Gå til innhold

DVD opptakere til å spille inn fra DV-kamera

Anbefalte innlegg

Har et miniDV-kamera som jeg har slitt lenge for å legge video digitalt på DVDer. For et år siden startet jeg prosjektet via PC, altså å legge video digitalt på DVDer gjennom PC software. Etter et par måneder forstod jeg at dette prosjektet var tilnærmet dømt til å mislykkes hvis jeg ikke ville sitte i år med dette.

Derfor bestemte jeg meg for å kjøpe en DVD-opptaker som skal visst gjøre ting lettere. Det jeg er veldig opptatt av, er at "timestampen" eller dato og tid skal være med på filmen. Det var dette punktet som gjorde alt sinnsykt tungvint gjennom PC veien. For å utdype dette problemet litt:

Hvis du spiller inn video fra et DV-kamera analogt, dvs. gjennom RCA kabler (tror jeg det heter) til en VHS, får du dato og tid med, fordi den spiller inn akkurat det du ser på skjermen, men til en begrenset kvalitet og levetid. Derfor ville jeg heller spille inn video fra DV-kameraet digitalt til DVD slik at kvaliteten og levetiden får øke betraktelig. Dessverre er det en hake ved digital kopiering gjennom FireWire (IEEE 1394). Du får ikke med dato og tid. Eller, rettere sagt, informasjonen følger med, men den er GJEMT (ikke spør meg hvorfor). På PC var det en del software som kunne hente ut denne informasjonen og spille inn sammen. Men fordi det bare var annenrangs-programvare fra diverse utviklingsland, valgte jeg å kjøpe en DVD-opptaker for å gjøre ting lettere.

Noen som vet om alle DVD-opptakere kan ta opp video gjennom DV-inngang med dato og tid eller om det bare er noen, i så fall hvilke?

Akkurat nå har faren min gått til innkjøp av en Pioneer DVR-433H-K hvor det står at "Du kan ikke ta opp informasjon om dato og tid fra DV-kassetten" i bruksanvisningen. Men vi har 7 dagers returrett så hvis vi får dette hjulet til å spinne litt fort så får vi kanskje et aksetabelt resultat? :D

Noen som har erfaringer med dette? (kanskje med dette apperatet?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...