Gå til innhold

Er maskinen min god nok til å bli mcpc?

Anbefalte innlegg

Jeg har bestilt meg ny laptop og lcd-tv nå, så har jeg lyst til å gjøre den stasjonære om til en mcpc.

Specs: Amd XP2200

Epox EP-8K5A3+,

768 DDR pc2700 333mhz

Gf4 ti4400

80Gb hdd 7200rpm 8mb cache + 120Gb 7200rpm 8mb cache (den siste har begynt å lage lyder så den tror jeg dør snart...)

Dvd-rom

Dette er jo ikke akkurat state of the art, men jeg lurer på om jeg kan bruke den som mcpc, og hva trenger jeg evt. å kjøpe i tillegg bortsett fra tv-kort?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vet vel egentlig ikke hva jeg skal bruke, er vel åpen for det meste, så lenge jeg får den i gang egentlig.

Noen som vet hvordan jeg må koble når jeg har digitale tvsignaler (fiber)?

5646992[/snapback]

Jeg kjører selv Windows MCE på en AMD XP 2400, og det går veldig bra. Kan til og med spille spill på PC'en til en viss grad samtidig som kona ser på TV på en tilkoblet extender (Xbox 360) i stua. Så jeg vil tro at CPU'en din er bra nok i massevis.

Når det gjelder skjermkortet så er det vel bare å prøve, lurer på om jeg har sett noe om DirectX 9.0c kompabilitet for å ha MCE, men veldig usikker på den. Mulig du må ha nytt skjermkort for MCE.

Disken er jo litt knapp, om du bare står igjen med 80Gb, men det går sikkert, du får bare ikke tatt opp så mye at det gjør noe.

RAM har du jo i massevis.

Skal du ha MCE, så vil jeg anbefale en MCE remote og da følger det med IR transmitter som du kan bruke til å styre den digital set-top boxen din.

Vet ikke hva slags set-top boks du har, men hvis ikke MCE har støtte for boksen direkte så kan den alltids læres opp til å skjønne din fjernkontroll. Dette er veldig enkelt og du blir guidet gjennom hele prosessen av MCE.

Signalet fra setop-boksen kobles så inn på ditt analoge TV-kort. Har selv Hauppauge PVR150 som jeg er veldig fornøyd med. Bruk s-video utgang på Set-top boks om den har det, hvis ikke må du bruke kompositt som er ganske mye dårligere.

Ikke alle STB'er som har svideo ut. Den kan også ha bare scart ut. Da må du ha en overgang, fremdeles helst til svideo dersom STB har det ut på scart'en.

Om den har mulighet for svideo ut må du sjekke i manual, eventuelt med dem som leverer TV signalet til deg.

Ja, og så må du selvfølgelig kjøpe Windows MCE hvis du vil ha det. Legg bare merke til at det bare selges som OEM versjon. Kort fortalt betyr det at du i prinsippet ikke kan installere det på en annen maskin om du først har tatt det i bruk på denne og aktivisert det. MS er litt kjipe der synes jeg.

Du må også ha en MPEG-2 dekoder software. Mange anbefaler her NVidia sin Purevideo. Jeg bruker selv den, men har ikke testet andre. Mulig at det følger med MPEG-2 dekoder software med noen TV-kort/skjermkort.

Om du velger noe annet enn MCE, så sies det at de har mindre maskinkrav enn MCE. Personlig foretrekker jeg MCE fordi det er så enkelt og ikke noe kluss i det hele tatt. Stort sett bare å putte CD'ene i maskina og trykke next noen ganger og følge noen enkle instruksjoner.

Lenke til kommentar
Når det gjelder skjermkortet så er det vel bare å prøve, lurer på om jeg har sett noe om DirectX 9.0c kompabilitet for å ha MCE, men veldig usikker på den. Mulig du må ha nytt skjermkort for MCE.

Dette var vel heller et krav for å drive en "spesiell" explorer i kommende Windows Vista ?

LINK

Endret av AztroM
Lenke til kommentar

Dette var vel heller et krav for å drive en "spesiell" explorer i kommende Windows Vista ?

LINK

5664628[/snapback]

Var nok ikke så langt unna. Vet ikke om du må ha 9.0c, men du må ha 9.0 i hvertfall. Se f.eks. wikipedia om Mediacenter eller andre. De fleste steder sier du må ha DirectX 9.0 hardware støtte.

Her fra wikipedia:

Media Center has higher hardware requirements than other versions of Windows XP. MCE 2005 requires at least a 1.6 GHz (or equivalent) processor, DirectX 9 hardware-accelerated GPU (such as a recent ATI Radeon or NVIDIA GeForce), and 256 MB of RAM. Some functionality, such as Media Center Extender support, use of multiple tuners, or HDTV playback/recording carries higher system requirements.

Unlike most other software PVR solutions, Media Center is restricted in the range of hardware that it supports. Media Center tuners must have a standardized driver interface, and they must have hardware MPEG-2 encoders, closed caption support, and a number of other features. Media Center remote controls are standardized in terms of button labels and functionality, and, to a degree, general layout.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...