bbedvard Skrevet 22. februar 2006 Del Skrevet 22. februar 2006 (endret) Har et problem etter at jeg skulle bytte kort og prosessor i min eldre maskin. Kjøpte et brukt kort og prosessor å satt det in i min eldre maskin med XP + div oppdateringer. Det som skjer er det at det nye kortet m/prosessor ikke vil godta den windows XP'n som er på HD'n min. Den bare restarter gang på gang uten å komme noe videre. Kan ikke forstå annet en at det er XP'n som ikke aksepterer det nye kortet. Er det noen som kan komme med et godt forslag så jeg slipper å starte installeringa på nytt med XP og det det medfører av jobb og problemer. Endret 22. februar 2006 av bbedvard Lenke til kommentar
Pengu Skrevet 22. februar 2006 Del Skrevet 22. februar 2006 Hvis du bytter hovedkort er det antakelig ikke noen vei utenom å reinstallere Windows. Lenke til kommentar
bbedvard Skrevet 22. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2006 Det kan umulig være riktig at man må installere XP på nytt bare fordi at man velger å skifte hovedkort og prosessor. Lenke til kommentar
rulleguru Skrevet 22. februar 2006 Del Skrevet 22. februar 2006 Det kan umulig være riktig at man må installere XP på nytt bare fordi at man velger å skifte hovedkort og prosessor. 5649560[/snapback] Joda, det er riktig det, bytter du hovedkort med nytt chipset må man i nesten alle tilfeller reinstallere windows. Lenke til kommentar
Ulkesh Skrevet 22. februar 2006 Del Skrevet 22. februar 2006 (endret) Windows er avhengig av drivere for å fungere. Disse driverne er linket opp mot hovedkortet ditt, bytter du det, så vet ikke Windows hva som er hva lenger. Dersom Windows i det hele starter etter byttet, er du heldig. Det kan funke, og jeg har gjort dette selv to ganger, men regn med at ting mest sannsynlig ikke vil fungere 100 % stabilt. Ser nå at du allerede har byttet uten hell, så her må det nok reinstall til. Dersom du kan starte i Sikkerhetsmodus, har du kanskje en sjanse til å legge inn de nye driverne. Endret 22. februar 2006 av Ulkesh Lenke til kommentar
Arntsen Skrevet 22. februar 2006 Del Skrevet 22. februar 2006 (endret) vil tro feilen ligger i hovekortet. Ofte når en pc restarter er det feil i master/slave innstillingene... Det hadde iallefall jeg et problem med. Men skal faktisk ikke ha NOE å si at du bytter hovedkort, annet enn at windows finner en haug med nye ting når den starter Edit: ikke for min del iallefall Endret 22. februar 2006 av Arntsen Lenke til kommentar
bbedvard Skrevet 22. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2006 Er ikke mulig at det er master/slave problem. Har bare satt inn den samme HD'n og CD'n Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 22. februar 2006 Del Skrevet 22. februar 2006 hvis du har den gamle pc'n enda, så gjør følgene. sett hd'n i det gamle kortet -> avinstaler alt av drivere -> putt hd'n på det nye kortet , bør funke Lenke til kommentar
9hdoksaet4 Skrevet 22. februar 2006 Del Skrevet 22. februar 2006 Jeg ville sjekket master/slave-oppsettet først, men tviler på at det er det. Jeg skiftet selv hovedkort før jul og opplevde restart nesten med en gang jeg slo på maskinen. Kom til Win XP-skjermen, så restartet den. Var egentlig forberedt på å reinnstallere Windows, så det var det jeg gjorde. Kan nevne at jeg skiftet hovedkort en gang, uten å reinnstallere Windows, og alt fungerte. Men det ble så mye problemer til slutt at jeg til slutt innstallerte det på nytt likevel. Lenke til kommentar
YokiShoki Skrevet 22. februar 2006 Del Skrevet 22. februar 2006 Start opp i sikkerhetsmodus og fjern chipset driverene. Lenke til kommentar
bbedvard Skrevet 22. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2006 Får ikke startet maskinen i sikkermodus Start opp i sikkerhetsmodus og fjern chipset driverene. 5649816[/snapback] Lenke til kommentar
