Gå til innhold

Vifte på skjermkort


Colin

Anbefalte innlegg

Jeg har et Sapphire Radeon X800XL 512MB, og installerte i dag F.E.A.R. Det jeg legger merke til er at vifta innimellom spinner opp, for så etter noen sekunder går ned igjen til normal hastighet.

 

Er dette normalt? Regner med det, men vil bare få bekreftet det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Den spinner vel opp fordi kortet blir litt ekstra varmt(F.E.A.R krever jo endel), så for meg høres det helt normalt ut.

5648328[/snapback]

Var i grunn min tanke også, og siden det går ned igjen etter noen sekunder (toppen), så regner jeg også med at temperaturen er innenfor det kortet skal tåle.

 

Blei bare litt "i stuss", for siden jeg har spilt WoW :p det siste halvåret omtrent, så har ikke det kortet blitt pressa, så har aldri hørt det før.

Lenke til kommentar
Den spinner vel opp fordi kortet blir litt ekstra varmt(F.E.A.R krever jo endel), så for meg høres det helt normalt ut.

5648328[/snapback]

Var i grunn min tanke også, og siden det går ned igjen etter noen sekunder (toppen), så regner jeg også med at temperaturen er innenfor det kortet skal tåle.

 

Blei bare litt "i stuss", for siden jeg har spilt WoW :p det siste halvåret omtrent, så har ikke det kortet blitt pressa, så har aldri hørt det før.

5651679[/snapback]

 

Kjører ikke alle spill så ahrdt som skjermkortet kan levere uansett? (dvs de øker bare framraten). Er det vanlig at ing er CPU-limited i dag? Eller er det slik at enkelte deler av kortet ikke brukes så mye?

 

AtW

Lenke til kommentar
Kjører ikke alle spill så ahrdt som skjermkortet kan levere uansett? (dvs de øker bare framraten). Er det vanlig at ing er CPU-limited i dag? Eller er det slik at enkelte deler av kortet ikke brukes så mye?

 

AtW

5651737[/snapback]

 

Jeg vil tro GPU'en vil prøve å rendere så mange bilder den klarer til enhver tid, med mindre man setter en restriksjon til f.eks 100 bilder pr sekund (dersom den ville ha klart å tegne langt flere uten en restriksjon.)

Men hvordan slike restriksjoner fungerer i praksis vet jeg ikke; altså om slike restriksjoner gjør at GPU'en vil få klokkepulser hvor den ikke gjør noe.

Når man skal benchmark'e er det jo greit å la kortet få rendere alt den klarer slik at resultatet blir presist :)

(Det er jo forskjell på to kort som begge renderer 100 FPS med restriksjon, men 120 mot 280 FPS uten.)

 

Edit: Jeg mener slike render restriksjoner som finnes i bl.a Half-Life/Source.

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...