Gå til innhold

Nintendo DS til jente på 6.

Theo343

Anbefalte innlegg

Hun ønsker seg Nintendogs og rosa konsoll som selges til rundt 1400,- som en pakkeløsning.

Men er disse konsollene så dyre, og er de verdt prisen? Man får jo PSP bundlet med et spill til 1900,-. Er DS2 rundt hjørnet? Vil den være bakoverkompatibel med Nintendogs?

Greit å vite om man heller burde gjøre noe annet.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

DS Lite kommer i mars i japan, og kan importeres derfra, den spiller akkurat de samme spillene men ser mye bedre ut, samt at den har fått bedre skjerm.

Å kjøpe PSP til en jente på 6 er kanskje det dummeste du kan gjøre. Spillutvalg og bredde på DS er mye bedre.

Du kan jo prøve vise henne denne listen med spillcover, og spørre om det er noe som ser morsomt ut.

PSP-Spill

Endret av rulleguru
Lenke til kommentar

Vel, PSP er ihvertfall subsidiert fra sony sin side, de har ingen profitt på å selge den, for å så tjene penger igjen på spill. Dette for å komme ned til en akseptabel pris for forbrukere. Nintendo trenger ikke gjøre dette siden DS allerede ligger på et akseptabelt prisnivå, og selger uansett 3 ganger så mye som PSP.

PSP har nok noe kraftigere hardware, men Nintendo skal tross alt kjøre forskjellige bilder på to skjermer, samt at den har touchscreen. Men alt får du nok mer hardware for pengene på PSP.

PSP satser nok mer på "casual gamers", folk som plukker opp spill pga de har fete biler, fotballspillere og eksplosjoner på coveret, samt gamere som setter grafikk i første rekke.

DS satser på barn, og spillere (i alle aldre) som vil ha en ny og annerledes spillopplevelse. Spillene på DS er langt mer innovative og interessante (i mine øyne) enn på PSP, selv om ikke grafikken er like avansert. DS har mye 2Dgrafikk der PSP bare satser på 3D.

EDIT:

tror ikke DS Lite kommer i rosa med en gang.

Endret av rulleguru
Lenke til kommentar

Mener du det seriøst? kjøpe DS til en jente på 6 år? :p Tror ikke det er så lurt du. DS egner seg mest fra 10 år og oppover mener nå jeg. Kanskje du kunne starte med en gameboy advance eller color? De er mer solide enn ds og tåler en trøkk, samtidig som de har et bredere spillutvalg for barn. Husker det var den første håndholde jeg hadde :)

Lenke til kommentar
Ikke hør på han :p, DS egner seg like bra som Gameboy. Nintendogs har du ikke på gameboy. DS kan dessuten spille Gameboyspill.

5649810[/snapback]

jaja, bare sløs penger du :tease: vedder på at ds'ens sensitive trykksjerm blir herpa rimelig fort hvis den kommer i hendene på en 6-åring :p

Lenke til kommentar
Ikke hør på han :p, DS egner seg like bra som Gameboy. Nintendogs har du ikke på gameboy. DS kan dessuten spille Gameboyspill.

5649810[/snapback]

jaja, bare sløs penger du :tease: vedder på at ds'ens sensitive trykksjerm blir herpa rimelig fort hvis den kommer i hendene på en 6-åring :p

5649888[/snapback]

Sløse penger? er snakk om 200 kr forskjell da :)

Lenke til kommentar

Seksåringer flest er mer enn gamle nok til å begynne å lære seg verdien av å ta vare på ting, og det vil nok være god hjelp i å få tak i en ekstra søt DS i så måte. Jo visst kan den gå i stykker, men for det første finnes det noe som heter garanti, og for det andre er den generelt ganske solid satt sammen. Ikke bekymre deg for dette.

DS Lite kommer sannsynligvis til europa i vår/sommer, men vi vet enda ikke hvilke farger dette gjelder. I Japan selges den i fargene indigo, mørkeblå og hvit i begynnelsen, men hvis man importerer en slik maskin må man også ha en transformator slik at laderen fungerer. Litt klossete altså.

"DS 2" vil vi neppe se snurten av på lenge enda. For øyeblikket er nemlig "DS 1" en så stor suksess for Nintendo at det ville være tullete å mase med noe slikt allerede nå.

Jeg tror kanskje det greieste er å gå for en rosa DS slik som selges i butikkene i Norge nå. Seksåringen kommer neppe til å irritere seg over at baklyset ikke er like godt som på oppdateringen som ikke en gang selges i Norge, og den rosa DS-en er i alle tilfelle ganske fin, den.

Og prisen, vel, det er en del penger, helt klart. Det vil imidlertid ikke være betydelig rimeligere å kjøpe GBA i stedet, du sparer i høyden noen hundrelapper. Nintendogs finnes dessuten ikke på GBA, selv om Ubisoft har lansert noen cash-ins som prøver å by på noe av det samme kjæledyrskonseptet. Styr unna disse.

