Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Internett via analog eller isdn bør være gratis

Anbefalte innlegg

Hjertesukk!!

Nærmere undersøkelser viser at jeg har bosett meg på et sted hvor ingen har noen planer om å gjøre bredbånd tilgjengelig i år. Kabel fra sentral er for lang, og andre leverandørers kapasitet er sprengt.

Min personlige mening er derfor, at siden Telenor, som før var eid av staten, og der hvor de ikke skal bygge ut med det første faktist burde tilby internett via analog modem eller isdn gratis. Rett og slett.

Norge er jammen meg et skikkelig U-land på mange måter. Når det gjelder bredbånd, er for eksempel både stat og aktører mye flinkere i for eksempel sverige.

hjertesukk slutt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Får jeg spørre hvilken leverandør det er?

5647405[/snapback]

www.nsn.no

Du finner ingen info om det på sidene og du må nesten overtale de til og selge det til deg.

Har kun hatt med en slik linje og gjøre og det fungerete greit, kunden sparte ganske mye på dette i de mnd det tok og få fiberen opp og gå.

Lenke til kommentar
Fastpris 24/7 med ISDN er jo tilgjengelig, koster dog en ca 800,- pr mnd.

5646862[/snapback]

Husker jeg hadde det i spania før det kom bredbånd/kvasibredbånd og andre godsaker.

Tror jeg aldri har lastet ned så mye jeg... hehe

5647658[/snapback]

Har aldri hørt om at noe sånn finnes i norge nå, bortsett fra det misslykkede forsøket som CyberCity hadde. Problemet er nettop at alle da sitter på nettet døgnet rundt og laster ned mye. Men dette burde ikke være noe problem egentlig.

Lenke til kommentar

Har aldri hørt om at noe sånn finnes i norge nå, bortsett fra det misslykkede forsøket som CyberCity hadde. Problemet er nettop at alle da sitter på nettet døgnet rundt og laster ned mye. Men dette burde ikke være noe problem egentlig.

5647899[/snapback]

Dette er basert på Jara sin smalbåndsaksess og det er en 24/7-løsning, Cybercity ble jo taksert med tellerskritt og det ble noe helt annet.

http://www.jara.no/produktlosninger/produk.../smalbaand.html

Lenke til kommentar

joda, det finns nok av "gratis" abonementer, men som dere sier så koster jo tellerskrittene flesk, i tillegg til 0.59 øre pr. oppkobling.

Tar jeg ikke mye feil, så har mange land, blant annet usa hatt gratis dial i mange år. Jeg spurte noen på nette, og de ble mildt sagt forbauset når jeg sa at vi betalte for dial up.

Lenke til kommentar

kjedelig pølse det der...

har jo alltids parabol internett da..

har sett en masse reklame for Sirius om tv og internett over parabolen. sikkert bedre enn å betale for isdn..

men det vet jo ikke jeg, har ikke sjekka.. :)

Endret av Fleebee
Lenke til kommentar

Fastpris ISDN er nok det eneste du kan få av fribruk over telefonlinjen.

Men hvor mange er det der du bor da? Er det endel som ikke kan få så er det jo mulig og jobbe litt med kommune og leverandører for og se om det kan finnes en løsning. Bor du ute i skogen uten en kjeft på flere kilometer kan det jo bli værre.

Lenke til kommentar
Hjertesukk!!

Nærmere undersøkelser viser at jeg har bosett meg på et sted hvor ingen har noen planer om å gjøre bredbånd tilgjengelig i år. Kabel fra sentral er for lang, og andre leverandørers kapasitet er sprengt.

Min personlige mening er derfor, at siden Telenor, som før var eid av staten, og der hvor de ikke skal bygge ut med det første faktist burde tilby internett via analog modem eller isdn gratis. Rett og slett.

Norge er jammen meg et skikkelig U-land på mange måter. Når det gjelder bredbånd, er for eksempel både stat og aktører mye flinkere i for eksempel sverige.

hjertesukk slutt.

5646419[/snapback]

Oppringt Internet bruker en annen frekvens i kabelen enn DSL og signal tidssvitsjes i telefonsentral. DSL benytter et frekvensområde utenfor det frekvensområde som benyttes til overføring av tale og påvirker derfor ikke vanlig telefoni.

Ny teknikk er kostnadsbesparende over gammel da datapakker kan sendes i høy hastighet over en fiberkanal mens på telefoni så betaler man for å tidssvitsjes inn på telefonlinje. Dvs at hvis Internet-forbindelse over telefonisegmentet skal settes ned prismessig på generell basis, "må" også annen telefoni settes ned i pris da det er en lik tjeneste.

Menigmann hadde nok ikke ant noe, men det hadde ikke vært riktig praksis å ta ulikt betalt for lik tjeneste.

Telenor kunne dog ha innført en lavere takst for samband mellom forbruker og Internet-node. Isteden har de tilbudt forskjellige rabattordninger av ymse kvalitet.

Hovedårsak til prisging på oppringt Internet er uansett at telenor en gang på 90-tallet lovde brukerne kostnadsfri lokaltelefoni (slik de gjerne har det i utland) i løpet av en periode på 5 år mens det isteden ble opprettet en rikssone for telefoni. Dermed forsvant muligheten for å få kostnadsfritt telefonibasert forbindelse mellom forbruker og lokal Internet-node, mens telefoni generelt sett har blitt meget rimeligere. De som ikke hadde lokal Internet-node tilgjengelig måtte derfor betale langdistansetakst for å transportere datapakker til Internet-node før denne omstillingen. I verste fall hadde du i dag ikke bare manglet DSL men betalt langdistansetakst når du skulle nytte Internet. Norge er et langstrakt land med fjord, fjell og dal, der befolkningen ikke bor sentralt og samlet slik som i flere andre land. Vis derfor forståelse for at utbygging tar tid og kanskje ikke alltid vil være lønnsom nok til å skje med mindre det kommer et polisk minstekrav for Internet-tilgang i enhver bosetting. Dette er en sak som tar tid. Teleaktørene har tross alt ikke tvunget deg til ditt/deres valg av bosetting og har derfor intet ansvar for dine/deres kompromisser. Politikere derimot har et visst ansvar for å iverksette reguleringer og omstrukturering. Du sier at du har valgt å bosette deg og dersom Internet-tilkobling var av viktig art burde de greie ut om tilkoblingsmuligheter i forkant og evt. basert på dette velge å bosette dem annerledes.

For å uttrykke mine prinsipper:

Dersom en har tid til å benytte Internet, har en råd til å betale for tiden man nytter tjenesten. På samme måte som at hvis en har tild tid til å lytte mussikk, se film eller spille komputer- / videospill har en også råd til å betale for dette isteden for å ty til simpel piratkopiering slik som mange gjør. Hvis man ikke kan betale for en "underholdnings"-tjeneste har man heller ikke tid til å nytte tjenesten da man isteden burde nytte tiden til å være ute i "felten" og gjøre noe konstruktivt/tjene penger.

Man må også kalkulere inn et inntektstap for de tidsenheter man velger å benytte til ikke konstruktiv atferd.

Ikke ta avsnittet over personlig, det er bare min holdning.

Mitt bosted var heller ikke det første til å få DSL og det var bare å ta seg til å vente, for ting tar tid i Norge. Det kan jo ha noe med at snittIQen her til lands ligger godt under 100 og da kan man vel ikke vente noe annet enn at vi blir bakvendtnasjon nummer en. Dette er bare min teori. Konsekvens: Alt er fantastisk i Norge og vi er så rike, men ingen har det bra og ting tar ekstremt lang tid. Alle vil ha gevinst og bonuser men nesten ingen er villig til å gjøre noe som innebærer "for mye bry og for lite glede", derfor blir det mye venting.

Uansett vil dette løse seg i form av at politikere vil innføre krav om et visst minimum når det gjelder Internet-tilgang for alle faste boenheter på fastlandsnorge. Innenfor en viss fornuft da. Prosessen er så vidt det er meg kjent igang, men det kan ta ytterligere 3-5 år før en ser resultater.

Jeg er enig i at vi ligger langt etter når det gjelder utbygging av Internet-struktur.

Spesielt ille når vi har så stor brukergruppe i forhold til befolkning.

Dette er bak mål. Kommunikasjon er fremtiden.

Lykke til og stå på kravene :thumbup:

Endret av TA-Millman
Lenke til kommentar
kjedelig pølse det der...

har jo alltids parabol internett da..

har sett en masse reklame for Sirius om tv og internett over parabolen. sikkert bedre enn å betale for isdn..

men det vet jo ikke jeg, har ikke sjekka.. :)

5651608[/snapback]

Bor faktisk bare 6 kilometer utenfor Harstad sentrum, men nærmeste sentral er 5.3 km unna og den har 0.4 kabel. Det blir litt vel drøyt. Snakke med telenor nå, og de har ingen planer før august om å gjøre noe. I august skal de ha et nytt møter og det er ingen garanti for at området jeg bor i blir tatt med da heller.

H-link er tilgjengelig i området, men kapasiteten er "angivelig" sprengt, og da jeg spurte om de skulle øke den fikk jeg bare "vet ikke" til svar. Sende de en purremail forrige fredag som enda ikke er besvart.

Lenke til kommentar
Snakke med telenor nå, og de har ingen planer før august om å gjøre noe. I august skal de ha et nytt møter og det er ingen garanti for at området jeg bor i blir tatt med da heller.

5652116[/snapback]

Vel, er det så at dere spesifikkt er under vurdering av Telenor så må dere jo jobbe hardt for og få nok intresenter i området.

Lenke til kommentar
Tilbakemeldingen jeg fikk var at det allerede var mange som hadde satt seg opp på interesselisten.

5652965[/snapback]

Jo flere jo bedre, dere bør nok gjøre en jobb på dette for og få flere med på det.

Har dere hørt med kommunen? Sjekket om det er noen bedrifter som sliter pga av manglende tilgang? Egeninnstatsen er ofte det avgjørende i slike saker, det er mange områder som ligger likt med dere og for TN er dere bare navn på ett papir.

Lenke til kommentar
Bor faktisk bare 6 kilometer utenfor Harstad sentrum, men nærmeste sentral er 5.3 km unna og den har 0.4 kabel. Det blir litt vel drøyt. Snakke med telenor nå, og de har ingen planer før august om å gjøre noe. I august skal de ha et nytt møter og det er ingen garanti for at området jeg bor i blir tatt med da heller.

Jeg drev å sjekket rundt min sentral i 2004, her er svaret jeg fikk:

Resultat av validering:

ADSL ikke tilgjengelig.

Merknad

Linjelengde sentral-endefordeler er for lang: 5401 meter

Linjen har produktet analog telefoni

Sentralpunktet har ikke utstyr for produktet

Total linjelengde inkludert inntak: 5501 meter

Lengde på inntak: 100 meter (standard)

Linjestatus: Aktiv linje

Tråddiameter: Varierer mellom flere tråddiametre

Fabrikat på utstyr: Ukjent

Sentralen planlegges utbygd 20.05.2004.

Dette betyr at selvom sentralen du er tilknyttet blir utbygd, vil det

ikke være mulig å levere ADSL til deg, grunnet for lang linjelengde.

Men, plutselig i januar kunne jeg bestille ADSL2+ og dette fungerer strykende (1500/300)! :D

Nå vet ikke jeg min kabel-tverrsnitt, men lengden din ellers burde være OK hvis de oppgraderer til ADSL2+ på sentralen. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...