Gå til innhold

Nytt lydkort til 1000,- +/-

Anbefalte innlegg

Jeg er lei av den dårlige innebygde lydprosesseringen til hovedkortet og tenker nå på å kjøpe meg et lydkort. Lydkortet skal først og fremst brukes til å spille musikk i et par stereo hodetelefoner.

Det første lydkortet som slår meg er Creative Sound Blaster X-Fi XtremeMusic. Er det noen som har noen erfaringer med dette kortet? Og hva er forskjellen på dette og seriens dyrere modeller?

Jeg har tenkt å bruke ca 1000,-, men har dette kun som et utgangspunkt, kan hende jeg endrer mening etterhvert. :)

mvh

Lars Pedersen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lydkvaliteten på X-fi-kortene er den samme, med unntak av Elite Pro-versjonen som benytter noe bedre digital/analog-omformere.

Forskjellene ligger i tilkoblingene og evt X-ram (noe man ikke trenger).

Hvis du kun skal benytte kortet i stereo, kan du jo vurdere et stereokort, f.eks m-audio 2496 eller ESI Juli@ e.l, da slipper du minijack-tilkoblinger.

Lenke til kommentar
Kan du unngå Creative, så gjør det, og du vil ikke angre. :)

Nå får du M-Audio Audiophile 2496 for 895,- kr. Det er billig, det. Iallfall for et slikt kort. :)

Det skal merkes at den ikke har direkte utgang til hodetelefoner...

5645937[/snapback]

Hvilken overgang trenger jeg for å få koblet til et par hodetelefoner?

Hvis du spiller noe særlig er vel Creative extreme music det beste valget. Om du ser mest på film osv og spiller lite er vel M-Audio kortet best.

5645965[/snapback]

Jeg spiller lite. Mesteparten av film sees på DVD + anlegg, evt Xbox + anlegg. Det er først og fremst et kort som skal brukes til musikk.

Hvorfor er Creative bedre hvis man skal spille og fremdeles bare skal ha stereo? :shrug:

5646130[/snapback]

Det lurer jeg og på. :hmm:

---

Om noen måtte lure; hodetelefonene det er snakk om er AKG K-301 XTRA. Kan hende de blir oppgradert en gang i fremtiden.

Lenke til kommentar

Jeg er super fornøyd med mitt X-fi kort, music halløjs, spiller BF2 - hører musikk, film ser jeg på TV...

Har ikke de beste hodetelefonene koblet til, Sennheiser HD455, men de reagerer greit direkte på lydkortet uten bruk av en ekstra forsterker. Evt alternativ, uansett lydkort, er å kjøpe en litt eldre NAD 114 forforsterker som har innebygget phono forsterker.

Lenke til kommentar
Kan du unngå Creative, så gjør det, og du vil ikke angre. :)

Nå får du M-Audio Audiophile 2496 for 895,- kr. Det er billig, det. Iallfall for et slikt kort. :)

Det skal merkes at den ikke har direkte utgang til hodetelefoner...

5645937[/snapback]

Hvilken overgang trenger jeg for å få koblet til et par hodetelefoner?

Denne (den øverste) kan benyttes hvis man ikke vil ha en forsterker.

Endret av moskus
Lenke til kommentar

Hmm, dette er veldig vanskelig.

M-Audio Audiophile 2496 ser jo utrolig bra ut når det kommer til musikkav/innspilling, men det virker som man må ofre en god del andre funksjoner som f.eks EAX.

Har M-Audio-kortet støtte for 5.1-surround (dette kan jo bli aktuelt i fremtiden)?

Lenke til kommentar

Ingen lydkort understøtter EAX i den grad Creative sine lydkort gjør. Dette kommer først og fremst av at Creative har utviklet og patentert EAX-standarden, og de lisensierer kun de mest primitive utgavene (EAX 1.0/EAX 2.0) til andre produsenter. Men nå har ikke EAX og spillyd noe å si for musikkbruk.

Hvis du er villig til å gå opp til 1450,- vil jeg anbefale Onkyo Wavio SE-90PCI. Hvis du ser på bildet, vil du se at kortet kun har en analog stereoutgang og en optisk digitalutgang. Her er det ikke brukt penger på multikanals lyd og flere innganger. Skal du ha et bedre kort til å lytte til musikk, må du mangedoble prisen.

Endret av Exiter
Lenke til kommentar

Uff, det er så utrolig vanskelig å ta valg når man føler at man ikke har noe kunnskap om de forskjellige kortene.

Høyst trolig kommer det meste av kvalitetsfilm og lignende foregå på et surroundanlegg i stua. Siden jeg sjelden spiller spill så er det vel rett og slett et godt stereokort jeg trenger.

Om man måler Onkyo Wavio SE-90PCI opp mot M-Audio Audiophile 2496, og tar med i beregningen at jeg ikke har High-end hodetelefoner, hvilken bør jeg da velge? Førstnevnte koster også ca 600,- mer.

Lenke til kommentar

Prøv å google etter tester av de forkjellige kortene, det finnes et hav av nettsteder som prøver ut forskjellige lydkort.

EAX-støtte spiller ingen rolle så lenge du kjører kun stereo. Det spill som ikke klarer å lage et godt stereobilde i software er usedvanlig dårlig programmert.

Lenke til kommentar
Prøv å google etter tester av de forkjellige kortene, det finnes et hav av nettsteder som prøver ut forskjellige lydkort.

5648077[/snapback]

Jeg ville valgt Audiphile-kortet ettersom det også har innganger, og MIDI inn/ut. Dessuten har M-Audio god driver-support. :)

5648073[/snapback]

I disse testene så scorer Audiphile-kortet meget godt:

Digit-Life.com

Computermusic.co.uk

Et lite poeng er at jeg kun skal lytte på musikk. Jeg skal hverken spille inn eller produsere noe som helst. ;)

Hvis du har mange MP3-filer kan Creative sine kort være greie, iom. at de har programmer som forbedrer lydkvaliteten...

Hmm, det har jeg forsåvidt.

Endret av LarsP
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...