Hvis du har 1400 kr du kunne tenke deg å bruke på å glede datteren din med en slik pakke, så er den et godt kjøp, og det finnes også mange andre spill godt egnet for barn på maskinen allerede. Å vurdere PSP til en seksåring ville jeg aldri funnet på -- den er mindre solid, og har færre spill som vil appellere til denne aldersgruppen på den måten en del av DS-spillene gjør.

Lenke til kommentar
6 åringen satt med den skjermen med penn og nintendogs i 2 timer på en flyreise, ikke anntydning til at hun ikke skjønte at hun måtte være forsiktig.

5650109[/snapback]

Søsteren min er 6 år å. Hun har Nintendo DS og spiller på den svært så ofte. Hun spiller heller DS enn å se på Disney Channel, for å si det sånn. Men, DS'en er forsåvidt like fin enda, som den var. Hun har forløbig kun et spill, og det er Nintendogs. Ser ut til at hun liker det svært mye.. :)

Derimot PSP, jeg har en selv og hun har fått prøvd den. For det første er den jo alt for stor for slike små hender, de når jo ikke tak i alle knappene, også har de store vansker å styre den "joysticken." Også er det jo spillene, vil ikke heller si at de er tilrettelagt for små barn, bilspillene er jo greie, men jeg vet ikke om noen barn på 6 år som _kan_ å spille bilspill. Ellers er det jo Lumines og slikt, noe jeg tror kan bli litt for komplisert etterhvert. GTA skal jeg ikke nevne... ;)

Spillene på DS er jo egentlig perfekte for små barn, mario64 saken, mariokart etc.

Så hvis du spør meg ville jeg gått for en DS, og evt en PSP til deg selv.. :wee:

Lenke til kommentar

Hehe glimrende. Da blir det nok en DS. Skal hun spille på den så blir det i bilen eller når hun er inne, ute får hun finne på andre ting og så lenge baklyset er sterkt nok til en biltur er det mer enn bra nok.

Hvilke andre spill kunne dere anbefalt? Disse er nevnt

- Nintendogs

- Mario64

- Mariokart

Jeg ønsker også å stimulere hennes evne til å løse problemer uten at det blir for vanskelig og å tenke logisk osv. Spill man kan lære noe av har jeg alltid hatt veldig sansen for selv.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

5649810[/snapback]

5649888[/snapback]

Sønnen min fikk en Nintendo DS da han var tre år gammel, og har hatt den i over et år nå, og den fungerer fortsatt like bra. Så du burde kanskje slutte å uttale deg så sterkt om ting du ikke har peiling på?

Forøvrig bruker han også PSP-en min jevnlig, men det er bare til å høre på musikk, for han har ennå ikke funnet et spill han synes er morsomt til den.

Ikke alle barn som kaster alt de får veggimellom.

Lenke til kommentar

PSP'en har bedre grafikk ja. Men maskinen og konseptet til DS er mye gøyere, ivertfall for ei på 6.

Dessuten vil jeg tro at ei på 6 år får veldig liten bruk for filmavspilling og MP3-spilleren på PSP'en.

Lost in Blue er et annerledes spill som kan være gøy for ei jente. Men det krever at man kan engelsk. Eller at en eller annen gidder å oversette for henne :tease:

Lenke til kommentar
Foretrekker du Gamecube, velg DS. Foretrekker du PS2 eller XBOX, velg PSP. DS er forøvrig best egnet til en 6-åring.

At Nintendo har så mye bedre spill en de andre konsollene er forøvrig bare en myte.

5651593[/snapback]

At de har mye bedre spill som passer for barn er langt fra en myte.

5651600[/snapback]

At spillene passe bedre for barn har jeg ikke benektet.

Lenke til kommentar

Av andre DS-spill vil jeg anbefale følgende for barn på seks:

- Mario Kart DS

- Kirby: Power Paintbrush

- Pac'n Roll

- Sonic Rush

- Animal Crossing: Wild World (utgis 31. mars)

- Super Mario 64 DS

- WarioWare Touched!

Ellers er Yoshi Touch & Go velegnet, men kanskje litt kortvarig, og Zoo Keeper passer også godt, men jeg vet ikke hvor lenge hun vil synes det er gøy før hun går lei (det er i samme gruppe som tetris, evigvarende pusling). I tillegg vil nok samtlige Super Mario Advance-spill til GBA kunne gjøre seg, selv om de ikke bruker "hele" DS-en, men kun en av skjermene :)

Lenke til kommentar

Hun er glad i å tegne på PC og skrive navne og slike ting, hun er forøvrig 5 nå men får det til bursdagen når hun fyller 6.

Så "Kirby: Power Paintbrush" hørtes interresant ut. Er det noen tegneapplikasjoner og slik i det hele tatt innebygd i konsollet eller må alt kjøpes? Må jo være perfekt til tegning pga "blyaneten" på touch screen.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...