bare kluss?? På forhånd takk for eventuell hjelp. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 23. februar 2006 Del Skrevet 23. februar 2006 Det blir statisk ip kun for den maskinen du setter statisk ip. Det blir ikke bare kluss dersom du har orden på hvilke ip'er som er i bruk og hvilke nettverkssettings du har satt i routeren. Lenke til kommentar
tek Skrevet 23. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2006 takk for hjelpen Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 23. februar 2006 Del Skrevet 23. februar 2006 Det kan bli kluss dersom du setter opp en statisk ip som er i samme området som dhcp serveren deler ut. Hvis dhcp serveren deler ut mellom f.eks. 10.0.0.100 - 10.0.0.200, må du ikke sette en statisk ip som ligger innenfor det samme området. Lenke til kommentar
chrisege Skrevet 23. februar 2006 Del Skrevet 23. februar 2006 Det kan bli kluss dersom du setter opp en statisk ip som er i samme området som dhcp serveren deler ut. Hvis dhcp serveren deler ut mellom f.eks. 10.0.0.100 - 10.0.0.200, må du ikke sette en statisk ip som ligger innenfor det samme området. 5651399[/snapback] Dette er jeg litt uenig i, de fleste DHCP servere deler ikke ut IPer som er blitt satt statisk selv om disse ligger i DHCP-området. Lenke til kommentar
AndreM Skrevet 23. februar 2006 Del Skrevet 23. februar 2006 Tja, si ikke det. Jeg har og rett som det er funnet ut at DHCP deler ut IP adresser som er satt faste. (Og aldri lært )Dette gjelder forskjellig utstyr. Ville fulgt rådet om å ligge unna DHCP adressene, eventuelt ta IP adresser som ligger høyt oppe i denne rangen. Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 23. februar 2006 Del Skrevet 23. februar 2006 Man bør ligge unna IP-rangen til DHCP, men som oftest vil DHCP melde fra om feil i loggen der det står at adressen allerede er i bruk. Dette gjelder ihvertfall i Windows Server men vet ikke hvordan det fungerer med andre DHCP tjenere. Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 23. februar 2006 Del Skrevet 23. februar 2006 Det kan bli kluss dersom du setter opp en statisk ip som er i samme området som dhcp serveren deler ut. Hvis dhcp serveren deler ut mellom f.eks. 10.0.0.100 - 10.0.0.200, må du ikke sette en statisk ip som ligger innenfor det samme området. 5651399[/snapback] Dette er jeg litt uenig i, de fleste DHCP servere deler ikke ut IPer som er blitt satt statisk selv om disse ligger i DHCP-området. 5651453[/snapback] Det stemmer sikkert, men som du sier selv. 'De fleste...'. M.a.o. ikke alle gjør det. Og for å være på den sikre siden, er det like greit å ligge unna dhcp adressene. Det er jo ikke noe problem å legge seg utenfor disse adressene, spesiellt ikke når man selv har kontroll både over dhcp- og statiske adresser. Ørjan... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå