Gå til innhold

forsterker: 15w høytalere: 100w

Anbefalte innlegg

Jeg fant et par høytalere på 100W, og tenkte at "disse må jeg prøve!".

(ganske heftige høytalere, D:20cm B:30cm H:50cm)

Fant en forsterker, og brukte den en stund, og det funket fint.

en stund etter fant jeg ut at utgangene (left og right) bare var på 15W :ohmy:

en jeg kjenner sa at jeg absolutt ikke burde fortsette og bruke dette oppsettet.

det kunne ødelegge forsterker, høytaller eller begge deler... :dontgetit:

men en forsterker som skal levere 100W på utgangene, koster jo sinnsykt!

det er ikke noe man kan sette på forsterkeren slik at jeg kan bruke de høytalerene?

"omforme" 15w til 100w ? :hmm:

Endret av just-_-me
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

at høytalerne tåler 100w betyr absolutt ikke at en trenger 100w forsterker.

hvis det er en bra 15w forsterker er det ikke noe problem. (15 watt til sammen eller hver kanal?)

f.eks. så finnes det klasse A forsterkere som bare er på noen få til noe titalls watt som koster mye (f.eks over 10k).

noe av det viktigste ved en forsterker er strømforsyningen i den. så lenge strømforsyningen er stor nok, dvs at den hele tiden klarer å levere nok strøm slik at forsterkeren klarer å ha kontroll over elementet, så trur jeg ikke du har noe problem.

selv har jeg høytalere som tåler 100w, men forsterkeren min klarer bare å levere 50w per kanal, hvilket er mer enn nok. (bygde den selv, tilsvarende forsterker i butikken koster fra ca 12000kr)

Endret av Dr_VingTor
Lenke til kommentar

Så lenge du kjører høytalere med riktig impedans har det ingenting å si om de tåler 100 eller 200W når du kopler den på en 15W forsterker.

En forsterker på 15W er mest sannsynlig beregnet til 4 eller 8 ohms last, og vil nok gå føyken dersom du kopler på 2 ohms last. Normalt så er det kun bil-subber som er 2 ohm, men alikevel noe man bør være klar over når man kopler opp annlegg.

Forøvrig så kan man ikke omforme 15W til 100W sånn uten videre da den første energiloven sier at energi verken kan oppstå eller forsvinne, kun gå over i andre former. Trenger du 100W ut (noe du med all sannsynlighet ikke gjør :p ) så trenger du ett sluttrinn som klarer dette.

Og man bør heller ikke se seg blind på watten da det er mange måter å oppgi dette på og noen "watt" er bedre enn andre "watt".

Forøvrig så er det ikke sikkert at en høyttaler på 100W spiller noe høyere enn en på 50W, da det er følsomheten som bestemmer hvor høyt den spiller med ett gitt signal. Faktisk vil nok den på 100W spille lavere med samme forsterkeren fordi den har lavere følsomhet, men den vil holde seg innenfor ett område hvor den er mer komfortabel fordi man ikke er så nerme maksgrensa.

Dr_VingTor: Jeg sender deg en PM angående forsterkeren din. :)

Lenke til kommentar

Lydkvalitet er en veldig subjektiv greie, men de fleste vil nok si at den har svært lite å gjøre med effekten til forsterkeren. Når man begynner å spille høyt får selvfølgelig effekten til forsterker mer å si. Høytalere vil uansett forvrenge lyden mer jo høyere de spiller.

space

Lenke til kommentar

Mange gode svar her, takker for det ;)

egentlig vet jeg ikke hvor mye de høytalerne tåler, men vet at det var 10" ellement eller 12" (husker ikke nøyaktig hva) så da gikk jeg utifra at de var på rundt 100w. (Det står ikke noe på dem...)

så hvis jeg er ute etter og spille høyt og uten noe særlig skurring, burde jeg kanskje annskaffe en større forsterker?

Lenke til kommentar
så hvis jeg er ute etter og spille høyt og uten noe særlig skurring, burde jeg kanskje annskaffe en større forsterker?

5669464[/snapback]

Ja. Enkelt og greit. :D

Men du bør kanskje prøve å finne ut litt mere om høyttalerne. Står det ingenting på de? merke, modell etc? Går det an å åpne kassa eller skru ut basselementet slik at du kan se om det står noe på det?

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

det jeg veit foreløpig er størelsen på kassa, som er: D:20cm B:30cm H:50cm og merket; BostonAucustics" eller noe.

skal prøve og finne ut litt mer i kveld/morgendagen.

(har nettop sittet i fire timers bil kø fra fjellet og hjem, høyeste hastighet 20km/t... :(:dontgetit::hrm: )

Endret av just-_-me
Lenke til kommentar

Er ikke bare positivt med høy effekt på forsterkeren....

Kjører 2x150W på hver av fronthøytalerne mine, etter en meget fuktig fest så hadde lakken på ene spolen på ene bass elementet smeltet. Skrapelyder og bare elendighet.

Men naboen kommenterte at vi hadde bra musikk utvalg den kvelden :devil:

Lenke til kommentar

Vekta på høyttalerne kan også gi en viss idé om det er årntli'e saker. :p Hvis det føles som å løfte på pappkasser er det nok noe tvilsomme saker. Men om du knapt får rikka kassene fra gulvet så er det mulighet for at det er solide saker.

Og elementer kan du svi i stykker selv med en forsterker som er MYE mindre enn det høyttalerne skal tåle. Spesielt hvis forsterkeren er gammel og ikke har noen fancy beskyttelsesfunksjoner.

Lenke til kommentar

har fått høytaleren ned på gulvet og har tatt noen bilder.

men, når jeg skrudde av input kontakten bak, og så på delefilteret, så så jeg at det sto på printkortet (hvor ledningen til høyttaler og diskant var loddet fast)

W+ og W-, T+ og T- (står ikke W for Woofer?)

Har jeg kanskje fått tak i et par sub'er og ikke høytalere?

(se på dette bildet, det er noe av teksten som sto øverst)

kan man bruke det som høytalere eller blir det litt "feil"?

Bilder:

Hele

Selve høytaleren / subben

Tekst som sto på toppen

Enda mere tekst...

Bilde av sub / høyttaler med mål

Endret av just-_-me
Lenke til kommentar

w står nok for woofer ja, og t står for tweeter (diskant). En må nesten ha slike anmerkninger på printkortet slik at en kobler bass- og diskant elementenet rett. De er nok to "vanlige" høytalere du har fått tak i (ikke sub som du lurte på, sub har ikke diskant elementer).

Sensitivity sier hvor mye lyd du får per watt du pakker inn på høytaleren. Du har 90dB/W/m, det betyr at hvis du påtrykker høytalerne 1 Watt og måler lydvolumet 1 meter forran høytaleren (rett forran) så har du en lydstyrke på 90 dB (hvilket er ganske høyt). Dette kan en enkelt se hvis en forstår benevnelsen og vet hvordan sensitivity er definert. nå vet du det.

Så kommer spørsmålet om hvor høyt du da kan spille med forsterkeren din. Da er det slik at for å øke volumet med 3dB så må du doble antall watt som påtrykkes.

Så vi får da:

påtrykk i watt; lyd i dB ved 1 meter

1W, 90dB

2W, 93dB

4W, 96dB

8W, 99dB

16W, 102dB

så hvis din forsterker kan levere 15 watt per kanal så får du i underkant av 102dB lyd ved 1 meter (fra en høyttaler, men du har jo to, altså dobbel effekt (15*2) så du får i underkant av 105dB).

nå er da spørsmålet om du har noe forhold til dB skalaen?

hvis ikke så kan du se på en tabell litt nede på siden her: http://en.wikipedia.org/wiki/Decibel

du ser nå at 15 watt forsterker bør holde lenge til disse høytalerne ved normal bruk.

(hvor stor sensitivity høytalerne bør ha kan diskuteres, fordeler og ulemper ved begge deler, selv har jeg høytalere med 96dB/w/m, men 90dB/w/m er meget bra mener jeg)

Lenke til kommentar

forutsatt at forsterkeren hele tiden klarer å levere nok strøm (dvs at den har en bra strømforsyning) så er det tullprat. Hvis den klarer å levere 15W, noe jeg trur den gjør, så har du ikke noe problem.

Men hvis du har noen tall fra forsterkeren så kan du jo oppgi de også. slik som trekk fra strømnettet / watt den trekker o.l.

Lenke til kommentar

skal ikke se bort i fra at dette stemmer,

30W til høytaleren og 15 watt i tap, gir jo systemet med, hva het det nå da effektivitetsfaktor eller no, på 66,6% noe som ikke er helt urealistisk...

(uansett er det ikke noe problem så lenge du ikke spiller på full guffe)

Endret av Dr_VingTor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...