ArneJ. Skrevet 22. februar 2006 Del Skrevet 22. februar 2006 Du må i veldig mange tilfeller installere windass på nytt når du bytter hk. Som en annen over sa er det fordi windows prøver å bruke drivere til komponenter som ikke finns lenger. Det du kan gjøre som bruker å fungere er å pakke i windows plata og velge installer, men i stedet for å bruke valget formater og installer på nytt så er det et valg som gjøre at du kan reparere windows. Da legger den over de orginale windows native driverne. Så kommer du inn i windows og pcen finner alt på nytt. Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 22. februar 2006 Del Skrevet 22. februar 2006 hm... når man startet innstallen av win, så laster den masse drivere og lignende før den begynner med kopieringen (helt i starten), da trodde jeg installen lagde en HAL (hardware acceleration layer) som den innstallerte driverene i forhold til... når du da bytter så vesentlige ting som HK og CPU, skulle det egentlig vært en annen HAL på dette nye oppsettet, men det gamle ligger der enda... jeg vet ikke noe om dette er riktig, bare en teori... Lenke til kommentar
bbedvard Skrevet 22. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2006 Hvordan kommer man til chipset driverene når jeg lar den stå i den gamle maskinen ?? Lenke til kommentar
bbedvard Skrevet 22. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2006 Ingen dårlig teori, men går det ikke å slette eller endre den (HAL'en) tro? hm...når man startet innstallen av win, så laster den masse drivere og lignende før den begynner med kopieringen (helt i starten), da trodde jeg installen lagde en HAL (hardware acceleration layer) som den innstallerte driverene i forhold til... når du da bytter så vesentlige ting som HK og CPU, skulle det egentlig vært en annen HAL på dette nye oppsettet, men det gamle ligger der enda... jeg vet ikke noe om dette er riktig, bare en teori... 5649858[/snapback] Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 22. februar 2006 Del Skrevet 22. februar 2006 (endret) hakke peil.... men hvis du høyreklikker min datamaskin, trykk på behandle (eng: manage), så på Enhetsbehandler (eng: device manager). så kommer det opp en liste med alle komponenter i maskinen. der er det en som er interresang: Datamaskin (eng: Computer, for den som måtte lure) trykk på pluss'en på den, og dobbeltklikk på ACPI Multiprossessor PC (det står det i hvertfall på min (mulitprossessor pga hypertread på min P4) da kommer det opp en rute, gå på detaljer-fanen (eng: details ) under menyen Device Instance Id (bare engelsk denne gangen), står det: ROOT\ACPI_HAL\0000 så kommer det store spørsmålet! er dette HAL? Kan man endre den? edit: dette er vel en driver, det går i hvertfall ann å oppdatere den (det trengtes ikke med min, den var jo tross alt laget 1 juli 2001... Endret 22. februar 2006 av jalejale Lenke til kommentar
Pengu Skrevet 22. februar 2006 Del Skrevet 22. februar 2006 (endret) hm...når man startet innstallen av win, så laster den masse drivere og lignende før den begynner med kopieringen (helt i starten), da trodde jeg installen lagde en HAL (hardware acceleration layer) som den innstallerte driverene i forhold til... når du da bytter så vesentlige ting som HK og CPU, skulle det egentlig vært en annen HAL på dette nye oppsettet, men det gamle ligger der enda... jeg vet ikke noe om dette er riktig, bare en teori... 5649858[/snapback] HAL = Hardware Abstraction Layer (ikke Accelleration). HAL er grensesnittet mellom hardware og software. Endret 22. februar 2006 av Pengu Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 23. februar 2006 Del Skrevet 23. februar 2006 hehe... sånn det var ja... men det var nesten riktig da... Lenke til kommentar
bbedvard Skrevet 23. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2006 Ser vidre på det problemet i kvel, kansje det løser seg ved å rename den fila hehe... sånn det var ja... men det var nesten riktig da... 5653678[/snapback] Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 23. februar 2006 Del Skrevet 23. februar 2006 jeg velger å være pessimistisk med dette problemet... det er jo en annen "grunn" til at du ikke kan ha samme HK... for hvis du har en ferdig PC fra forhandler, der du kjøpte med win, så er denne win-linsensen BARE til den ene pc'en, og når du da bytter HK og CPU, så gjelder ikke lisensen lenger... eller? hvor går egentlig grensen på ny maskin? hvor mye skal byttes ut før den er ny? det var jo nylig en artikkel om dette på programmer.no eller et annet sted... husker ikke Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå