Gå til innhold

Ta bilder på konsert...


Anbefalte innlegg

Supert! Nikkor 50mm f/1.8 er jo et prisgunstig objektiv som jeg allerede har vurdert for innendørsportretter, nettopp på grunn av lysstyrken. Da er det vel ikke mye å lure på... ;)

 

Sigma 70-200 f/2.8 er jo et betydelig dyrere objektiv, og uaktuelt på grunn av pris. Er det eventuelt noen zoom-objektiver som dekker 55-200mm og har en god nok lysstyrke til under 3000kr som evt er å anbefale til konsertfoto? Hva med Sigma 28-200mm F3,8-5,6 DG? Er det lyssterkt nok? Det er jo også oppe på blendertall 5,6 ved full zoom...

(Snakker egentlig i tillegg til ovennevnte 50mm-objektiv, som vel står øverst på lista akkurat nå.)

Endret av Sarge
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sigma 70-200 f/2.8 er jo et betydelig dyrere objektiv, og uaktuelt på grunn av pris.  Er det eventuelt noen zoom-objektiver som dekker 55-200mm og har en god nok lysstyrke til under 3000kr som evt er å anbefale til konsertfoto? Snakker egentlig i tillegg til ovennevnte 50mm-objektiv, som vel står øverst på lista akkurat nå.

5853253[/snapback]

Ett objektiv som dekker 55-200 og samtidig er lyssterkt til under 3000 kroner

 

Det finnes ikke.

Lenke til kommentar
Sigma 70-200 f/2.8 er jo et betydelig dyrere objektiv, og uaktuelt på grunn av pris.  Er det eventuelt noen zoom-objektiver som dekker 55-200mm og har en god nok lysstyrke til under 3000kr som evt er å anbefale til konsertfoto? Hva med Sigma 28-200mm F3,8-5,6 DG?  Er det lyssterkt nok? Det er jo også oppe på blendertall 5,6 ved full zoom...

5853253[/snapback]

Det dukker nå og da opp brukte eldre versjoner av Nikons 80-200mm f/2.8 til en del lavere pris, men det er jo fortsatt snakk om en del penger.

 

Men om du har tenkt på konsertfoto er et vanlig zoomobjektiv på 200mm og f/5.6 av ingen nytte, med mindre du har tenkt å sette opp stativ. Når brennvidden går opp går også kravet om kortere lukkertider (og god teknikk) for å kunne ta skarpe bilder håndholdt. Og det skal være noe til flombelysning før du kan nærme deg ~1/200s på f/5.6.

Endret av CWalken
Lenke til kommentar

Skjønner jo at Sigma 28-200mm F3,8-5,6 DG ikke er lyssterkt nok ved full zoom. Men ut fra de bildene jeg tok i helgen, så tror jeg ikke jeg vil få bruk for hele zoomområdet ved konsertfotografering.

 

Dette blir et nybegynnerspørsmål, men det får våge seg:

Når en zoom er oppgitt som over, er da blendertallene lineært fordelt over zoom-området, altså slik at 28mm gir F3.8, 50mm gir ca F4.0, 100mm gir ca F4.6, 150mm gir ca F5.0 og 200mm gir F5.6?

 

Poenget mitt er at ved konsertfoto vil jeg stort sett ha behov for zoomområdet 50-100mm, og da vil jo tross alt F4.0 - F4.6 være en del bedre enn F5.6? Eller er denne forskjellen så liten at den ikke er merkbar, og slik at man faktisk bør ha en linse som kommer ned mot F2.8?

 

En helt annen sak:

Når man fotograferer konserter med lysshow, så varierer jo lyssettingen enormt. Hva slags innstillinger gjør dere? Kjører dere full auto på blender/lukkertid, låser dere evt kun blender eller lukkertid eller kjører dere helt manuelle innstillinger (altså manuell lukkertid og blender)?

Hvis dere kjører noe annet enn helt manuelt: Bruker dere noen form for eksponeringskompensasjon? Jeg kjørte i P-modus, og lot kameraet styre lukkertid og blender, men justerte opp eksponeringskompensasjonen noe, siden histogrammer av de første bildene indikerte at de var litt mørke. Ser jo nå av de flotte bildene som er presentert av dere med mer erfaring at det faktisk kan kle bildet at man ikke presser fram alle detaljene i motivet og lar høylyset fra lyskasterne gjøre jobben.

Endret av Sarge
Lenke til kommentar

Om du trenger å kompensere, forteller bildet og histogram deg på stedet. Det finnes ingen effektive tommelfingerregler på det, og slikt varierer jo fra merke til merke også.

Jeg har tatt så og si alle mine konsertbilder med Nikon FM, så de er naturlig nok tatt helt manuellt. Ville nok valgt det med automatiske kamerahus også. Om bildet skulle bli litt undereksponert er det ingen fare. Det er verre hvis kamera plutselig velger en lukkertid som er under det du klarer å holde rolig. Lysforholdene skifte som nevnt hele tiden, og da synes jeg det er greiere å bruke manuell lukker i alle fall. Uansett er det god trening å jobbe helt manuellt i en periode. Jeg bruker fortsatt helt manuellt fra tid til annen, spesiellt under vanskelige lysforhold.

Lenke til kommentar

En helt annen sak:

Når man fotograferer konserter med lysshow, så varierer jo lyssettingen enormt.  Hva slags innstillinger gjør dere? Kjører dere full auto på blender/lukkertid, låser dere evt kun blender eller lukkertid eller kjører dere helt manuelle innstillinger (altså manuell lukkertid og blender)? 

Hvis dere kjører noe annet enn helt manuelt: Bruker dere noen form for eksponeringskompensasjon?  Jeg kjørte i P-modus, og lot kameraet styre lukkertid og blender, men justerte opp eksponeringskompensasjonen noe, siden histogrammer av de første bildene indikerte at de var litt mørke. Ser jo nå av de flotte bildene som er presentert av dere med mer erfaring at det faktisk kan kle bildet at man ikke presser fram alle detaljene i motivet og lar høylyset fra lyskasterne gjøre jobben.

5858780[/snapback]

 

Kjører alltid lukkerprioritet med -0.7 til -1.5 i kompensasjon hvis det er en typisk mørk scene. Bruker lukkerprioritet for å ha kontroll på frysing av bevegelsene.

Lenke til kommentar

Takk for raske og innsiktsfulle svar! Jeg har fått flotte innspill for å forbedre bildene mine på neste konsert. Håper på en fin stigning i bildekvaliteten, og kommer sikkert med flere spørsmål i denne tråden når jeg oppdager nye svakheter i resultatene mine. ;)

 

Fint at dere med mye erfaring tar dere tid til oss som er lenger nede på erfaringsstigen. :D

Endret av Sarge
Lenke til kommentar

Dette blir et nybegynnerspørsmål, men det får våge seg:

Når en zoom er oppgitt som over, er da blendertallene lineært fordelt over zoom-området, altså slik at 28mm gir F3.8,  50mm gir ca F4.0, 100mm gir ca F4.6, 150mm gir ca F5.0 og 200mm gir F5.6?

 

 

En helt annen sak:

Når man fotograferer konserter med lysshow, så varierer jo lyssettingen enormt.  Hva slags innstillinger gjør dere? Kjører dere full auto på blender/lukkertid, låser dere evt kun blender eller lukkertid eller kjører dere helt manuelle innstillinger (altså manuell lukkertid og blender)? 

5858780[/snapback]

For å ta det første først. Dette varierer fra zoom til zoom, noen er lineære, mens andre ikke. Ditt objektiv kjenner jeg ikke. Hvis ikke noen andre svarer vil jeg råde deg til å teste det ut. Det er jo bare å ta noen testeksponeringer, og så se på exif data, så har du svaret.

 

Eksponering i konsertlys er en kunst. For det første har hudtonene en tendens til å bli utbrent, i tillegg byr ofte hvitballansen på problemer. Dette tilsier etter mitt syn bruk av raw format.

 

Mange opplever og problemer når scenelyset er rødt. Her er mitt råd rett og slett å vente på at lyset forandrer seg.

 

Det finnes mange måter å måle scenelys på. Lysmåleren er ulikt kalibrert på ulike kameraer, i tillegg handler det om smak og behag. De fleste foretrekker å bruke spotmåling, og rette kamera mot ansiktet når det måles for å sikre hudtonene. Så låser man eksponeringen, og komponerer bildet. Til tross for dette må man ofte kompensere. Men da har du i hvertfall et bedre utgangspunkt å kompensere ut fra.

 

Til slutt har jeg lyst til å si at konsertfotografering selv om det er vanskelig, er utrolig artig. Selv har jeg fortsatt masse å lære.

Lenke til kommentar

Takk for rådene, fototim. Jeg har ikke linsen, men forsøker å finne det umulige kompromisset mellom pris og kvalitet på objektiv når man skal supplere det man har.

 

Akkurat nå er det ganske sikkert at det blir en Nikkor 50mm f/1.8 for de mest lyskrevende bildene. Etter hva jeg skjønner er dette et objektiv med ypperlig pris/ytelse.

 

Men så skulle jeg gjerne hatt en zoom som går fra 50-200mm også, og det er her den store utfordringen ligger, for her betaler man dyrt for lysstyrken... Sigma 28-200mm F3,8-5,6 DG er aktuelt, men jeg er fortsatt ikke sikker, og det er derfor jeg forsøker å finne ut hvordan det yter til ulike formål, i dette tilfellet i 50-100mm området for konsertfoto (fra 100-200mm vil det nok mest bli brukt utendørs i godt lys, så her er ikke lysstyrken kritisk).

Endret av Sarge
Lenke til kommentar
Akkurat nå er det ganske sikkert at det blir en Nikkor 50mm f/1.8 for de mest lyskrevende bildene.  Etter hva jeg skjønner er dette et objektiv med ypperlig pris/ytelse.

 

Men så skulle jeg gjerne hatt en zoom som går fra 50-200mm også, og det er her den store utfordringen ligger, for her betaler man dyrt for lysstyrken... Sigma 28-200mm F3,8-5,6 DG er aktuelt, men jeg er fortsatt ikke sikker, og det er derfor jeg forsøker å finne ut hvordan det yter til ulike formål, i dette tilfellet i 50-100mm området for konsertfoto (fra 100-200mm vil det nok mest bli brukt utendørs i godt lys, så her er ikke lysstyrken kritisk).

5862186[/snapback]

Nikkor objektivet får god omtale, or lyssterk normal er godt egnet til konsertfoto.

Når det gjeldet langzoom så får både Sigma og Tamron sine blandet omtale. Og jeg har enda tilgode å høre noen rose disse for egenskapene på de lengste brennviddene. Jeg går ut fra at du har kitlisne. I så fall får du nok mest for pengene om du finner noe i området 50-200 eller deromkring. Nikon selv har en 70-300 til ca 3500. Men forvent ikke å få særlig nytte av blender 4 ved konsertfoto uten blitz.

Du finner forøvrig masse brukererfaring på www.photographyreview.com/. Bruker du huet når du leser finner du mye verdifull informasjon der. Hver anmeldelse slutter med "Similar used products". Jeg legger størst vekt på de med litt bredde i erfaringene. Gjerne folk som ikke er opphengt i et bestemt merke.

Lenke til kommentar

Men.. sier dere at det er nesten umulig å ta ok konsertbilder med kit-linsen til f.eks. 350D? EF-S 18-55mm f/3.5-5.6.

Har tenkt å prøve lykken i morgen med det objektivet :hmm:

 

Legger med link til et par bilder her som jeg syns er veldig flott og som er tatt med forholdsvis høy (eller var det lav? som å huske hva som er høyre og venstre for meg det der) blender.

http://www.deviantart.com/view/20819566/

http://www.deviantart.com/view/21578958/

Lenke til kommentar
Men.. sier dere at det er nesten umulig å ta ok konsertbilder med kit-linsen til f.eks. 350D? EF-S 18-55mm f/3.5-5.6.

Har tenkt å prøve lykken i morgen med det objektivet  :hmm:

 

Legger med link til et par bilder her som jeg syns er veldig flott og som er tatt med forholdsvis høy (eller var det lav? som å huske hva som er høyre og venstre for meg det der) blender.

http://www.deviantart.com/view/20819566/

http://www.deviantart.com/view/21578958/

5880842[/snapback]

Nei, det er ikke umulig, spesielt ikke på store konserter med skikkelig scenelys. Men husk at du trenger 4 ganger så lang lukkertid på f/5.6 som på f/2.8 (og 8 ganger lengre enn en billig 50mm på f/2), noe som som regel ikke er praktisk gjennomførbart. Problemet blir enda mer utpreget når brennvidden blir lengre og man trenger enda kortere lukkertid for å fortsatt kunne ta håndholdte bilder.

Endret av CWalken
Lenke til kommentar

Har forsøkt med tilsvarende Nikon D50-kit, og oppdaget at det var vanskelig å fange bevegelsene. Min anbefaling, basert på egen feiling:

* Gå for ISO på minst 800, korning er ikke SÅ farlig, og kan ofte fjernes

* Bruk lukkertidsprioritering (1/60 sekund eller kjappere), uskarpe bilder er det bare å kaste. Faren er selvfølgelig for lite lys, så her må man utnytte det lyset som er. Bilder som er litt underesponerte må man kanskje leve med.

* Gå nær scenen, fang personene og ansiktsutrykkene.

* Utnytt scenelyset. Tenk på det som små soler. Du ønsker ikke lyset rett i kameralinsa. Du bør utnytte lyset som faller på musikerne, selv om det kan være vanskelig å forutsi.

* Du kommer sannsynligvis til å ta de fleste bildene på 50-55mm, så pass på å ha en stabil stilling når du tar bildene.

Endret av Sarge
Lenke til kommentar
Legger med link til et par bilder her som jeg syns er veldig flott og som er tatt med forholdsvis høy (eller var det lav? som å huske hva som er høyre og venstre for meg det der) blender.

Når det gjelder blender, tror jeg at jeg ville utelatt både "høy" og "lav" blender. I stedet kan du bruke uttrykkene "stor" og "liten" blenderåpning, som er lettere å forstå.

De bildene du henviser til er tatt med f/9.0 (forholdsvis liten blender) og f/5.0 (verken stor eller liten, egentlig).

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
* Bruk lukkertidsprioritering (1/60 sekund eller kjappere), uskarpe bilder er det bare å kaste. Faren er selvfølgelig for lite lys, så her må man utnytte det lyset som er. Bilder som er litt underesponerte må man kanskje leve med.

5881104[/snapback]

 

Jeg har god erfaring med å bruke blenderprioritet. Legger blenderen rundt 1,8-2,8, sikter og følger med på lukkertiden. Så fort den spretter over 1/60 fyrer jeg løs. Gjør den aldri det øker jeg ISO og prøver på nytt. Ellers kan det være gull å støtte kameraet til gjerder o.l. Alt som kan hjelpe til å stabilisere.

 

PS! På små konserter kan det faktisk være mulig å "be om litt lys" fra teknikeren dersom det virker håpløst å få brukbare bilder :)

Endret av larskt
Lenke til kommentar

Det er fullt mulig å ta skarpe bilder, selv på frihånd med 1/15 sek f4.0 ISO 800, og en canon 70/200/f4 og 20D.

Veldig ofte får du tillatelse til å bruke blitz på de tre første låtene. Har du fått lov til å ta, så er det din eksklusive rett til å bruke dem.

Jeg spør alltid artist eller manager først og får i 98% at det er OK (De vil jo gjerne ha så mye publisitet som mulig, så sant bildene ikke er manipulert eller settes i feil sammenheng).

 

Sjekk nettsiden min: http://jkklstudio.com/01photo/index.html Siste nytt / Maria mena

 

Se også på andre konsertbilder jeg har tatt (med og uten blitz) (Pictures galleri øverst på siden)

 

TIPS:

Pass på å ta bilde når artisten er "rolig"

Fokuser på en fast gjenstand (front på mikrofonen)

Bruk gjerne RAW-format (da har du litt ekstra å gå på)

Kan du bruke en støtte (gjerde, bord, stativ - bare ikke "bass"-kassa til bandet)

post-74407-1146816412_thumb.jpg

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Huff.. testet canon's 50mm f/1.8 denne uken og syns den var grusom å bruke til konsert. Syns den bruker veldig lang tid på å fokusere og den var håpløst med brennvidde på 50mm når jeg var så nært scenen. Benyttet det "gode gamle" kitobjektivet resten av konserten og ble da forholdsvis fornøyd med resultatet på noen bilder. Skulle selvsagt hatt ett mer lysstrekt objektiv.

Har dere noen tips? Lyssterkt, gjerne 2.8, og med zoom fra ca 20mm og utover.

 

Og angående teknikk.. har alltid brukt helt manuelle instillinger, og tatt det litt på "feelingen". Syns dere det fungere bedre med f.eks. spotmåling for å sikre god eksponering? Virker litt tidkrevende egentlig, for man har ofte ikke mer enn 3 sanger på seg om man er i pit'n..

Endret av elisabeta
Lenke til kommentar

Kan ikke svare for Canon, men av mine objektiver til Nikon D50, som nå omfatter kit-objektivet med 18-55mm brennvidde, Tamron 18-200mm og et 50mm f1.8 fastobjektiv, så er 50mm-objektivet det klart kjappeste på autofokus. Jeg er faktisk litt imponert over den raske autofokusen med dette objektivet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...