Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Test av Sony Ericsson W550i

Betenkt

Anbefalte innlegg

Jeg fikk for snart en uke siden Sony Ericsson W550i (Spaceworld med Djuice Magnum til 1498 kr). Jeg tenkte jeg skulle age denne lille testen for å vise/fortelle (forhåpenligvis, vis noen av dere skjønner no av denne litt klønete skrevede testen) mulige kjøper hvordan telefonen er...den første uka. Bilder kommer...

Testen er satt opp etter ting man gjør når man får den. Jeg har tatt for meg disse tingene i testen: Batteri, oppstart og standarfunksjoner - Konfigurasjon og utsenede - W550i som underholdningsmobil - Til slutt karakteren!

Batteri, oppstart og standard funkskjoner

Aller først måtte jeg jo lade den. Første lading ble jeg anbefalt 16 timer (uten bruk). Lada derfor fra kvelden jeg fikk den til dagen etter, når jeg kom hjem fra skolen. Å sette den på lading er akkurat som på vanelige telefoner. Etter denne første ladingen tar det som oftest bare 1-2 timer å fullade fra 20-30% batteri.

Oppstarten gikk greit. Trykke å holde inne knappen oppå mobilen. Et par sekunder med hvit skjerm, dirring og litt "skurring" på skjermen og Sony Ericsson's logo kommer opp på skjermen. Så får du to valg. Start telefon og Bare musikk. Bare musikk er den som en MP3 spiller der alle andre funskjoner er forduftet samt alle signaler slik at du kan eks. bruke den på fly (se siste del: W550i som underholdningsmobil) mens Start telefon starter selve telefonen. Skrive inn PIN (kan skru dette av under instillinger) og "start melodien" starter.

Alt dette tar kun 20-20 sekunder, så oppstart er en grei sak! Får MYE pluss for den lekre "flysikker"-modusen.

ALLE første jeg måtte gjøre var å sende melding til venner og bekjente om at jeg hadde fått ny mobil, samt ringe litt med den medfølgende handsfree'n, ordne kontaktene, kalenderen og noen andre småting.

Mobilen er som alle Sony Ericsson (SE) mobiler på disse punktene. Kontakter var inne på et blunk, legge til ord i ordlista (T9) gikk på sekundet. Handsfree'n fungerte som bare det. Når det ringer og du eks. hører på musikk blir musikken bort og ringelyd går på mobilen. Klar og god lyd på øret og for den du snakker med! Alle standarfunskjoner er supre, for å si det rett ut.

Konfigurasjon og utsenede

Alle først må jeg si at når du kommer på deksler (StyleUp Cover) er denne mobilen SUPER. Tre standard deksler. Et er på og et medfølger (orange/rødt og hvit). På nettsiden www.styleupcover.com kan du designe egene deksler og bestille.

Telefonen har standard menyer slik som alle SE-mobiler. Den har to motiver med standar mens to har litt mer animert hovedmeny. VELDIG kule disse, men de kan bli en tanke trege.

Å endre instillinger er den enkleste sak i verden (som det vaneligvis er på mobiler). Velg Lyder for å endre meldingslyd og ringetone osv. og skjerm om du skal fikse utsenede på skjermen. Alt er altså svært enkelt. Fint er det at du har en konfigurasjonsveiviser med tips som du kan bruke når du vil (kommer opp spørsmål om du vil kjøre den når du starter telefonen første gang).

W550i som underholdningsmobil

Mobilen er først og fremst laget til å spille på og til å høre på musikk på. Med 256 Mb innebygget minne (ikke utvidbart), rundt 50-100 Mb går til bilder, lyder, spill osv. så får du ca. plass til 100 sanger, noe som er nok til noen dager ferie, men du bør nok ha med deg MP3-spilleren din vis du skal på en lengere tur uten strøm slik at du kan få lada telefonen for en dag med mye MP3, SMS, MMS og ringing går batteriet ut. Medfølgende ørepropper gir god lyd er EKSTREMT gode å ha i øret (ikke vis du har mye ørevoks). Ingen andre kan høre at du hører på musikk selv på maks volum.

Spilling er det bare en ting å si om: KJEMPE GØY! De tre medfølgende spillene er det bare å kose seg med. Du holder telefonen sidelengs slik at det ligner mest på en Game Boy Advance enn en mobiltelefon.

Kameraet er på 1,2 pixler og gir gode bilder i godt lys. Er kameralys som fungerer på korte avstander. Mange fine instillinger. Om det hadde vert på 2 pixler og bedre blitz hadde det vert et fullverdig kamera.

Konklusjon

Dette er en super telefon. Trekker ned på lite minne og at det skulle vert bedre blitz/kameralys på kameraet men ellers: SUPER. Passer kanskje best for de som vil ha en telefon som man kan bruke til underholdning, planlegger, ja det meste...

STYR UNNA om du vil ha en SUPER MP3-telefon for da er ikke telefonen for deg pga. litt lite minne.

Terningkast: 5

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mobilen er først og fremst laget til å spille på og til å høre på musikk på. Med 256 Mb innebygget minne (ikke utvidbart), rundt 50-100 Mb går til bilder, lyder, spill osv. så får du ca. plass til 100 sanger, noe som er nok til noen dager ferie

5649470[/snapback]

Om du bruker 100 MB til spill, bilder osv. har man 156 MB minne igjen å benytte! 156 MB holder IKKE til 100 MP3-sanger!! 156 MB holder til MAKS 30 MP3 låter...

Lenke til kommentar
Mobilen er først og fremst laget til å spille på og til å høre på musikk på. Med 256 Mb innebygget minne (ikke utvidbart), rundt 50-100 Mb går til bilder, lyder, spill osv. så får du ca. plass til 100 sanger, noe som er nok til noen dager ferie

5649470[/snapback]

Om du bruker 100 MB til spill, bilder osv. har man 156 MB minne igjen å benytte! 156 MB holder IKKE til 100 MP3-sanger!! 156 MB holder til MAKS 30 MP3 låter...

5656944[/snapback]

Ja, men vaneligvis så bruker ikke folk "all" plassen på mobben til spill. Da har du kanskje mobilen mest for spill?

Jeg får 100 sanger inn i alle fall!

Lenke til kommentar

Okei, du har mye skrivefeil i testen din.

Men uansett, telefonen. Jeg fikk testa den idag, min søster har kjøpt seg en.

Jeg er mildt sagt skuffa. Skjermen er fordragelig liten, på en så "stor" telefon ?

Den ser plastikk fantastikk ut, den er værre enn Pamela Anderson.

Menyene er treige, jeg fatter ikke hvorfor de skal ha sånn barne animasjoner, telefon blir jo ikke bedre av det.

Kameraet kunne de ha spart seg for, siden det mangler både blitz og kamera linse, så er det så klart Europris kvalitet.

Ironien til "walkman mobilen" er at den bare har 250mb minne, der får du ikke engang plass til 100mp3 filer med grei kvalitet, kanskje 60-70 ?

Høytalerne er vel det eneste positive jeg fant med mobilen, de spiller høyt og holder en grei kvalitet (Til mobil å være)

Vridefunksjonen er for stiv, og virker ellers dårlig gjennomført. Den funka mye bedre på min gamle telefon (s700i)

Vi er en linux familie, du kan tenke deg hvor mye trøbbel jeg fikk da hun skulle overføre filer fra linux til mobilen. Jeg klarte det ikke engang. Kanskje noen har litt peiling på dette ?

Så min konklusjon er.

Byggekvalitet : SKuffa

Design : Skuffa

Ytelse : Skuffa

Kamera : Skuffa

Brukervennlighet : SE er alltid greie her, men fik ikke den til å funke på linux, så skuffa.

Minne : SKUFFA

Lyd : Grei Nokk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...