Gå til innhold

Beste feilsøkings og reparasjonsprogram?


Anbefalte innlegg

Hvilket program er mest omfattende og grundigst for å fikse diverse feil med harddisker? Har ofte trøbbel med at harddisker svikter, og på grunn av mangel på god hjelp og rett programvare ender jeg ofte opp med dyre og tungvindte løsninger som koster penger og tapt data.

 

Hvilke program er gode i slike tilfeller til å feilsøke disken og fikse feilene?

 

Jeg har prøvd Ultimate Boot CD, men savner flere... Hvilke anbefales?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bør vel først og fremst fokusere på hvorfor du får disk crash.

 

Enkleste måte å forhidre slikt er å kun lage/benytte primary basic partisjoner og droppe all bruk av extended (forutsatt at man snakker windows da..) ,i tillegg holde seg langt borte fra dynamic disks .

Dette og kvalitetskabler uten bøyer/viklinger/snurrer og lave temperaturer

burde spare deg for slikt.

 

Ellers er getdataback-FAT eller getdataback-NTFS noe av det beste du kan bruke

ved data gjennoppretting.

www.runtime.org

 

Det er bedre data integritet og automatiske "recovery" funksjoner innebygd i ntfs

og ntfs i seg selv kan redde deg fra data tap ved f.eks bad cluster remapping osv.

Lenke til kommentar

Joda, i mitt tilfelle er det SATA... Dynamisk og extended partisjoner holder jeg meg langt unna, bare tull med slikt (min erfaring i hvert fall). Tenkte mer når harddisken holder på å ta kvelden, et litt for kjent fenomen med WD disker dessverre... Tenkte på i tilfeller hvor f.eks. MBR eller lignende er problemet hvor man faktisk kan redde/fikse disken. Men ellers enig i deg med GetDataBack, absolutt verdt hver krone!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Ellers er getdataback-FAT eller getdataback-NTFS noe av det beste du kan bruke

ved data gjennoppretting.

www.runtime.org

Har fått en problemdisk her, opprinnelig FAT32. Den hadde visstnok 2-3 virus + noen bad clusters og ble formatert ved en feil. Verste er at den inneholder flere års arbeid med nesten bare seriøst lokalhistorisk materiale.

 

Tror du at dette med bad clusters og virus vil ha stor betydning for et eventuelt vellykket resultat?

Lenke til kommentar

Det kan ha betydning. Er en datafil skadet av virus gir det helt klart problemer å gjenvinne filen i sin opprinnelige form. Bad Cluster gir problemer med de datafiler som ligger på de skadete/svake delene av harddisken. Har du virkelig flere års arbeid med lokalhistoriske data uten noen form for backup?

Lenke til kommentar
Har du virkelig flere års arbeid med lokalhistoriske data uten noen form for backup?

Nei heldigvis, og det kunne ikke falle meg inn.

 

Eier av hdd'en er forsåvidt en lokalhistorisk begivenhet i seg selv, som så mange andre ;) Han trykket enter-tasten tilstrekkelig mange ganger i oppstarten og kom tilslutt opp i windows hver gang, derfor mente han alt var iorden... Men det gjør jo ikke saken mindre viktig og prøve å rette opp.

 

Har i mellomtid fått svar fra Runtime.org - De skriver at virus og bad clusters bare sinker prosessen litt, men har ingen større betydning, Quote: >It will slow down the recovery a little<

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...