Gå til innhold

Nytt lydkort til 1000,- +/-


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

OK, jeg har hørt, og "24 bit crystalizer" gjorde den opprinnelige filen ennå værre. Originalen var akkurat på grensen til å være for skarp i diskanten, mens Crystalizeren (som egentlig ikke er noe hokus pokus, det er en flerbåndskompressor som gir litt ekstra diskant og bass, mens mellomtonen får være i fred) gjorde det hele direkte stygt, med særlig overdrevet diskant. Å fokusere slik på diskantområdet er mildt sagt ikke særlig lurt når filen gjennom hard mp3(eller annen)-komprimering allerede har tydelige forvregninger i diskanten. (Jeg spilte av på et system av relativt god kvalitet; EMU 1212M, Denon PMA566R og B&W 601)

I tillegg er det vanlig i moderne produksjoner (pop/rock/rnb hiphop osv)

at produsentene allerede har utført prosessen som crystalizeren utfører. Da blir det smør på flesk med kompressorer. Unntaket er de som sitter med plastkopp-pc-høyttalere som ikke vil spille høyt nok. Da kan du sette på crystalizeren for å få litt mer volum.

Og det at mp3-filer skal kunne låte bedre enn den orginalen, kan oppsummeres slik: bullshit.

Det at anslagene i musikken blir mindre ved å gjøre om fra 24-16 bit er også bare tull.

Mitt tips, la crystalizeren hvile i fred, du oppnår mye bedre effekt ved å skru opp volumet to hakk (og da får du med mellomtonen på kjøpet).

 

CMSS 3D derimot er en teknologi som ved hjelp av fasemanipulering får deg til å høre i "surround" med hodetelefoner. Dette er fint hvis du skal spille spill, men har ikke noe for seg hvis man bare skal høre på musikk.

Lenke til kommentar

Bare for å oppsummere tankene mine:

 

Jeg går høyst trolig for M-Audio Audiophile 2496 fra Procom.

 

I tillegg trenger jeg å gå til anskaffelse av en 2 RCA-hannkontakter til 3,5 mm stereoplugg-adapter.

 

Så kommer tilleggsspørsmålene:

 

1) Noen som har noen erfaringer med Procom?

2) Har kvaliteten på adapteret noe å si?

Lenke til kommentar

Jeg er et hifi-menneske, og jeg vil så klart anbefale M-audio sitt lydkort. :D

Har det selv på min egen ønskeliste pga at jeg bare bruker to-kanals lyd når jeg spiller, og jeg hører mye på musikk.

 

Ved bruk av en overgang som er så kort som den Clas ohlson har, er det helt klart at hodetelefonene er av mye større enn betydningen av lydkvalitetstapet i den lille ledningen.

 

Angående demoen av lydkvaliteten på de demo-snuttene, så er de laget for å ha "imponator-effekt". Det var som nevnt altfor mye diskant og bass, og det er slitsomt å høre på i lengden. :(

Lenke til kommentar

Bla ned til "24 Bit Crystalizer". http://www.digit-life.com/articles2/multim...ative-x-fi.html

 

Our measurements showed that besides the multiband compression, the signal level is raised approximately by 3 dB. So that any quiet records would seem subjectively better even without the compressor.

 

24-bit Crystalizer technology has a right to life, but the way this technology is announced with a portion of wishful thinking is disappointing. In reality, Crystalizer does not expand, but narrows down the dynamic range. It really uses 24 bits, but this is done only to avoid the rounding error accumulation (it's normal practice, no modern DSP works in the same resolution as the original data).

 

Personlig synes jeg det høres ut som en god måte å ødelegge en dyr mastering-jobb på.... :roll:

Lenke til kommentar
Personlig synes jeg det høres ut som en god måte å ødelegge en dyr mastering-jobb på.... :roll:

 

Men hvis du har den første Lena Marlin plata i hylla, hvor det er total mangel på mastering - så er er den ganske ok...det er jo samme prinsipp som en equilizer, den fremhever noen områder kontra andre - og det er ingen equilizere som er gode på alt.

 

Men det er misvisende og si at 24bit crystalizer gjør at ting låter _bedre_ - det er jo smak og behag...

Lenke til kommentar
Personlig synes jeg det høres ut som en god måte å ødelegge en dyr mastering-jobb på.... :roll:

 

Men hvis du har den første Lena Marlin plata i hylla, hvor det er total mangel på mastering - så er er den ganske ok...det er jo samme prinsipp som en equilizer, den fremhever noen områder kontra andre - og det er ingen equilizere som er gode på alt.

 

Men det er misvisende og si at 24bit crystalizer gjør at ting låter _bedre_ - det er jo smak og behag...

5651786[/snapback]

 

hehe, jeg vil nå si at problemet snarere er "for mye" mastering på mange plater, men hva som er mye og lite kan jo diskuteres :)

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...