Gå til innhold

Hjelp! Jeg prøver å formatere pcen..


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

bare husk at ved å formatere i WinXP så vil du få en ufullstendig format. Flere elementer fra registry og enkelte andre ting vil ligge igjen på disken ved ny install.

 

Dersom du ønsker en helt ren install så er tipseå starte opp med en Win98 Boot disk. Dette finner du på flere hjemmesider som har ferdig lagde bootdisker.

 

Bootdisk.com for eksempel

Lenke til kommentar
bare husk at ved å formatere i WinXP så vil du få en ufullstendig format. Flere elementer fra registry og enkelte andre ting vil ligge igjen på disken ved ny install.

 

Dersom du ønsker en helt ren install så er tipseå starte opp med en Win98 Boot disk. Dette finner du på flere hjemmesider som har ferdig lagde bootdisker.

 

Bootdisk.com for eksempel

5651610[/snapback]

 

 

Formatere in WinXP ?

*tenke*

 

Hvordan mener du da ?

 

Mener du når du har blå bakgrunn og hvit skrift ?

Lenke til kommentar
bare husk at ved å formatere i WinXP så vil du få en ufullstendig format. Flere elementer fra registry og enkelte andre ting vil ligge igjen på disken ved ny install.

 

Dersom du ønsker en helt ren install så er tipseå starte opp med en Win98 Boot disk. Dette finner du på flere hjemmesider som har ferdig lagde bootdisker.

 

Bootdisk.com for eksempel

5651610[/snapback]

 

 

Formatere in WinXP ?

*tenke*

 

Hvordan mener du da ?

 

Mener du når du har blå bakgrunn og hvit skrift ?

5651697[/snapback]

 

 

Hmm! Jeg slettet alle partisjoner eller hva det var og la det inn på nytt.. Men det er altså ikke helt rent??

Lenke til kommentar
bare husk at ved å formatere i WinXP så vil du få en ufullstendig format. Flere elementer fra registry og enkelte andre ting vil ligge igjen på disken ved ny install.

 

Dersom du ønsker en helt ren install så er tipseå starte opp med en Win98 Boot disk. Dette finner du på flere hjemmesider som har ferdig lagde bootdisker.

 

Bootdisk.com for eksempel

5651610[/snapback]

Dette er jo bare tull og tøys. Naturligvis kan WinXP formatere like bra som noe annet.

Lenke til kommentar
bare husk at ved å formatere i WinXP så vil du få en ufullstendig format. Flere elementer fra registry og enkelte andre ting vil ligge igjen på disken ved ny install.

 

Dersom du ønsker en helt ren install så er tipseå starte opp med en Win98 Boot disk. Dette finner du på flere hjemmesider som har ferdig lagde bootdisker.

 

Bootdisk.com for eksempel

5651610[/snapback]

Dette er jo bare tull og tøys. Naturligvis kan WinXP formatere like bra som noe annet.

5652296[/snapback]

 

Påberoper meg ikke noe allvitenhet i denne sammenheng, men er mulig det det her snakkes om er forskjellen på en hurtigformatering og en fullstendig formatering.

 

:hmm:

Lenke til kommentar

ehem....nei det er ikke snakk om forskjellen på hurtig og full format.

 

Forskjellen jeg tenker på er at WinXP faktisk tar vare på en del gammel info selv om man formatterer. Jeg tøyser ikke.

 

Det er ikke noen stor greie, men dersom man f.eks sliter med problemer som ikke ordner seg etter en "vanlig" format så kan XP være grunnen til det. Da kan det være lurt å benytte seg av en skikkelig format fra f.eks en win98 boot disk.

 

For eksempel så vil man på en del programmer oppleve at dersom man tidligere har benyttet seg av gratis test-perioder, så vil disse fremdeles være låst etter en formattering med winXp.

Lenke til kommentar

'I beg to differ', som det heter.

Beklager, mulig du tror på dette selv men det gjør ikke jeg. Kom med noen mer håndfaste referanser hvis du mener det finnes.

 

Normalt sett bruker man NTFS på XP. Hvor langt kommer du da med en Win98 (DOS) format kommando? Det går overhodet ikke.

 

Formatering vil resette en partisjon og fjerne alle referanser til samtlige filer. Det er ingen forskjell på hurtig og full formatering.

 

Det du nevner med at gratisprogrammer legger info på disken har ingenting med filsystemet å gjøre. De bruker sektorer på disken som vanligvis ikke brukes (track 0), og ingen vanlig formatering fjerner det. Da må man bruke såkalt "low-level format", dvs skrive null til alle sektorer.

Lenke til kommentar

Hvis man formaterer ved at man booter fra en XP-CD og velger å formatere hurtig eller vanlig ligger det ikke noe igjen fra evt. tidligere installasjoner. Det er ikke mulig å lese filer fra en tidligere installasjon, hvis man ser bort fra spesialprogrammer for datarecovery. Dvs. at XP umulig kan "se" hverken registry-innstillinger eller hvilke programmer som har vært installert tidligere. Registry-innstillinger ligger jo i filer under Documents and Settings, og disse slettes sammen med alt annet når du formaterer.

Lenke til kommentar

Ordet formatere er blitt til slik et "vranglære"-ord for det å reinstallere windows. Spesielt blant de litt yngre og de som ikke har så greie på det. I gamle dager (win 98) så pleide man manuelt formatere. Men dette er jo noe en har sluttet med for lenge siden, siden det nå er en del av installasjonen. Er jo bare å boote på sin XP-CD, velge sin gamle C, ny installasjon, og hurtig formatering når men etterhvert får spørsmål om dette. Men jeg lurer på, er det folk som er så dumme at de styrer med å formatere disken FØR de setter i windows CD'en sin? (På grunn av "å formatere vranglæren"?)

:no:

Lenke til kommentar
For eksempel så vil man på en del programmer oppleve at dersom man tidligere har benyttet seg av gratis test-perioder, så vil disse fremdeles være låst etter en formattering med winXp.

5652570[/snapback]

 

Det betyr at du har installert over den gamle installasjonen uten å formatere. En formatering fjerner all informasjon på partisjonen, uansett om du gjør det med Windows XP installasjons-CD eller Windows 98 bootdisk.

 

Når du ikke har snøring på det du snakker om, kan det være en ide å ikke si noe i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Det du nevner med at gratisprogrammer legger info på disken har ingenting med filsystemet å gjøre. De bruker sektorer på disken som vanligvis ikke brukes (track 0), og ingen vanlig formatering fjerner det. Da må man bruke såkalt "low-level format", dvs skrive null til alle sektorer.

5653349[/snapback]

 

Nok en gang et eksempel på at det kanskje hadde vært best å ikke si noe i det hele tatt istedet for å plumpe uti med begge beina? :p

Lenke til kommentar
Det du nevner med at gratisprogrammer legger info på disken har ingenting med filsystemet å gjøre. De bruker sektorer på disken som vanligvis ikke brukes (track 0), og ingen vanlig formatering fjerner det. Da må man bruke såkalt "low-level format", dvs skrive null til alle sektorer.

5653349[/snapback]

 

Nok en gang et eksempel på at det kanskje hadde vært best å ikke si noe i det hele tatt istedet for å plumpe uti med begge beina? :p

5661253[/snapback]

Hva er det du ikke forstår, TEE? Det faller deg ikke inn at det er din egen kunnskap som er mangelfull?

 

Det finnes programmer som legger informasjon på disken utenfor filsystemet, og som dermed ikke forsvinner med formatering. F.eks kunne boot-sector virus utnytte dette.

Lenke til kommentar
Det finnes programmer som legger informasjon på disken utenfor filsystemet, og som dermed ikke forsvinner med formatering. F.eks kunne boot-sector virus utnytte dette.

5662164[/snapback]

 

Det er en teknikk som ikke brukes av noen sharewareprogrammer i det hele tatt. Så nei, når du hevder at gratisprogrammer legger informasjon utenfor filsystemet er ikke mangel på kunnskaper fra min side. Et gratisprogram har ikke behov for prøveperiode, og shareware eller testversjoner bruker ikke denne metoden fordi ethvert oppegående antivirus stopper alle forsøk på skriving utenfor filsystemet.

Lenke til kommentar

OK, så du har kunnskap om hva samtlige programmer gjør. Det var jo imponerende. :cool:

Jeg tenkte kanskje du var uenig i at det var mulig å bruke områder utenfor filsystemet, men da var jo den uklarheten ryddet av veien. Det var egentlig der mitt poeng i denne tråden ligger, da diskusjonen gjaldt om virkningen av å formatere. Det med 'gratisprogrammer' var en avsporing.

 

Jeg har registrert at program som blir installert med tidsbestemt lås ikke vil virke selv om man formaterer og installerer på nytt. Da må det vel nødvendigvis ligge igjen informasjon på disken. Og vi er enige om at det ikke kan være en fil. Så hvilke muligheter er da igjen?

Jeg vet ikke sikkert om de bruker track 0. Men jeg vet med sikkerhet at det finnes en del programmer som legger informasjon der. F.eks Norton Ghost, som bruker sector 62.

 

Du kan jo også prøve å bortforklare denne:

 

http://www.goodells.net/multiboot/partbkgd.htm

some recent Windows programs have been guilty of trying to hide their own copy-protection data in those sectors
Lenke til kommentar
... fordi ethvert oppegående antivirus stopper alle forsøk på skriving utenfor filsystemet.

5662610[/snapback]

Du bare gjetter, og her tar du feil.

Lagde meg et lite program som skriver til track 0, og hverken McAfee eller Avast protesterte på det. Kan heller ikke se noen grunn til at de skulle.

 

 

Nok en gang et eksempel på at det kanskje hadde vært best å ikke si noe i det hele tatt istedet for å plumpe uti med begge beina?

Hørte jeg noen nevne magaplask? :whistle:

Lenke til kommentar
Du bare gjetter, og her tar du feil.

Lagde meg et lite program som skriver til track 0, og hverken McAfee eller Avast protesterte på det. Kan heller ikke se noen grunn til at de skulle.

 

Du kan ikke se noen grunn til at de skulle protestere mot skriving utenfor filsystemet? Godt det ikke er sikkerhet som er levebrødet ditt da, forhåpentligvis. Å lage et program som gjør noe slikt har jeg aldri hevdet at er noe problem. Og jeg har så vidt jeg har sett heller aldri kalt hverken Norton eller McAfee oppegående. De er store, ressurskrevende og kjente. Langt fra det samme som gode og oppegående, selvom det er populært å tro at stor størrelse og høye systemkrav betyr god programmering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...