Gå til innhold

70-300mm linse med macro?

Anbefalte innlegg

Hei Igjen!

Jeg har et spørsmål som jeg lurer på. jeg driver og sjekker prisene p linser til KM og kom borti en billig en til 1500 der linsen er fra 70 - 300mm. Har fra før 10-70mm, men trenger mere zoom! Men da jeg leste at det var macro linse skjønte jeg ingenting! Hva er vitsen med macro på en zoom linse?? Macro er når man tar nærbilder. Rart. Var i fotobutikken og spurte om det samme, og de syntest det hørtes rart ut. I så fall kan jeg bruke denne zoomlinsen til helt vanlige ting f. eks til å ta bilder av fly, og vanlige ting? :hmm:

mvh David Parleur

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når de kaller en zoom for makro betyr det gjerne en nærgrense på pluss/minus 50 cm som ikke gir en forstørrelse god nok til og kalles makro. Markedsføringsjippo. Største forstørrelsen blir i teleenden, fokusert så nærme som mulig. Rundt 1:4 tipper jeg.........

Uten at du nevner hvilken type du har sett, så er nok dette objektivet ment for å ta bilder av "vanlige ting"

Lenke til kommentar

Sigma laver et 70-300 apo macro II, men det så vidt jeg har læst mig til ikke en en ægte macro.

ormen er taget med den linse og hovedet er mindre end yderste led på en lillefinger, så man kan godt tage små billeder med det - og hvilket er meget fint her UDEN at kommer for tæt på :thumbup:

Lenke til kommentar

Vel hadde jeg vært deg ville jeg ikke vurdert en 70-300 ny til ca 1500 kr.. Dette er DL utgaven til sigma og den er ikke god med mindre du har høylys dag midt på sommern. Dette var det første objektivet jeg hadde til Canon-300D.

Jeg ville invistert de extra kronene i originalobjektivet til det kameraet du har. Hvis du skal ta sikte på Sigma bør du sikte på APO utgaven som er noe dyrere. Denne har bedre bildekvalitet. Men like træg autofokus.

Hvis du har Canon så er 70-300 USM noe av det bedre i den prisgruppen. Skal du ett skritt høyere i pris så er det 75-300 USM IS III

Begge disse har lynkjapp autofokus og generell ok bildekvalitet.

Nikon har tilsvarende objektiv som det førstnevnte. Det samme har Pentax vet jeg . Olympus kjører sitt eget opplegg, som jeg har mindre kunskap om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...